רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 25 באוקטובר 2021

ישראל היום: ע''פ נוסח רפורמת הכשרות הסופי - הממונה על הכשרות כלל לא יהיה כפוף לרבנות (בניגוד לכל הצהרות כהנא)


בעקבות הנוסח הסופי של רפורמת הכשרות, שפורסם ביום שישי ב"ישראל היום" - גורמים בענף טוענים כי ישנן בעיות חמורות שלא מקבלות מענה • רבנים סוברים כי הדבר עלול למוטט את מערך הכשרות כולו, ולהפוך אותו ללא אמין • בין היתר: הממונה הארצי על פיקוח הכשרות - לא יהיה כפוף למועצת הרבנות הראשית
דאגה בקרב הציבור הדתי בנוגע לרפורמת הכשרות: רבנים וגורמים שעוסקים בנושא הכשרות, זועמים על הנוסח הסופי של הרפורמה, שפורסם ביום שישי ב"ישראל היום" - וטוענים כי "שר הדתות מתן כהנא מבצע השתלטות עוינת על הרבנות הראשית".

הם מצביעים על מספר בעיות חמורות, שלטענתם לא מקבלות מענה ברפורמה, זאת למרות שהבעיות הללו, לדבריהם, עלולות למוטט את מערך הכשרות כולו ולהפוך אותה ללא אמינה.

במהלך דיוני הוועדה לשירותי דת, לקראת אישור הרפורמה, נחשף לראשונה כי הממונה הארצי על פיקוח הכשרות - שיוסמך על פי החוק, לא יהיה כפוף למועצת הרבנות הראשית או לרבנים הראשיים. במהלך הדיון, שנמשך 13 שעות, ציין מנכ"ל משרד הדתות, שמעון מעתוק, כי הממונה על הכשרות יהיה כפוף למנכ"ל הרבנות בלבד, ולא לרבנים הראשיים.

מי שזעם על הדברים היה הרב אלחנן בן נון, רב היישוב שילה, שעומד בראש מערך הכשרות במועצה האזורית בנימין ב-15 השנים האחרונות. "ניתוח המצבים בשטח אינו מוכתב רק על פי היגיון ומוסר אנושי, יש כללים הלכתיים. גם אם הממונה ידע שולחן ערוך, מי שאיננו רב פוסק לא יפסוק נכון. אם הממונה על הכשרות איננו כפוף לגוף ההלכתי של הרבנות, אלא רק לפקיד מנהלי, איך אפשר לומר על דבר כזה 'באישור הרבנות'? זו הונאת הציבור ממש".

גורמים שעוסקים בתחום טענו כי "אם הפיקוח על הכשרות לא יהיה בשליטת הרבנות, יהיו כאלו שלא יסמכו על הכשרות כתוצאה מכך".

נושא נוסף שמתסכל את המועצות הדתיות, הוא הסירוב מצד חברי הכנסת והשרים בקואליציה לאפשר תעדוף לכשרות מצד רבנויות. על פי הנוסח המתוקן של הרפורמה, יתאפשר גם למועצות דתיות לספק שירותי כשרות, אם יוכלו להוכיח שהם מסוגלות לספק שירותים אלו באזורים נרחבים ולא רק בעיר שבה הן פועלות. אלא שנציגים של הורים מסורתיים פנו ליו"ר הוועדה לשירותי דת, יוליה מלנובסקי, בבקשה להכניס לחוק שכברירת מחדל מוסדות ציבוריים וחינוכיים יגישו אוכל בתקן רבנות ומעלה, אלא אם ההורים יסכימו אחרת, והיא סירבה לכך.

"מדובר בקהל שבוי, שזכותו לקבל כשרות בסטנדרט מתאים", אמר אחד מהגורמים שעוסקים בתחום. יחד עם זאת, יש לציין כי החלטה לתעדף כשרות רבנות הינה בפועל חתירה תחת פתיחת השוק לתחרות, כך שברור מדוע שר הדתות מתנגד לכך.

בידיעה שפורסמה ב"ישראל היום" ביום שישי, פורסם כי בעוד כשנה וחודשיים יתחילו גופי הכשרות הפרטיים לספק שירותי כשרות. המשמעות היא, שאם המועצות הדתיות והרבנויות יוסיפו להתנגד, בפועל בעוד שנה הן לא יוכלו לספק עוד שירותי כשרות. "למרות שרוב בניין ומניין רבני ישראל כולל מהציונות הדתית קובעים שהרפורמה גרועה, לא רק בייחס למצב אידיאלי, אלא גם בייחס למצב כיום - אם הרבנות תתמיד בסירוב לשתף עימה פעולה - תישלל בעוד שנה סמכותן של כל הרבנויות בארץ לתת כשרות", הציגו הגורמים שעוסקים במאבק נגד הרפורמה תחזית פסימית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.