שלום וברכה מורי ורבותי!
ישבתי לשיחה עם סוחר דגול,
דגול לא רק בגלל היותו סוחר גדול,
אלא גם בגלל היותו איש אמת גדול,
אחד שיודע להסתכל במציאות,
להסתכל במראה,
ולהגדיר את הדברים נכוחה.
וכך הוא אמר לי:
"דע לך,
שאצלנו, כל הסוחרים הגדולים, כולל אצלי,
ההגדרה המדויקת והאמיתית היא,
"נרקומנים לכסף".
אנחנו לא יכולים בלעדיו,
חושבים עליו כל הזמן,
ועושים את כל צעדינו אך ורק על פיו.
אתה יכול לחשוד בסוחר הכל", כך הוא אמר לי.
שימו לב טוב מורי ורבותי!
רבותינו למדו אותנו:
"אין אדם מת וחצי תאוותו בידו,
יש לו מנה, רוצה מאתיים,
יש לו מאתיים, רוצה ארבע מאות" (עפ"י המדרש בקהלת רבה פרשה א', אות י"ג).
כלומר,
ככל שיש לך יותר,
כך אתה מסכן גדול הרבה יותר.
ככל שאתה חושב שזכית סוף סוף לנכסים ולמזומנים הרבה מעבר למה שחלמת בצעירותך,
כך חסר לך הרבה יותר.
חוות הדעת שלך כבר לא מקצועית,
אורח החיים שלך הוא כבר לא מה שמוביל על פי מה צריך ומה נכון לעשות.
הכסף הופך להיות מטרה בפני עצמו.
כאשר אתה מסתכל על הכסף שלך כאמצעי,
אתה חכם מספיק גדול ויודע היכן להשקיע אותו,
גם ברוחניות, גם בגשמיות וגם בבני המשפחה.
אבל כאשר הכסף מקבל ערך כלשהו,
באותו רגע אתה מתייחס אליו כאל הדבר הנכון והצודק,
וכל מה שמסביב,
כאל דבר פחות בוער,
פחות חשוב ופחות הכרחי.
איך יוצאים מזה?
איך ניצלים?
איך ניתן לקבל את חוות הדעת המקצועית,
את שיקול הדעת האמיתי לפני כל צעד שאנחנו עושים?
היו אומרים על הגוים,
שיש לנו נס שהם אוהבים שוחד,
כי בזכות השוחד, השופטים של הגוים עורכים "משפט צדק",
כי תמיד הם שונאים את היהודי,
כאשר היהודי מביא להם שוחד, הם מיישבים את היהודי מול הגוי ורק אז פוסקים משפט צדק,
כי בדרך כלל היהודי באמת צדק.
כך זה נכון גם לגבינו.
אם אתה יודע שיש לך תאוות ממון,
אתה אמור לדעת שכל החלטה שלך מלווה באותה תאווה.
ממילא,
אם חשבת שבמקרה הזה אין צורך להוציא כסף, מיד תפנה לצד השני,
ותאמר לעצמך:
"ברור לי שאני רוצה לא להוציא כסף או לעבוד קשה מאוד עבור סכום כסף נוסף,
בגלל שליבי נוטה לשם.
אני מוחק, עד כמה שאפשר, את הדעה הזאת,
מנסה להתייחס מחדש למבחן מבלי לחשוב על ההוצאה או ההכנסה הכלכלית.
ורק לאחר מכן מתרגם את זה לחיי המעשה -
האם המעשה הזה הוא נכון או לא?
אם זה לא היה על חשבוני או שההכנסה לא הייתה מגיעה אלי, הייתי בעד אותה הוצאה או הכנסה
או לא?
אם למרות הכל אתה חושב שזה נכון,
אתה יכול לסמוך על עצמך.
אבל כל עוד שאתה יודע,
ולו בתא מסוים וקטן במח,
שהכסף הזה שייך אליך,
אסור לך לסמוך על עצמך,
ולהיפך,
אתה חייב או להיוועץ בדעת תורה,
או לעשות את ההיפך הגמור ממה שחשבת.
ברכת הצלחה רבה לכולנו, ולמגוון הסוחרים העצום שבינינו,
וברוכים תהיו!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.