שלום וברכה מורי ורבותי!
רבי יונתן אייבשיץ,
יום אחד נפגש עם המלך,
ואז אמר לו המלך:
"הלוא כתוב אצלכם שחכם עדיף מנביא (ב"ב י"ב ע"א).
בסיום השיחה איתך,
אני אמור לצאת מהעיר ולחזור לפנות ערב.
בוא נראה האם תוכל לדעת מראש מאיזה שער אחזור לעיר,
מהשער הגדול והראשי,
או מהשער הקטן?".
רבי יונתן אייבשיץ לקח דף,
כתב עליו משפט,
טמן אותו בתוך מעטפה סגורה,
הביא אותה לשלישו של המלך ואמר:
"רק לאחר שיחזור לכאן המלך,
פתחו נא את המעטפה".
יצא המלך,
בחזור, הרָכַּב כהרגלו,
רצה להכנס דרך השער הגדול,
עצר אותו המלך ואמר:
"הלוא רבי יונתן אייבשיץ יודע שכך היא דרכי,
להיכנס דרך השער הראשי והגדול.
בוא, והפעם, נכנס מהשער הקטן כדי שיחטיא כבוד הרב את המטרה,
ויענה את התשובה הלא נכונה".
הם ניגשו לשער הקטן,
ואז אמר המלך:
"מן הסתם ידע רבי יונתן אייבשיץ שכך אעשה,
וכך רשם שאצא הפעם דרך השער הקטן ואחזור דרכו.
אני מבקש לחזור דרך השער הגדול".
וכך הלוך ושוב נסעו המלך והפמליה מהשער הקטן לשער הגדול,
והמלך לא מצא מנוח.
לאחר שעות ארוכות החליט המלך להערים על רבי יונתן אייבשיץ,
ובקש לקרוא לאנשי החצר כדי שיבקעו לו שער נוסף וחדש בחומות העיר,
ודרכו הוא נכנס.
כאשר הגיע לבית,
פתח בגאווה את המעטפה,
רק כדי לראות את המשפט הבא:
"מלך פורץ לעשות לו דרך, ואין ממחה בידו" (סנהדרין כ' ע"ב).
רבי יונתן אייבשיץ חשב על כל טלטולי וחיבוטי הנפש של המלך,
והבין,
שזה מה שהוא יעשה לבסוף.
בזה גם מסבירים היכן הבחירה של כל אחד מאיתנו,
אחרי שהקדוש ברוך הוא יודע מי יהיה צדיק ומי יצא רשע,
הקדוש ברוך הוא, להבדיל,
כרבי יונתן אייבשיץ,
יודע מראש מה תבחר,
אבל זה לא סותר את הבחירה שלך,
כי יש לך את האפשרות לבחור בטוב,
ואת האפשרות, חס וחלילה, לעשות להיפך.
הקדוש ברוך הוא רק יודע זאת,
אבל לא מתערב לך בהחלטה.
בחירה טובה,
ובהצלחה רבה לכולנו,
וברוכים תהיו!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.