מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ
לאחרונה מתפרסם שדגל התורה מתנה את הליכתה יחד עם אגדות ישראל לבחירות בהקצאתה (מלשון 'מוקצה') של בעלז וזאת על רקע ההסכמים אליהם הגיעה חסידות בעלז עם משרד החינוך.
אתמול הגדילו לפרסם שלא תקום ולא תהיה שותפות באם אייכלר יוצב במקום ריאלי. שר האוצר גולדקנופ אישר להם שאייכלר לא יוצב במקום ריאלי ולא התבאר האם זה בשל העובדה שגור שוב תקח לעצמה שני נציגים, או שמועמד אחר של בעלז זה כן בסדר, או שאייכלר משמש כשם גנרי (כפו 'פלאפון' בסלולר ו'טיטולים' בחיתולי נייר).
מניח שאכן יש המדמים שמאבק אידיאולוגי יש כאן ושוכחים שבעצם לא היתה נוצרת בעיה כלל - וגם היום הבעיה יכולה להפתר במחי יד - באם החינוך העצמאי (שהוא באמת יציר כפיהם של גדו"י לגווניהם) היה מכיל את החינוך הבעלזאי. 'המאבק האידיאולגי' בין בעלז לליטאים, הוא מאבק אך ורק על שלטון וכספים! הליטאים רוצים להמשיך ולהחזיק באף את כולם ולהחליט מי יקבל כסף ומי לא ועל זה מתנהלת כל המערכה.
האמת היא שהגישה הבעלזאית היא הגישה היותר אגודאית ויותר מותאמת לרוח החרדים. ההסכם שלהם עם משרד החינוך הוא שאין למשרד החינוך שלטון במערכת החינוך החרדית וכל שליטתם הוא בתשלום תקציבים - בהתאם להישגי התלמידים במבחנים. נזכור שאין בעשרת הדברות חיוב ליראי השם וחושבי שמו להיות בורים ואנאלפאבתים. ההינזרות מידיעת חכמות בסיסיות ('הרוקחות והטבחות' של חכמת התורה, כהסבר הגר"א החת"ס וכל גדולי ישראל לאורך כל הדורות) היה אך ורק בשל הכישלון הקולוסאלי של ההנהגה החרדית להציב אלטרנטיבה להשכלה. במקום לדאוג שיהיו בני ישראל מחונכים ביראה ובתורה וגם משכילים ונבונים, כדרך ישראל סבא, סתמו את הדרך לחרדים להיות משכילים ובכך גזרו בורות ושפלות על היראים עד קץ הדורות ר"ל.
מגיע המצב לידי כך שאם רואים רופא, פיזיקאי, או כל משכיל חרדי, מיד מניחים שהוא בעל תשובה או חוצניק (ובדרך שאנשי חו"ל הולכים אחרי טפשאי א"י, גם זה נמצא בסכנה).
מה שבעלז רצו זה רק דבר אחד: תנו לנו את חלקנו, כפי שמגיע לכולם. והליטאים בזו להם ואמרו אך לנו ולשותפינו לגניבות יהיה הכסף. תבן לא ינתן לכם ותוכן תורני לבנים תתנו.
האמת היא שההסדר של בעלז טוב לנו בהרבה מההסדר של החינוך העצמאי. הפיקוח של המדינה אינו על הלימודים, אלא רק על התוצאות. במקום שיצטרכו ללמוד כיצד סופרים עוונות, ילמדו כיצד צוברים מצוות. ימי הלימוד אינם כפופים למשרד החינוך. שוב אין העיוות שקיים בממלכתי-חרדי שמתחילים ללמוד לא בר"ח אלול, אלא בראשון לספטמבר. יכול כל חוג לקיים את לימודים בימי החופש איש על מחנהו ואיש על דגלו (אצל הליטאים נהוג חופש מלא מת"ב ועד ר"ח אלול ויש חוגים חסידים שיעדיפו חצי חופש וכדו'. (כמדומני שכך נהגו בזמנו החיידרים בירושלים. לא היה חופש רשמי, אלא מידי יום חסרו ילדים שהוריהם לקחום לים וכדו', אבל החיידר המשיך בכל ימי אב חצאי ימים).
בעלז לא התחייבו לשום דבר שהחינוך העצמאי לא התחייב! לא ילמדו שם משהו שבחינוך העצמאי לא לומדים. ההבדל היחיד הוא ששם לא יעשקו שכר המלמדים (לא יאומן. החינוך העצמאי מחייב את המלדים לעבוד משמונה, אבל משלמים להם רק מתשע!) ושאנשי דגל לא יגזרו קופון על חשבון העובדים. זה כל ההבדל. בעלז צריכים לקרוא להסדר שלהם החינוך העצמאי ב' ובזה נפתרת כל הבעיה.
אני מעז לטעון כאן שלא זו בלבד שלבעלז יש את כל הזכות לפעול כפי הבנתם והוראת רבם, אלא שגם הצדק והיושר עומדים לצידם. אני רק מקווה שבהמשך בעלז (וכלל היראים) יצאו לחרות גם מהשיעבוד לחינוך העצמאי ומשרד החינוך גם בעניין של חינוך הבנות. רק בעקבות מעשה דבעלז נודעתי שהבנות בבית יעקב מתחילות את שנה"ל בהתאם ללוח הלועזי ובשנים מסוימות מתחילים כמה ימים לפני ר"ה. מה ההיגיון שבת ישראל תבוא לא מוכנה לימים נוראים ותהיה תלויה בחודש הלועזי? אולי עכשיו, בעקבות ההשתחררות מכבלי החינוך העצמאי לא רק החיידרים יצאו לחירות, אלא גם הבנות.
ההיתפסות בפרסונה ספציפית, רק מגחיכה את דגל. כאילו אייכלר אישית הוא המחליט. יתר על כן, המערכה הזו ספציפית הובלה ע"י אנשים אחרים, בכלל לא מהמערכת הפויליטית. מי שניהל את המגעים היו עסקנים חוץ-מפלגתיים. כך שההיתפסות באייכלר אישית היא לא רק איוולת, אלא גם שקר שקוף.
איני מבין (ב"ה) את מגמות העסקנים
הפויליטיים. לא יודע מה הפשט במלחמת הליטאים בבעלז, אבל דבר אחד אני כן מבין: אין
לזה קשר לאידיאולוגיה או לתורה או לקב"ה.
חרדי בעולמו
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.