רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 3 בינואר 2020

אין מנוס מביטול מגילת העצמאות

מאת  איתמר פליישמן

בשנים האחרונות, וביתר שאת מאז שהתקבל חוק הלאום ברוב לגיטימי של 62 חברי כנסת, זוכה לעדנה מגילה לא צעירה בת 71 שנה, הידועה בשמה העממי - מגילת העצמאות.
במסגרת הרנסנס המפתיע נשבעים בשמה חברי כנסת, מבכים את היעלמותה מעולמנו ומביעים געגוע לימים שבהם נחתמה. בין היתר הוקראו בכנסת במסגרת דיוני חוק הלאום פרקים נבחרים מהמגילה ואף הוגשה הצעת חוק שביקשה לקבע אותה כחוק יסוד. בכיר העורגים למסמך המכונן הוא נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק. השבוע עורר ברק ויכוח כשטען, ולא בפעם הראשונה, כי למגילה מעמד משפטי מיוחד שקובע את ערכיה של המדינה. תוך מאמץ לולייני להסביר את היעדרה של המילה "דמוקרטיה" מהמגילה, הוא סימן למעשה לממשיכי דרכו המכהנים בבג"ץ את הדרך המשפטית לפסילת חוק הלאום.
אלא שמגילת העצמאות היא מסמך משפטי־לאומי בעייתי. היא אינה מתייחסת לגבולות המדינה, לשפה, לדגל ולהמנון. אלה הוסדרו בחקיקה מאוחרת, כולל בחוק הלאום. הפיכתה לחוק־על, כפי שמציעים ברק וחסידיו, פסולה על אחת כמה וכמה בגלל עקרונות אחרים שקבע אדמו"רם של בני האור: מגילת העצמאות איננה סבירה ומידתית בשום אופן ושום "אדם סביר", בטח שלא נאור, לא יראה בה ייצוג הולם לערכי מדינתו.
איזה אדם סביר יסכין לעמוד מול העולם כולו ולהכריז על הקמתה של מדינה עבור עם שהוגלה כבר לפני 2,000 שנה, וכל זאת כשהטריטוריה שהוא מבקש לעצמו זעירה וחשופה לאיומיהם של שלושה צבאות סדירים, ובזמן שהמעצמה האמריקנית מתנגדת לעצמאותו?
ובכלל, מגילת העצמאות מצדיקה את השתלטותו של העם היהודי על חבל ארץ שהוא מחשיב כ"מולדת", על חשבונם של תושבי הארץ הערבים, ובהתבסס על ממלכות עתיקות שיצרו "נכסי תרבות לאומיים וכלל אנושיים" ושימוש ב"ספר הספרים הנצחי" כקושאן. מדובר באירועים שהתרחשו אלפי שנים טרם נולד השופט העליון הישראלי הראשון, ובספר שבו אלוהים ולא האדם הוא המחליט. הלזה ייקרא "סביר"? הזהו טיעון "מידתי"?
גם הקביעה שהמניע להקמת המדינה הוא העובדה שהעם היהודי "לא חדל מתפילה ותקווה לשוב לארצו" ראויה לבחינה משפטית דרך משקפי הסבירות. לא ברור מה מינון המידתיות בטענה ל"זכותו הטבעית" של העם היהודי - מי העניק את הזכות הטבעית הזו והאם היא לובנה בעיניים משפטיות? וכל זה עוד לפני שבכלל דיברנו על הביטחון ב"צור ישראל", שלא ברור מנין סמכויותיו, ועל כך שהמגילה נכתבה ונחתמה ע"י נבחרי ציבור שאינם שופטים. איזה תוקף יכול להיות למסמך שמדיר לחלוטין ערבים, ושיש בו תת־ייצוג מחפיר לנשים (רק שתיים מתוך 37 החותמים)? מדובר בפרקטיקת נישול שלא עברה תחת ידם של דינה זילבר ו/או יועץ משפטי אחר ומכאן שאינה סבירה או מידתית.
לפיכך, אין מנוס מביטול מגילת העצמאות, שלא תוכל לשמש עילה נגד חוק הלאום. במקום זאת ינסח אהרן ברק מתוקף זכותו הטבעית מגילה וחוקה חדשים, וגם יעצב מדינה חדשה סבירה, מידתית ונאורה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.