רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 23 ביוני 2024

"היום בתניא" יום א' י"ז סיון

 

"היום בתניא" יום א' י"ז סיון
"שער היחוד והאמונה" 
פרק ו' 
שנה מעוברת

אלקים בגימטריא הטבע:
בתחילת פרק ו', מצין התניא, ש"שם אלקים הוא מדת הגבורה והצמצום, ולכן הוא גם כן בגימטריא הטבע".
הוה אומר, שהגמטריא של שם אלקים (א-ל-ה-י-ם) היא כגמטריא של "הטבע" (=86) - פרט שיש בו כדי לרמוז, על המשמעות הפנימית של השם אלקים.
נקדים, כי למילה "טבע" (כפי שהיא מופיעה בספרות היהודית המקורית) כמה פירושים: פעמים, כאשר מדברים על טבעו של דבר, ה"טבע" מתיחס לתכונות ולכחות הגלומים בדבר. ובאופן כללי יותר, ה"טבע" הוא גם מלשון "הטבעה", כמלך הטובע מטבעות קבועות בעלות צורה מיוחדת. וכן "טבע" הוא מלשון טביעה (כאבן הטבועה ומכוסה במים).
וזו היא איפוא המשמעות של "אלקים בגמטריא הטבע": שהחיות האלוקית שהטביע וקבע הקב"ה בכל הנבראים, היא באופן כזה, אשר גופו של הנברא מכסה ומעלים על החיות האלוקית אשר בקרבו.
...
השם אלקים כמגן וכנרתיק:
השם אלקים (שהוא כאמור מידת הגבורה והצמצום), משמש גם כמגן ונרתיק לשם הוי' - נרתיק, שבו הוא "מעלים על האור והחיות הנמשך משם הוי' ומהוה מאין ליש, שלא יתגלה לנבראים", וזאת, כדי שהם לא יתבטלו במציאות.
כך, שאת הצמצום ששם אלקים מביע, יש לראות לא כהעלם לשם העלם, אלא כצעד המאפשר שהנבראים יוכלו לקלוט את האור ולא יתבטלו במציאות.
וכן גם יש לראות את מידת הגבורה, לא כסתם גבורה, אלא כגבורה הכלולה בחסד - כגבורה המאפשרת את המימוש בפועל של "עולם חסד יבנה".
 ...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.