"היום בתניא" יום א' י אדר ב
תניא ליקוטי אמרים
המשך פרק ל"ו (עמוד 91)
שנה מעוברת
⛳
"כבר היה לעולמים":
נכון כי עיקר הענין שלמענו נברא העולם, ש"אור אין סוף" יאיר בעולם ללא כל לבוש, יהיה לעתיד לבא. אבל "כבר היה
לעולמים מעין זה בשעת מתן תורה".
ונצין, כי למרות שהגילויים שיהיו לעתיד לבא, נעלים מהגילויים שהם היום. בכל זאת, מצין רבנו את העובדה, שמתן תורה היה מעין הגילוי דלעתיד.
הוכחה ש"כבר היה לעולמים", מביא רבנו מהפסוק "אתה הראית לדעת כי ה' הוא האלוקים אין עוד מלבדו" - פסוק המביע את העובדה, שבמתן תורה מתראה הקב"ה לבני ישראל, באופן שבו יוכלו לראותו במוחש, "בראיה חושית".
...
"ולכן... פרחה נשמתן":
לאור הגילויים הנעלים שהיו במתן תורה, הגיעו ישראל למצב שבו הם היו "בטלים במציאות ממש", וכלשון רז"ל "שעל כל דבור ודבור פרחה נשמתם".
ונבהיר: שהביטוי "פרחה נשמתם", אינו מביע חס ושלום את ענין המיתה. וה"ביטול במציאות", אין משמעותו שהם התבטלו והיו לאין, וכאילו לא נבראו כלל.
אלא, כמבואר בחסידות, הפירוש הוא: שנפשם המלובשת בגוף, לא היתה מסוגלת לקלוט את האורות העליונים שיהיו "בבחינת התישבות בכלי ממש".
...
בזכות טל תורה:
למרות ש"פרחה נשמתן" בכל דיבור, "החזירה להם הקב"ה בטל שהוא עתיד להחיות בו את המתים, והוא טל תורה שנקרא עוז".
...
לסיכום:
שני סוגי גילויים היו במתן תורה, ושניהם קשורים בתורה:
בתחילה, התגלה לישראל בעשרת הדברות פנימיות הרצון העליון, גילוי נעלה ללא הסתר פנים, שפעל את הביטול במציאות, מה ש"פרחה נשמתם".
ואחר כך התגלה ענין גבוה יותר בתורה, "טל תורה", הנותן "עוז וכח" בנשמה לקלוט את האורות הנעלים ביותר "בהתישבות", ומבלי להתבטל במציאות.
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה למכריך ולחבריך.
בתודה ובברכה,
הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם. הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב גרין ע"ה ומופץ על ידי בני משפחתו.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב
ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז' שבט תש"פ
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.