הבדלי ההשקפות והמציאות החרדית -------------------------------------------- לשליחת חומר: Email: BSHCH120@YAHOO.COM - WhatsApp - 917-204-4752 - P.O.B. 191219, Brooklyn, NY 11219 USA
רשימת הבלוגים שלי
יום רביעי, 23 בפברואר 2022
'החרדי בעולמו' אתה מרחיק לכת ומכשיל את הרבים
הסיבה שאני מגיב לך היא מכיוון שלאחרונה הגבולות שלך מאוד נמתחים, ומי שקורא אותך ואיננו חזק או בקיא מספיק עלול לטעות ולוותר על חלק מההלכות.
לדוגמה, הבאת את ההלכה / מנהג של "עטיפת הראש" לאבל, המוזכר בגמרא. וכיום לא עושים זאת. ומכאן הוכחת שההלכה השתנתה. ומכאן המשכת לדהור במרוצה ולומר שמכיוון שההלכה השתנתה באבלות - היא יכולה להשתנות גם בדברים אחרים. הידד!!
מי שקורא דבר שכזה, אומר לעצמו, היי! הנה למשל הלכה שוויתרו עליה, בוא אני אוותר על ברכת המזון...
כנ"ל לפני כמה חודשים ניסית לערער את העניין של תפילין ולומר שמעיקר הדין אין חיוב להניח תפילין בכל יום, וזה ממש מוזר למצוא טענה ממש דומה לשלך גם באתר של איזה כופר שאינני מביאו כאן, שכתב בדיוק כמוך, אלא שקצת הרחיק לכת, באומרו שהרבנים החרדים המציאו את הנחת התפילין...
כמובן שלכל ביטול של מנהג יש סיבה. למשל: מנהג עם ישראל בכל ארצות המזרח היה לחלוץ את הנעליים לפני כניסה לבית הכנסת, כמו שהיה נהוג בבית המקדש. שהרי בית כנסת הוא מקדש מעט. אבל ברגע שהמוסלמים התחילו לנהוג כך גם - המנהג היהודי התבטל כדי שלא נהיה דומים להם.
כנ"ל לגבי עטיפת הראש - אינו חיוב מעיקר הדין אלא כסימן, וחששו חכמים שיבואו לידי שחוק הגויים עלינו, ובכללי חששו שיבואו לידי שחוק ואם כן זה ההיפך מהמטרה שלו - אבלות, ולכן ביטלו את המנהג. והרמא כותב שאין להחמיר בזה. והש"ך כתב את הטעם של שחוק הגויים.
ולמה טרחתי לכתוב כל זאת?
מפני עמי הארצות. כמו עם הארץ אחד שדיבר איתי לפני כמה זמן ואמר שמעיקר הדין מותר מטרייה בשבת אבל בגלל שהחרדים אסרו זאת אזי כל שאר הרבנים מפחדים מהם ולכן שאר הרבנים אוסרים.
למרות שהראשון שנדרש לסוגייה זו, רבי דוד פארדו, חי במאה השמונה עשרה... וכן הנודע ביהודה מחה על אלה שנושאים מטרייה בשבת בתוקף.
אותו עם הארץ לא שמע את דבריי, ומבחינתו ישנם הלכות שסתם הומצאו על ידי חרדים, והוא למשל ילך לשבת בבית הכנסת עם מטרייה פתוחה, שיש בזה דעות שזה חחש דאורייתא, ואפילו החזו"א שדווקא היקל בזה ואמר שזה איסור דרבנן עדיין יש בזה גם משום פורץ גדר...
בוא נתחיל מההתחלה:
הבסיס של הכל הוא השם אחד ושמו אחד. מי שלא מסכים עם ההנחה הבסיסית הזו (רח"ל) - אין לנו מה לדבר איתו. שילמד ויחזור אלינו.
הלאה. י"ג עיקרי האמונה. מי שלא מאמין באחד מהם (נוסחו ע"י הרמבם... ) אז אחד כזה הוא כופר
הלאה - קיום ההלכה. ואני מדגיש - הלכה, לא מנהג. מי שלא מקיים את ההלכה הבסיסית - יהודי הוא כן, מאמין הוא כן, שומר תומ"צ הוא לא. נתפלל עליו. (הלכה=שו"ע, שו"ע הרב, הרמבם... כל ספר כזה או אחר של הלכה שהתקבל על חלק גדול בתפוצות ישראל)
הלאה - מנהגים + מוסר + חסידות... המשותף לשלושתם: איזור אפור.
אני יכול להפסיק לאכול קטניות או להתחיל לאכול קטניות בפסח, ואני בפירוש לא עובר עברה.
אני יכול לנהוג איזה מנהג שבא לי, בגדול, ולהפסיק לנהוג את איזה מנהג שבא לי. לפעמים צריך התרת נדרים, אבל טכנית הדבר אפשרי.
הלאה - התנייה חברתית. חרדים לא הולכים עם משקפי שמש. למה? ככה. חרדים לא הולכים עם מעיל פוך. למה? ככה. מי החליט? אף אחד. זה עברה? לא. זה ספאסט נישט? גם לא... הראייה: חוצניקים, הולכים עם מעיל פוך והולכים עם משקפי שמש והכל קדוש וטהור...
אז החרדי הממוצע *אמור* להיות:
מאמין בהשם,
מאמין בי"ג עיקרים,
שומר על ההלכה,
שומר על המנהגים,
ושומר על ההתניות החברתיות שנוצרו כאן בישראל...
וזה כמו פירמידה (זאת הדוגמה הכי טובה שמצאתי אבל לא כדי לדרג יהודים חלילה, מי אני שאומר איזה יהודי שווה ואיזה פחות, זה רק בשביל לשבר את האוזן):
חרדי שלא יקבל על עצמו את ההתנייה החברתית - לא יוציאו נגדו פשקווילים, אבל 'יעקמו את האף' בחלק מהמקרים. ואם רחמנא ליצלן הוא ילבש 'קצת יותר' ממה שמותר - יש מצב שלא יקבלו את הבת לסמינר. או בעיות בשידוכים. למה? סתם.
מתחת לזה בפירמידה:
חרדי שמשיל מעצמו חלק מהמנהגים, למשל ספרדים שמפסיקים לקום לסליחות באלול, אמור להיות לו איזה 'קרעכצ' על זה...
מתחת לזה בפירמידה:
יהודי שאיננו שומר או איננו מקפיד על כל סעיפי ההלכה. אם עושה את חלקם בפרהסיה - לכאורה הוא כבר לא חרדי.
מתחת לזה בפירמידה - מי שאיננו מאמין בי"ג עיקרים שזה כבר ממש תינוק שנשבה וכו', ואחרון אחרון נעבאך הכופר האפיקורס.
מה הבעיה?
מי שמגיע מבחוץ, ורואה את כל המכלול - לא יודע מה מתוקף ההלכה, מה נקרא אמונה, ומה בסך הכל התנייה חברתית...
ה"חרדי בעולמו" למשל - יכול להיות כזה שמגיע מבחוץ, לומד סוגייה בגמרא, משם רוצה לקבוץ מייד לעולמנו של שנת התשפב 2022, וכשהוא רואה שיש חוסר התאמה - הוא מתעלם מ-1800 שנים ואומר "אתם רואים!! כשבא לכם - אתם משנים את ההלכה!!"
וכאמור, מי שמקשיב לו, בטוח שהוא צודק, וזה המסוכן. ומהסכנה הזו באתי להעיר.
באהבה,
יהודי שאכפת לו מעם ישראל.
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.