האדמו"ר הזאלוני כשהיה בלונדון ביקר את ר' ירחמיאל דומב |
ומדוע? מפני שכתב ב'החומה' בשפה שרק את זו מבינים ב'עדה החרדית' הוא עשה מהם כמו שאומרים באידיש 'אש און פאראך' הפשיט אותם ערומים הוכיח כי הם חבורת שקרנים צבועים אנשי דמים ומרמה כל מטרתם הוא שלטון וכסף, הוא לחם בהם מלחמה קשה בשל עמדותיהם המתפשרות
אם חשבתם כי בעיני 'העדה החרדית' הרב שטיינמן פשרן, היה עליכם לקרוא ולשמוע את ר' ירחמיאל דומב מה שהוא אמר עליהם, כי הם ה'פשרנים' הכי גרועים בדורנו. - לדוגמא, כשהם החליטו לתת הכשר לתנובה, הוא יצא נגדם בחרב ובחנית. השיקול של 'העדה' היה כסף, והוא לא מוכן היה לקבל זאת, הוא ראה בזה התקרבות לציונים
בשביל להבין את נטורי קרתא של אז, כשהרבי מסאטמאר רבי יואל ז"ל התיר להשתתף בבחירות לעיריות, היתה זו נטורי קרתא שיצאה בחרב ובחנית ופרסמה מודעות 'רבנו סטה מן הדרך', נטורי קרתא של אז עמדה על המשמר ולא איפשרה ל'עדה החרדית' וסאטמאר לפזול לכיוונים לא רצויים מבחינתם. ר' ירחמיאל דומב היה קנאי ברמ"ח ושס"ה. אבל ייאמר לזכותו כי הוא היה איש חכם ומבחינת השקפתו ישר דרך. למשל, כשהיו צריכים להחליט על היחס לאש"ף, למרות שהציעו לו תפקיד של שר בממשלה האשפ"ית. עם כבוד והרבה כסף הוא לא מוכן היה לעשות זאת מפני ששטען כי הם אוייבי ישראל
אהבתי אותו בשל מה שהוא היה אומר. לא הסכמתי עם דרכו ולמרות שהייתי בקצה השני לגמרי כיבדתי אותו, אהבתי לשמוע גישה אחרת תפיסה אחרת, והוא עשה זאת בשפה שכל כולה היה עונג. לשמוע אותו מדבר היה תענוג, עד היום הזה, למרות שכבר עברו כל כך הרבה שנים הם עוד חרוטים בראשי
הוא היה חריף בלשונו, ומי שירד עליו הוא החזיר מיד (ראה פוסט מה אמר עליו הרבי מויזניץ ואיך הכה בו בחזרה) בשעתו רק הוא יכל לעשות זאת בלי להתרגש, הוא ראה באדמורי"ם וראשי הישיבות הללו את מקור הרע של דורנו. לטענתו הם גרמו להתדרדרות הרוחנית וההשקפתית של העולם החרדי
היו הרבה טענות עליו. הוא היה מתפרנס ממכירת צלמים. וכאשר נשאל היתכן, הוא אמר כי הציונות חמורה פי כמה, ולהיות אגודיסט או מזרחיסט חמור פי מאה מלמכור צלמים
כאשר הוא מגיע לארץ ישראל היו רועדות אמות הסיפים, ידעו כי זה יגמר עם הרבה אלימות ועם סכנת חיים. המטרה היתה ערוכה, חששו מדם, וכל זאת רק מפני שדעתו היתה שונה משל 'העדה החרדית'
כאן נציין לזכותה של נטורי קרתא של אז, האלימות באה מן 'העדה החרדית' ולא מצד נטורי קרתא. הם השתמשו בעלון שלהם 'החומה' לכתוב בחריפות שהרגיז, אבל במאבק הזה לא הרימו ידיים
יש הרבה מה לכתוב עליו ועל חייו ועל מה שהוא גרם בחייו, ואיך היתה נראית נטורי קרתא בזמנו, עולם אחר לגמרי מן המושגים של היום, ובשביל לקבל קצת מושג, כנסו לאוסף של מה שכתבתי עליו בעבר, מדובר רק בחלק קטן ממה שכתבתי אבל מאוד מעניין
כנוס כאן ותהנו: http://nlul.blogspot.com/2013/03/blog-post.html
הוא הי’ ידיד משפחתי וכדאי להזכיר שהי’ מתלמידי ישיבת חכמי לובלין ולמרות שהי’ הגר"מ שפירא אגודאי נלהב, החשיב עצמו כתלמיד הגאון האדיר ר’ שמע'לע זהעליכובער והוציא כתביו לאור עולם. גם שלט בשפה אנגלית והדפיס עתון בשם Comment בלונדון. והבלבול שאמרו עליו שהוא מוכר צלמים הוא סתם דברי המלגלגים, היה לו עסק מכירת ותעשיית תכשיטים קלי ערך לנשים ובין התכשיטים היו גם תכשיטים עם צלמים, וזה הכל, ורוב מוכרי תכשיטים בסיטונאות לאינם יהודים מוכרים גם דברים כאלו.
השבמחק"כשהרבי מסאטמאר רבי יואל ז"ל התיר להשתתף בבחירות לעיריות"
השבמחקזה שקר וכזב להד"ם, העדה אוסרו והם הי' רוצים שהרב"י הראב"ד שלהם ישתתפו עמם על האיסור ולא רצה! כדי שלא יחלוש האיסור שלו על הבחירות הלאומיות, שאינם דומים זל"ז. אבל להתירו מאן דכר שמיה.
לא רק זה שקר.
מחקגם מה שכתוב שנטורי קרתא פרסמו רבינו סר מן הדרך אינו נכון.
מי שכתב זאת זה או כמה נערים ריקים ופוחזים, או מהצד של אגודה שרצו לזרוע מחלוקת וריב בתוך מחנה הקנאים.