"היום בתניא" יום ה יח שבט
תניא לקוטי אמרים
תחילת פרק כג
שנה מעוברת
⛳
התורה והמצוות במבט הזהר:
בזהר נאמר "אוריייתא וקודשא בריך הוא כולא חד" (שהתורה והקב"ה אחד הם).
ובתיקוני הזהר מפרש, "שרמ"ח פיקודין אינון רמ"ח אברין דמלכא" (שרמ"ח המצוות הם רמ"ח האברים של המלך, הקב"ה).
שני מאמרים אלו מבוארים בחסידות באופנים שונים. וכאן מבואר כיצד מתבטאים פתגמים אלו ב"עבודה" ובנפש האדם.
...
יחוד התורה והמצוות עם הקב"ה:
באופן כללי, משני מאמרים אלו עולה, שגם התורה וגם המצוות מיוחדים עם הקב"ה, אלא שהיחוד שבתורה נעלה יותר מהיחוד שבמצוות. שהרי התורה והאלוקות היא מציאות אחת, "כולא חד". ואילו המצוות הן כדוגמת "אברים דמלכא", איברים שהם בטלים אל הנפש אבל אין הן מיוחדים עימה ממש.
ולהעיר, כי בשני מאמרים אלו, משתקף אף ההבדל בין התורה והמצוות כפי שהוא במקורם בעולמות העליונים. אולם כאן מבאר רבנו את היחוד הנעשה בנפש האדם, בעת שהוא עוסק בתורה ובמצוותיה כאן למטה.
ונצין, כי בתחילה, החל מ"לפי שהמצוות", מבואר היחוד הנעשה על ידי המצוות. ובהמשך, בחלקו השני של הפרק החל מ"אך המחשבה", מבואר היחוד הנעלה יותר שנעשה על ידי התורה.
...
פנימיות הרצון העליון:
בפרקים הקודמים למדנו, שהחיות הנמשכת להתהוות העולמות והנבראים, נעשית על ידי צמצומים רבים והסתר פנים של הבורא מהנברא.
וכאן מדגיש התניא, שהמצוות הן "פנימיות הרצון העליון וחפצו האמיתי (של הקב"ה) המלובש בכל העולמות העליונים והתחתונים להחיותם".
וגם לאחר שנברא העולם "כל חיותם ושפעם" של הנבראים, תלוי במעשה המצוות של היהודי, שכן הן תכלית הבריאה, ופנימיות הרצון העליון המתלבש בעולמות להחיותם.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
לשאלות: וואטסאפ 0544960839
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם", שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ, יהי זכרה ברוך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.