צריך לחיות את הדברים ובמיוחד את מה ביקשו מאחורי הקלעים, צריך לדעת לקרא בין השורות, ולשם כך צריכים רקע במה דברים אמורים, מה היה רצונו של הרב שך ולא רק שלו, הוא ועוד כמה ראשי ישיבות של הדור ההוא ביקשו למחוק כל קשר של חסידים וישיבות, ליצור מחיצה ברורה בציבור החרדי, בני תורה לליטאים, ובעלי בתים לחסידים, חייתי את אותן זמנים, הייתי מאלו שנלחמתי בכל כוחי למענם של כמה מגדולי ישראל שעמדו מאחוריי באותן הזמנים, הם לא יכלו לשבור את המזימה הנוראה הזו והיו זקוקים למי שיעשה את העבודה, ולשם כך צריך לחזור לפחות ארבעים חמישים שישים ושבעים שנה ויותר מפני שאז התחוללו הדברים, כאשר המטרה שלהם המשיכה גם כאשר הם כבר כמעט לא יכלו עוד לבצע את מה שהם ביצעו במשך שנים
לא כאן המקום למנות את כל מי שהיו קשורים בענין, מדובר בראשי ישיבות מן המזרח ממש, אלו תקנות הם עשו ומה הם ביקשו, לעקור כל זכר של תורה וחסידים. בשורות אלו אני מתרכז בהרב שך בלבד, ובלי נדר בהזדמנות אחרת נעסוק גם באחרים - הדברים כתובים על ספר שאם יתן לי ה' כח אסיים ואדפיס אותו, חייבים לדעת, איך השתלטו הליטאים על העולם החסידי. מי שילמד את אותן זמנים, לליטאים לא היו עשרה אחוזים מכלל התלמידים החרדים, הם הצליחו להעביר אלפי ילדי חסידים לעולם הליטאי, וזה קל מאוד לבדוק, מי הם ה'בני תורה' של ימינו, תמצאו כי רובם הגדול מקורם חסידי
לא רק אצל הבנים ככה, גם אצל הבנות, החינוך באותן שנים היה כי 'בן תורה' הוא מי שלומד בישיבה ליטאית, לעומת זאת הם השחירו את הישיבות החסידיות שאין להם עם תורה, מדובר בחינוך ל'בעלי בתים' ועמי הארצות, כתבתי על כך לפני שלשים וארבעים שנה באריכות
אחד הדברים שהיו חשובים להרב שך במשך השנים, שהצביון הזה של 'בני תורה' שמור לליטאים, ואילו החסידים הם ה'בעלי בתים', ימשך כמה שרק אפשר, מפני שרק ככה חטפו את ילדי החסידים, כאשר יצרו את האוירה הזו, ההורים מבתי החסידים שלחו לישיבות הליטאיות ואף לא יזמו הקמת ישיבות שיתחרו בישיבות הללו
אדלג כאן על כל השנים עד ליום הצעת הרבי מחב"ד שילמדו את הרמב"ם היומי. כאשר הרב שך שמע את ההצעה, זה הקפיץ אותו עד לשמיים. במשך שנים הוא עשה מאמצים אדירים להוכיח כי אין לישיבות החסידיות עם עיון, לימוד עמוק, והנה דוקא רבי חסידי הוא זה שמציע שילמדו רמב"ם, הוא לא יכל להרשות זאת בשום אופן, וקרא למלחמה. אבל לומר את האמת למה הוא נלחם הוא לא יכל, אז הוא טען כי זה עלול להכשיל את הציבור שיפסקו כרמב"ם ולא כשולחן ערוך ועוד נימוקים כאלו
לקח שנים לישיבות החסידיות לשנות צביון ולהוכיח כי אפשר ללמוד בישיבות שלהם כמו בכל ישיבה ליטאית, ומבחינה מסויימת אף יותר, מפני שהיראת שמים בישיבות החסידיות היתה הרבה יותר גדולה מאשר בישיבות הליטאיות. אבל הליטאים היו אלו שבאותן שנים החדירו כי מי שיושב ולומד, לא משנה מה הוא עושה. קחו לדוגמא את הלבוש ואת ההתנהגות של אז, כאשר הבחורים היו שרים לעבר העזרת נשים 'אלה חמדה ליבי' ואיש לא עשה מזה ענין, דבר שב"ה בימינו זה השתנה. קחו את הבלוריות הענקיות של בחורי הישיבות של אז ביניהם מי שהיום הפכו לראשי ישיבות, כל אלו לא נחשבו כלל אם ישבת ולמדת, כאשר במילים אחרות, היראת שמים לא היה חשוב כל כך אם אתה בקי בעוד כמה דפי גמרא
מה לכם יותר מכך, כאשר הגאון רבי שלמה זלמן אויערבך יצא בהתקפה קשה על בחורי הישיבות הליטאיות שאינם יוצאים ידי חובת תפילין בשל הבלורית שהיא חציצה, היה זה הרב שך שיצא נגדו בחרב ובחנית כשטען שר' שלמה זלמן מוציא לעז על גדולי ראשי הישיבות שהיה להם במשך שנים בלוריות כאלו
כאשר הרבי מחב"ד עשה צעד להחדרת לימוד הרמב"ם בעולם החסידי, זה הקפיץ את הרב שך, זה הרס לו את מה שביקש להשיג, זה פגע בנקודה הפנימית שלו אותו צביון כי החסידים הם בעלי בתים לומדי 'עין יעקב' ואגדתא
לא כאן המקום למנות את כל מי שהיו קשורים בענין, מדובר בראשי ישיבות מן המזרח ממש, אלו תקנות הם עשו ומה הם ביקשו, לעקור כל זכר של תורה וחסידים. בשורות אלו אני מתרכז בהרב שך בלבד, ובלי נדר בהזדמנות אחרת נעסוק גם באחרים - הדברים כתובים על ספר שאם יתן לי ה' כח אסיים ואדפיס אותו, חייבים לדעת, איך השתלטו הליטאים על העולם החסידי. מי שילמד את אותן זמנים, לליטאים לא היו עשרה אחוזים מכלל התלמידים החרדים, הם הצליחו להעביר אלפי ילדי חסידים לעולם הליטאי, וזה קל מאוד לבדוק, מי הם ה'בני תורה' של ימינו, תמצאו כי רובם הגדול מקורם חסידי
לא רק אצל הבנים ככה, גם אצל הבנות, החינוך באותן שנים היה כי 'בן תורה' הוא מי שלומד בישיבה ליטאית, לעומת זאת הם השחירו את הישיבות החסידיות שאין להם עם תורה, מדובר בחינוך ל'בעלי בתים' ועמי הארצות, כתבתי על כך לפני שלשים וארבעים שנה באריכות
אחד הדברים שהיו חשובים להרב שך במשך השנים, שהצביון הזה של 'בני תורה' שמור לליטאים, ואילו החסידים הם ה'בעלי בתים', ימשך כמה שרק אפשר, מפני שרק ככה חטפו את ילדי החסידים, כאשר יצרו את האוירה הזו, ההורים מבתי החסידים שלחו לישיבות הליטאיות ואף לא יזמו הקמת ישיבות שיתחרו בישיבות הללו
אדלג כאן על כל השנים עד ליום הצעת הרבי מחב"ד שילמדו את הרמב"ם היומי. כאשר הרב שך שמע את ההצעה, זה הקפיץ אותו עד לשמיים. במשך שנים הוא עשה מאמצים אדירים להוכיח כי אין לישיבות החסידיות עם עיון, לימוד עמוק, והנה דוקא רבי חסידי הוא זה שמציע שילמדו רמב"ם, הוא לא יכל להרשות זאת בשום אופן, וקרא למלחמה. אבל לומר את האמת למה הוא נלחם הוא לא יכל, אז הוא טען כי זה עלול להכשיל את הציבור שיפסקו כרמב"ם ולא כשולחן ערוך ועוד נימוקים כאלו
לקח שנים לישיבות החסידיות לשנות צביון ולהוכיח כי אפשר ללמוד בישיבות שלהם כמו בכל ישיבה ליטאית, ומבחינה מסויימת אף יותר, מפני שהיראת שמים בישיבות החסידיות היתה הרבה יותר גדולה מאשר בישיבות הליטאיות. אבל הליטאים היו אלו שבאותן שנים החדירו כי מי שיושב ולומד, לא משנה מה הוא עושה. קחו לדוגמא את הלבוש ואת ההתנהגות של אז, כאשר הבחורים היו שרים לעבר העזרת נשים 'אלה חמדה ליבי' ואיש לא עשה מזה ענין, דבר שב"ה בימינו זה השתנה. קחו את הבלוריות הענקיות של בחורי הישיבות של אז ביניהם מי שהיום הפכו לראשי ישיבות, כל אלו לא נחשבו כלל אם ישבת ולמדת, כאשר במילים אחרות, היראת שמים לא היה חשוב כל כך אם אתה בקי בעוד כמה דפי גמרא
מה לכם יותר מכך, כאשר הגאון רבי שלמה זלמן אויערבך יצא בהתקפה קשה על בחורי הישיבות הליטאיות שאינם יוצאים ידי חובת תפילין בשל הבלורית שהיא חציצה, היה זה הרב שך שיצא נגדו בחרב ובחנית כשטען שר' שלמה זלמן מוציא לעז על גדולי ראשי הישיבות שהיה להם במשך שנים בלוריות כאלו
כאשר הרבי מחב"ד עשה צעד להחדרת לימוד הרמב"ם בעולם החסידי, זה הקפיץ את הרב שך, זה הרס לו את מה שביקש להשיג, זה פגע בנקודה הפנימית שלו אותו צביון כי החסידים הם בעלי בתים לומדי 'עין יעקב' ואגדתא
חיים שאולזון

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.