רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 30 ביוני 2024

"היום בתניא" יום א' כ"ד סיון

 

"היום בתניא" יום א'  כ"ד סיון
"שער היחוד והאמונה" 
המשך פרק ז'  (עמוד פ"ג)
שנה מעוברת

הבהרת דברי האריז"ל בענין הצמצומים:
בהרחבה, דוחה רבנו, את דעתם השגויה של "מקצת חכמים בעיניהם" בהבנת דברי האריז"ל אודות ה"צמצום" הראשון - שלדעתו, "צמצום" זה היה הכרחי בבריאת העולם, כצעד המאפשר את ההתהוות של העולמות והנבראים כפי שהם במתכונתם הנוכחית.
...
המחלוקת במשמעות דברי האריז"ל:
במשמעות המושג "צמצום", היו באופן כללי שני פירושים:
א. שהצמצום הוא כפשוטו - פירוש שאומץ על ידי ה"מתנגדים" שהיו בתקופת הבעש"ט ואדמו"ר הזקן.
ב. שהצמצום אינו כפשוטו - כפירוש שהתקבל בתורת החסידות.
"הצמצום כפשוטו" מביע: שלפני הבריאה, הקב"ה סילק את עצמו מהעולם הזה. אולם לאידך, הוא נשאר להשגיח עליו מלמעלה (בהשגחה פרטית), על כל היצורים כולם העליונים והתחתונים.
ואילו לסוברים שהצמצום אינו כפשוטו, כל ענינו של הצמצום בא לידי ביטוי רק ב"הסתר פנים" ובהעלם של האור והחיות האלוקית מהנבראים (ולא חס ושלום, בהסתלקות הבורא  במציאות מהמקום המיועד לברוא בו את העולם).
...
לדעת התניא:
הסוברים ש"הצמצום הוא כפשוטו", דעתם שגויה - ושני טעמים לדבר:
א. היא נוגדת את יסודות האמונה - שכן, הסילוק ממקום אחד לשני הוא "ממקרי הגוף", ואי אפשר ליחס צעד כזה להקב"ה (שאינו גוף ולא יארעו לו מאורעות הגופים).
ב. גם מבחינה הגיונית שיטתם לגמרי לא מובנת - שכן, להאמין בהשגחה פרטית בשלמות, ולאידך, לומר על הקב"ה שהוא לא נמצא במקום שעליו הוא משגיח, זה פשוט לא עולה על הדעת.
  ...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.