רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 31 בינואר 2025

"היום בתניא" ג' שבט

 

"היום בתניא" ג' שבט
תניא "ליקוטי אמרים"
המשך פרק י"ט (עמוד 48)
שנה פשוטה

המאפיין את צד הקדושה:
"וזהו כלל בכל סטרא דקדושה" - רבנו מוסיף, כי לא רק בנפש האלקית, אלא גם בכל ה"סטרא דקדושה" (=צד הקדושה). סמל הקדושה, הוא הביטול הנובע מהחכמה העילאה שנקראת "קדש העליון".
במקום שבו ימצאו החכמה והביטול, שם תימצא הקדושה.
ובמקום שבו הם נעדרים שם הקדושה לא תימצא - ואף אם יתבונן בגדולת הבורא ויגיע בשכלו להבנה נכונה, אם כל התבוננותו קשורה רק ב"בינה" ואין לה שום קשר עם הביטול (הנובע כאמור מהחכמה) אל הקב"ה, הרי שהבנתו הטובה אינה בגדר של קדושה.
...
המאפין את ה"סטרא אחרא":
מצב הפוך מה"סטרא דקדושה", שורר בקליפות ובסטרא אחרא (שמהם נמשכים נפשות אומות העולם). 
בחינת הביטול לאלוקות לא תימצא בהם - לא הביטול הנעלה המוגדר "ביטול במציאות", ולא הביטול המוגדר כ"ביטול היש".
ונציין, כי הבנה והשגה בנושאים של קדושה, אפשריים גם באומות. אבל הלימוד, לא יעורר אצל נבראי הקליפות  את הביטול לה', מאחר וכח זה לא קיים אצלם.
וכידוע, היה זה ההבדל בין הרמב"ם ובין הפילוסוף היווני אריסטו: אריסטו, ככל שהבין יותר את המופתים על אחדות ה', הוא נהיה יותר "יש ומציאות" (המחשיב את עצמו). ואילו הרמב"ם, ככל שהבין והשיג יותר את משמעותה של מצוה חשובה זו,  מצות אחדות ה', כן גדל ביטולו לה' והיה יותר שפל בעיניו.
...
הרשעים ופושעי ישראל:
אצל כל יהודי, נמצאת כאמור החכמה, "הכח מה", הכח שיש ביהודי להיות בביטול אל הקב"ה.
אלא שאצל "הרשעים ופושעי ישראל" (כל עוד שהם לא הועמדו בנסיון על קידוש ה', הרי ש) כח זה נמצא אצלהם כבגלות בתוך נפשם הבהמית ואהבתם הטבעית לה' "מסותרת ומכוסה (בהם) בלבוש שק דקליפה" - שממנה, נכנסת באדם רוח השטות לחטוא.
כדי לצאת ממצבו זה, צריך הרשע לעורר את אהבתו המסותרת לה' ולהוציאה מהגלות.
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.