"היום בתניא" יום ו' י סיון
תניא "שער היחוד והאמונה"
תחילת פרק ג - שנה פשוטה
איך נראה העולם:
בתחילת פרק ג' מבואר, שבאופן כללי, ניתן להסתכל על העולם משתי נקודות מבט שונות:
האחת, כפי שהעולם נראה בעיני "משכיל", שלמד והבין היטב את המבואר לעיל בשני הפרקים הקודמים.
והשניה, כפי שהעולם נראה (בפשטות) "בעיני הבשר" שלנו.
...
מסקנת "המשכיל":
לאור המבואר בהרחבה לעיל בפרקים א-ב, שדבר ה' מהעשרה מאמרות חיב להוות ולקים את הנבראים תמיד (אחרת הם יחזרו להיות "אין ואפס" כלפני הבריאה). הנה, "כל משכיל על דבר יבין לאשורו", כיצד כל נברא נחשב ל"אין ואפס" לגבי החיות האלוקית שבקרבו - שהרי כל מציאותו היא דבר ה' המהוה אותו, ומבלעדי ה"כח הפועל שבנפעל" הזה (שהוא מרוח פיו יתברך) המהוה אותו תמיד ומוציאו כל הזמן "מאין ליש", לא היה לו קיום כלל.
...
בראית עיני הבשר שלנו:
ומה שממבט שטחי, כל נברא נראה ל"יש" וממשות, ואיננו רואים אותו כמציאות שכל כולה חיות אלוקית, אלא כמציאות עצמית?
הדבר נובע מכך, שהקב"ה ברא את העולם באופן כזה, "שאין אנו משיגים ורואים בעיני בשר את כח ה' ורוח פיו שבמאמר" - וכמבואר בחסידות, שבעיני הבשר שלו, האדם אינו חש, לא את "ויפח באפיו נשמת חיים" ולא את מה ש"על כל מוצא פי ה' יחיה האדם" (וכן הוא לגבי החיות של שאר הנבראים).
ומה היה קורה, אילו כן היתה ניתנת רשות לעין הגשמית לראות ולהשיג את החיות האלוקית השופעת בכל נברא? הרי שאז, הגשמיות של הדבר וחומריותו, באמת לא היו תופסים מקום כלל.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה, לחבריך.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.
לזכות עם ישראל היושב בציון יצ"ו - "הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל".
ולזכות חילי ישראל, המגינים על העם בכל החזיתות - נזכה ויקוים "כי ה' אלקיך מתהלך בקרב מחניך להצילך ולתת אויביך לפניך".
בברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.