רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 31 במרץ 2020

"היום בתניא" יום ג' ו ניסן (המשך פרק לח)

"היום בתניא" יום ג' ו ניסן (המשך פרק לח)
שתי בחינות בנשמת המצוות:
את הכונה-החיות המשולבת במצוות, ניתן לדמות לחיות שב"חי" ושב"מדבר".
רבנו מצין, שלעומת האדם, שהוא "בעל שכל ובחירה ובדעת
 ידבר" (כך שכל התנהגותו חיבת להיות שכלית).  הנה, כל מידותיהן  של בעלי החיים הן טבעיות לבד, וכל התנהגותם היא (לא שכלית, אלא) כטבע הנטוע בנפשם.
הנה בדומה לזה, גם  בכונת המצוה "לדבקה בו יתברך (שהיא כנשמה לגוף), ישנן שתי מדרגות: האחת שהיא כנשמת ה"מדבר", והשניה שהיא כנשמת ה"חי".
...
כנשמת המדבר:
"מי שדעתו יפה", והכונה לדבקה בו יתברך, נובעת אצלו מחמת האהבה והיראה השכליים, שאותם הוא הוליד בנפשו (עם ההתבוננות בנושאים המתאימים וכהדרכת התניא). ובכונה הזו הוא לומד ומקים את המצוות, ובכונה הזו הוא מתפלל ומברך. יש לראות את הכונה הזו "כמו נשמת המדבר".
...
כנשמת החי:
"ומי שדעתו קצרה", והוא מתקשה להוליד בקרבו כראוי את האהבה והיראה השכליים. (אם מצד שרש נשמתו הנמוכה, או שהוא נקלע למצב שבו הוא מתקשה כעת להתבונן כראוי).
הנה, כאשר  הכונה המהוה את החיות לעבודת הבורא ואת הנשמה לגוף המצוה, נובעת אצלו מהאהבה המסותרת בלבו ומהיראה הכלולה בה. ובכונה זו, הוא מקים את כל מצוות התורה הן בסור מרע והן בעשה טוב. דומה כונה-נשמה זו (המושתתת על המידות הטבעיות של הנפש האלוקית), לנשמת החי שגם היא מידותיה הן טבעיות (ולא שכליות).
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך.
*מוסדות תורה רבים מעונינים לקבל כתרומה את ספרי הרבים על התניא ותורת חב"ד - כל השתתפות תתקבל בשמחה.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד 0548094265
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה  מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. ולעילוי נשמת אמה,  חמותי מרת פרידה לוין ע"ה נפטרה ג' שבט תש"פ. יהי זכרן ברוך

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.