מה באמת הגורם למתח בחסידות סערט ויזניץ- ללא ערוב רגשות או לקיחת צד.
הרבי מויז'ניץ אחים שליט"א
הנהגתו בקודש להגיע לאירועים בלי שעון , החתונה מתחילה מתי שמתחילה , ומסתיימת מתי שמסתיימת לפעמים גם אחרי השעה 6 בבוקר , הכל בנחת , שירים ריקודים , לחיים ומה שבינהם לא ממהרים בשום דבר.
הרבי מסערט ויז'ניץ שליט"א
הנהגתו בקודש
נכנס בשעה שנקבע , מסיים בשעה שנקבע , לא מושך שום דבר , הכל מתקתק כמו שעון , מסודר ומאורגן מראש.
אשר על כך שני החסידויות כבר מכירות בשוני המהותי בין ההנהגות, חסידי סערט ויזניץ מתלחשים בינהם , כשהרבי שלנו מסיים והובטח 2 בלילה אנחנו הולכים הביתה
חסידי ויזניץ אחים מתלחשים בינהם , אחרי שהרבי מסערט ילך "נפתח שולחן" תתחיל החתונה האמיתית בלי שעון ובלי לחץ.
וכך כששני הצדדים מכירים כל אחד בחסרונו של השני תזכורת לא מכבר מחתונה שהתקיימה בקיץ האחרון , וכל אחד מושך טיפה לכיונו , הרבי מויזניץ מנסה להגיע מוקדם לקבלת פנים ובשביל כך השתכן בדירה לימי השמחה בחיפה
והרבי מסערט רואה על השעון שהגיע השעה היעודה ונכנס לקבלת פנים בלי לחכות לרבי מויזניץ.
הרבי מויזניץ מגיע באיחור של 15 דקות , על פניו לא נראה שמפריע לו שהתחילו לפניו, הוא כבר מגיע אחרי מנחה ומבחינתו מה שזורם זורם הוא בחתונת הנכד , הלילה הוא פנוי מעיסוקים הלילה, רק חיוכים ותפילות .
הקבלת פנים מסתיימת באיחור קל מהתיכנון המקורי של סערט , הלבשת החתן גם מתעכבת , הרבי מויזניץ על מי מנוחות מברך את ההוא , לוחץ יד לההוא , והרבי מסערט שעונו בידו , הבטיח שעה לסיום והוא מתעכב ...
החופה , סוכם בין הצדדים שישוררו את שני ניגוניו של הרבי מויזניץ במעמד החופה , (שלא כפי שהיה בחתונה הקודמת שדילגו עליהם מפני קוצר הזמן)
מנגנים כל מיני ניגוני התעוררות כרצון מקהלת שני הצדדים הכלה עולה לחופה ופוצחים במנגינת הקא אכסוף בלי המילים של קרלין (כפי בקשת הרבי מויזניץ) כשמסיימים עוברים לניגון השני ,
וכאן צריך להקדים , המנגינה היא מנגינה עתיקה עוד מזמן אהבת ישראל מויזניץ זצל , יצרת הבעל המנגן ניסן יוסט, שרים אותה בתפילת יוצר אור בכל קהילות ויזניץ על המילים וכולם מקבלים עליהם עוד מלכות שמים , בהמשך לתחילת השיר המכונה "תתברך לנצח"
השיר הזה עובר מדור לדור מאהבת ישראל שני בניו אמרי חיים סבו של הרבי מויזניץ אחים שהיה דייקן גדול בנגינה , ואחיו המקור ברוך שפחות הבין בנגינה ,
האמרי חיים שורר את השיר בדיוק מירבי , וכך גם עביו השיר בדייקנות לבניו ולקהילתו ,לעומתו המקור ברוך שורר את השיר בלי לדייק במנגינה וכך נחתך והודבק לו השיר במספר מקומות ללא שהפריע למן דהוא.
וכך נהיה מסורת בסערט ויזניץ לשורר את השיר כפי שהכירו מרבם הנערץ על השינויים והזיופים
ובויזניץ כפי שהכירו מרבם הנערץ על המקור והדיוק .
על המנגינה הזו כבר חוברו מפעם לפעם מילים באידיש ,
ועל הניגון הזה חיבר הרבי מויזניץ אחים את מילות ניגון ה"שיטה הקדושה".
סוכם ששרים את השיר כפי שנהוג ביום טוב , ובשאר חסידויות ויזניץ, בלי המילים שחיבר הרבי המקהלה מנגנת והקהל בדבקות ,
השיר מתנגן ללא הפרעה , אך בסערט שמכירים את השיר במתכונת שקיבלו מרבם המקור ברוך זצל "בטוחים שהשיר אמור להסתיים זה מכבר" כפי שמכרים אותו ומרגישים שחסידי ויזניץ אחים סתם מאריכים את השיר ומכפילים הנגינה אולי כי נסחפו ממנגינת ה"שיטה הקדושה" ואולי כי נהנים למשוך כהרגלם ולהעמידנו "שעות על הרגליים" עם החתונות הארוכות שלהם.
ולכן נעמד המקריא והכריז על התקדמות החופה , וזאת בציפיה שיעצרו את השיר (שהסתיים על פי חשבונו) אולם המקהלה שעמדה אכן ממש קרוב לסיום השיר תיכננה לסיימו בביטחה ופתאום קיבלה הכרזה תמוההה , ומאחר והשיר חשוב כל כך לרבי ונשאר לסיום פחות מחצי דקה המשיכו כלא היה , המקריא קצר הרוח ביקש שיפסיקו , והשיר הופסק כשהרבי מויזניץ הורה להפסיק 15 שניות לסיום השיר.
חסידי ויזניץ יצאו מהחופה עם טעם חמוץ בפה , ב15 שניות האחרונות הייתם צריכים להפסיק לנו את השיר? התלחשויות בינהם , אך השפתים ננשכו ,
בחתונה הנהגת הרבי מסערט המשיכה , כניסה בשעה , הרבי מויזניץ נכנס 20 דקות אחריו ,
תוך 30 דקות מתחילת כניסת האדמורים כבר קיפלו שולחנות למצווה טאנץ.
הנה לך סיפור החתונה המדוייק.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.