רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 24 בפברואר 2023

הפמיניזם הליטאי והטפשות של מאטקע בלוי


זה לא יכל לקרות בועידה של החסידים שם הפמיניסטית החרדית הכי מרחיקה לכת לא הייתה מעיזה להיכנס ולזעוק כפי שעשתה פמיניסטית ליטאית בועידת 'יתד נאמן', רק היכן שהאוירה היא כזו שנשים יכולות לומר בגלוי כי הן רוצות להיות חברות כנסת מטעם 'דגל התורה' דבר כזה יכול לקרות וזה מה שקרה השבוע

עד היכן הרחיקו ואינם קולטים את מקור העניין שמענו בדבריו של מאטקע בלוי שהתנהג בטפשות ממש. הפמיניסטית חדרה לאולם וזעקה מתי יהיו נשים חברות ב'דגל התורה', ובמקום שמאטקע ישמע טוב מה שהיא אומרת ויענה לה כמו שצריך הוא זעק לעברה שזה כינוס לגברים וככה חיזק אותה, מפני שזה מה שהיא שאלה. הבעיה הליטאית היא, שנשים שם שהן המפרנסות ונוטלות חלק גדול של המעמסה במיוחד הכלכלית מרגישות שזכותן לקבל משהו בשל מה שהן תורמות, מי שילמד את החיים  הליטאים ימצא כי הנשים הן בעלות תפקידים בכירים ומביאות את עיקר הפרנסה לבית, והבעל הוא בעצם 'עקר הבית', וזה לא יכול לבא מבלי שביום מן הימים הנשים תמרודנה באידיאה ובהשקפה ויתבעו את חלקן. במילים אחרות הפמיניסטית הליטאית שאלה שאלה אידיאולוגית, ובמקום שישיבו לה שתבין את העולם ההפוך שבה אנו חיים וכי לאשה אין מקום בחיים הציבוריים, היא שמעה כי הכינוס הוא לגברים בלבד וזה בדיוק מה שמכעיס אותה

קרתה מהפכה בעולם החרדי ובמיוחד בליטאי שנושא עמו סכנות גדולות. בעבר האשה הייתה עקרת הבית היא ניהלה את הבית ואת חינוך הילדים, הייתה חלוקה מאוד ברורה בין הגבר והאשה בכל בית יהודי, אבל מאז שהגויים ואחר כך החילונים ואחר כך הדתיים לאומיים והגיע עד לבתי החרדים שהאשה נושאת בעול הבית, מוצאים אנו מהפכה גדולה בתפקידי הנשים. בשנות עברו גם אצל הגויים לא הצליחו הנשים לחדור לעולם הציבורי, רק אחרי שהן יצאו לעבוד והשתתפו בעול ומאוחר יותר אף היו מי שהביאו את עיקר הכסף לבית, הכל השתנה, וגדולי ישראל חששו מאוד מן המצב הזה. כאשר עודדו נשים ללכת לעבוד על מנת שבעלה יוכל ללמוד החשש היה שהאשה תהפוך להיות ה'גבר' בבית וזה מה שקורה

ההשקפה הליטאית כשלה בהסברה וביכולת לחנך את הנשים להבין כי למרות שהן נוטלות בעול הן לא יכולות לתפוס את עמדות הגברים בתחומים שהם גבריים. גם אם יטענו שהיום השתנו המצבים, זה בדיוק מה שהרפורמים טענו בעבר וזה מה שהמזרחי טען מאוחר יותר וזה מה שקורה עתה בעולם החרדי ובמיוחד אצל הליטאים. השאלה היא, האם אנו חיים ככל הגוים, האם אנו מחנכים את הדור הבא לחיות כמו הגויים במובן הזה, או שאנו חייבים להשקיע רבות להבין את המחיצה המבדילה בין מה שמותר ואסור במצב הזה לנשים

המצב הזה יילך ויחמיר אם יצורים מן הסוג של מאטקע בלוי ינהלו את ה'השקפה' הזו, כאשר אינם קולטים ומבינים איך מתמודדים עם המצב החדש הזה. מאטקע בביתו סובל מן המצב הזה ולא אכנס לפרטים. כאשר אשה עובדת ותופסת עמדות באיזה מקום שלא יהיה, אי אפשר אחר כך לצעוק לה תצאי זה כינוס לגברים בלבד כאשר היא רגילה לשבת בישיבות עם גברים

הפמיניסטית הליטאית היא זו שהעלתה את הנושא הכי חשוב שצריכים היו לדון בה בועידת 'יתד נאמן' איך מתמודדים עם הבעיה הזו, אבל הם העדיפו להתעלם מפני שאינם יודעים איך לאכול את מה שהם בישלו במשך השנים

עלינו להחליט האם אנו עדיין חיים כיהודים חרדים, או שהשלמנו עם האידיאה הרפורמית והמזרחיסטית כי הנשים והגברים תופסים עמדות זהות בעולם הציבורי. אם איננו רוצים מצב כזה, חייבים להשקיע המון עבודה בחינוך מגיל ילד, אחרת המצב הזה יילך ויחמיר, הנשים ינצחו בסופו של דבר את ההשקפה הליטאית והגברת רביץ תוכיח

חיים שאולזון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.