רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 8 באוגוסט 2021

אם תורה היא לימוד אני צריך


לאחרונה שמעתי בתוך הדברים כו''כ פעמים שיפה כחם של שלושים איש לאדמ''ר והמאודמ''ר הוא אדמו''ר לכל דבר ועניין, והנה זו הילכתא גבירתא במוסדות יהדותנו ואנוכי בער ולא אדע. ולא בורותי בלבד היא זו שהביכה אותי אלא שעבדכם מיצר ודואג על עוון שגגת התלמוד שהייתה בידיו כל ימיו. אלא שהימים ימי התשובה און ווי לאנג די ליכטאלע ברענט קענמען נאך פארריכטן, אמרתי אקיים בנפשי נחות דרגה כי לא הביישן למד אחכמה והיא לא רחוקה ממני. אמנם תמיהא לי האי מילתא לגופה הלמה אין די בעשרה גדולים כבכל דבר שבקדושה, מלבד מה דחזו לי שהיו וישנם אדמו''רים אין קץ שאפילו שלושים אווזים לא היו להם ולא די שנקראו אדמו''רים גם כסתם מוטלת בין גדולי האדמו''רים במועצת גדולי התורה.. אך נניח את הקושיות ניגמר ובתר נסבר.. ואבקשה נא מכם אחי ורעי כי תחכימוני בגופי הלכות האדמרה עצמה: האם המאודמר גם מצטרף למניין השלושים או דמצרכינן שלושים מאדמרים ומתאדמר אחד? האם כל קטן שהביא ב' שערות ראוי להצטרף למאדמרים ואדמו''רם אדמו''ר או שהם חייבים להמתין עד שימלאו להם י''ג שנים? ומה דינם של שלושים שוטים וקטנים שאידמרו ופיכח עומד על גביהם האם כיוון ששחיטתם כשירה בכהאי גוונא אדמרתם נמי אדמרה מעליא הוויא, או מכיוון דחובת עשה לך רב חובת הגוף הוויא וקיימ''ל דחרש שוטה וקטן פטורים מכל המצוות אין הפטור מוציא את החייב, או מכיוון שנתפשו המנהג בישראל שההתאדמרות כשרה במאודמר שוטה מובהק גם כח אדמרתם של שוטים יפה לעניין זה?  האם המאדמר את פלוני נפסל מלאדמר למחר את אלמוני ועד מתי הוא נפסל, או שהאדמרתו אדמרה וכל המרבה אדמו״רים הרי זה משובח? ועל כולם חשוב לי לדעת בדין המאודמר במרחץ כי בימי חורפנו היינו מאדמרים מדי פעם את זה או זה מחברינו במקוה האמנם עלתה לאותם מאודמרים אדמורותם לכל ימיהם או שהייתה תקפה רק לשעתה ואין אנחנו חייבים יותר בכבוד קדושת אדמורותם?  פשיטא לי שיש אלפי הלכות בעניין נשגב זה מתי וכיצד מאדמרים לכתחילה ובשעת הדחק וכו' אך אמרתי אתנהלה לאיטי אלמד היום הלכה או שתיים וכן למחר עד שאזכה לדעת הלכות האדמרה כולן.. מנאי תלמידכם למפרע
יהודי פשוט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.