רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 6 במרץ 2022

מלחמת רוסיה ואוקראינה לאור היהדות

 
שבוע טוב לר' חיים,

עבר מספיק זמן כדי שתתיישב דעתי על הקורה בין רוסיה ואוקראינה לאור היהדות, ומה הלקחים עבורנו. וב״ה ראיתי שכבר רבים קדמוני בכמה דברים, ובכל זאת אין בית מדרש בלא חידוש, ולכן אעלה את הנראה לע״ד.

1: האם התנהגות רוסיה מוסרית?
 לפי פמפומי התקשורת, רוסיה אינה מוסרית כי היא פתחה במלחמה. אבל מימות עולם מקובל לצאת למלחמה, ואם טראומת השואה גרמה שבמשך כשבעים שנה לא היו מלחמות גדולות באירופה, סביר שעם הזמן הטראומה תשכך.
ובכן, מה אומרת התורה הקדושה? יש מלחמת מצוה (מלחמה כדי לשמור על הגבולות הקיימים מיד צר הבא עליהם) ויש גם מלחמת רשות, כלומר שהמלך רשאי לפתוח במלחמה נגד עם סמוך כדי להרחיב את ארצו. (בישראל ישנם פרטים הלכתיים, אבל אין זה ענייננו כאן אלא להראות שכיבוש מדינה סמוכה מוסרי בישראל, כל שכן בגוים).
ובכן, מה עושה מדינה כדי שלא תיכבש ע״י עם חזק ממנה? מי שלומד תנ״ך יודע. יש שתי אפשרויות: או לשלם מס לעם החזק, או לעשות בריתות עם עמים אחרים. לדוגמה, נקח את חזקיהו, המלך הצדיק. על חזקיהו נכתב (מ״ב, יח, ז) וימרוד במלך אשור ולא עבדו. ואז (שם, יג) סנחריב מלך אשור עלה על כל ערי יהודה הבצורות ויתפשם. כתגובה לכך, חזקיה (שהיה יותר חכם מזלנסקי) הבין שטעה במרדו, ושלח לסנחריב (שם, יד) חטאתי, שוב מעלי, את אשר תתן עלי אשא. אבל היה מאוחר מדי, וסנחריב קיבל את מה שרצה, אבל בכל זאת לא ויתר על הכיבוש. וכיצד מרד חזקיה באשור בתחילה? את זה לומדים מדברי הנאצה של רבשקה (שם, כ-כא) עתה על מי בטחת כי מרדת בי? עתה הנה בטחת על משענת הקנה הרצוץ הזה על מצרים. כלומר, חזקיה כרת ברית עם מצרים נגד אשור, אבל בזמן אמת בחרו המצרים שלא להתערב.

בנידוננו, מה שקרה פשוט מאד: האוקראינים בחרו למרוד ברוסיה, אבל לא הספיקו לכרות ברית עם עמים חזקים לפחות כמוה (כלומר להיכנס לברית נאט״ו), ולכן רוסיה פתחה במלחמה נגדם והם נותרו לבדם. הם אוכלים את המרק שהם בישלו, ואין פגם מוסרי לרוסים.

2: מדוע התקשורת עוסקת אך ורק במלחמה בין רוסיה לאוקראינה?

יש גם מלחמות אחרות בעולם, למשל בתימן, אפגניסטן, קולומביה, אתיופיה, אריתריאה, לוב, מיאנמר, ועוד. מדוע התקשורת בחרה לעסוק כל כך במלחמת רוסיה ואוקראינה? בארה״ב ואירופה אפשר להבין, כי הם כמעט צד במלחמה. אבל בישראל, מה לנו ולהם?! ואז נזכרתי בסערה שחולל הראשל״צ כשאמר שהעלו את הרוסים שרובים גוים מסיבות פוליטיות (ראו כאן כאן כאן ויש עוד).  לא היה נכון לאמר את מה שאמר אז, אבל זה נכון, וכנראה זה מה שהממשלה הנוכחית רוצה לבשל: עוד עולים מאוקראינה כדי לחלן את המדינה.

3: א-ל נקמות ה'

כבר העלו רבים דברים על אכזריות הרוסים והאוקראינים נגד היהודים. (אני לא בטוח שכל הסרטונים אמינים, בפרט אם הם בצבע, אבל העובדות ידועות).
ולא אוסיף אלא בסיפור מותו של בעל שו״ת משנה שכיר ואם הבנים שמחה:


כמותו ישנם רבים, כמובן.
אמנם אני מסתפק אם נשיאה היהודי של אוקראינה פועל בתחכום רב (ותוך סיכון חייו )כדי להשיב לרוסיה ולאוקראינה את מה שעוללו ליהודים במשך השנים, או שמא יושב בשמים ישחק והוציאו מדעתו כדי להביא עליהם את הנקמה. בכל אופן, התוצאה היא אחת: הוא מלהיב את האוקראינים לצאת למלחמה אבודה מראש נגד רוסיה, כך שגם רוסים וגם אוקראינים יהרגו אלה את אלה.

4: הלקחים עבורנו:

למדנו שאין להישען על אומות העולם אלא על הקב״ה (וכמובן עם השתדלות מעשית, סוס מוכן ליום מלחמה ולה' התשועה).
למדנו שכשיש מורל חזק, גם מעטים יכולים לגבור על רבים וחזקים (אבל בנידוננו העתיד עוד לפנינו). ולכן אנחנו בבעיה, כי כשהערביים מתחנכים משחר נעוריהם שארץ ישראל שייכת להם ואנחנו שדדנו אותה, יש להם הרבה מוטיבציה במלחה נגדנו. לעומת זאת, כשחיילי צה״ל עוברים סדנאות "חינוך" פרוגרסיביות שבהן הם לומדים להכיר את "הצד השני", ועוד כשהם יודעים שאפילו יצליחו במלחמה תבוא ממשלה שתתן את השטחים לאויבים בחזרה, המורל שלהם לא יכול להיות גבוה.
ויותר מזה, למדנו ששום דבר אינו מובן מאליו, אם יש אוקראינה היום, לא בטוח שתהיה מחר. וגם עם מדינת ישראל איננו יודעים, כי אין לנו נביא. מה שידוע, זה שהנביאים מתריעים יותר מכל על עיוות המשפט. כגון ירמיהו (כב, ג-ה): כה  אמר ה', עשו משפט וצדקה והצילו גזול מיד עשוק וגר יתום ואלמנה אל תונו אל תחמסו, ודם נקי אל תשפכו במקום הזה. כי אם עשו תעשו את הדבר הזה ובאו בשערי הבית הזה מלכים ישבים לדוד על כסאו רוכבים ברכב ובסוסים הוא ועבדיו ועמו. ואם לא תשמעו את־הדברים האלה בי נשבעתי נאם ה' כי לחרבה יהיה הבית הזה. או כלשון ישעיה (א, יא-טו): למה לי רוב זבחיכם יאמר ה' שבעתי עולות אילים וחלב מריאים ודם פרים וכבשים ועתודים (כלומר: יידישקייט) לא חפצתי. [...] ובפרשכם כפיכם אעלים עיני מכם גם כי תרבו תפלה אינני שומע ידיכם דמים מלאו. רחצו הזכו הסירו רע מעלליכם מנגד עיני חדלו הרע (פירוש, להרע). למדו היטב (פירוש, להיטיב) דרשו משפט אשרו חמוץ שפטו יתום ריבו אלמנה.
ומה המצב היום במדינת ישראל? לא רק שאין לנו שופטים על פי התורה, אלא שהם עיוותו את המשפט באמות מידה עולמיות! כל אחד יודע שהשופטים אינם דנים דין צדק אלא כופים את דעותיהם הפוליטיות על העם, ודנים כל אדם לפי פרצופו. כל שכן כשעומדים בראש הממשלה אנשים שהפרו את כל הבטחותיהם ורימו ועשקו את בוחריהם. האם כך יש זכות קיום למדינה הזאת? אולי הקב״ה בחר לגאול אותנו למרות הכל כי מתקרבים לאחרית הימים, ואחרי שהחזיר אותנו לא״י לא יגלה אותנו מכאן עוד (כמו שמאמינים המזרחי וגם חלק מהחרדים, ואפשר למצוא לזה אסמכתאות בכמה נבואות, אבל אינו מוכרח), אבל אולי לא. כדאי לחשוש מאד ולתקן את המעוות, אחרת מרחפת מעלינו סכנת גלות.

בתקוה ובתפילה שנשמע ונתבשר בשורות טובות ונזכה לגאולה השלמה והאמיתית בקרוב ממש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.