רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 30 ביוני 2015

השר לשירותי דת בהופעה ראשונה בוועדת הפנים: "החזרנו עטרה ליושנה; אחזיר למשרדי גם את בתי הדין הרבניים"

מאת רונית גל - דוברות הכנסת

ועדת הפנים והגנת הסביבה, התכנסה לדיון ראשון עם השר לשירותי דת, דוד אזולאי. היו"ר, ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) בירך את השר והוסיף: "אני מכיר ומוקיר את פועלך כמי שעמד בראש הוועדה הזו בכנסת ה-18. המשרד מופקד בידיים טובות ובראשותך יהיה למשרד חברתי יותר, עם הרבה עשייה"
 
השר לשירותי דת, דוד אזולאי: "החזרנו עטרה ליושנה ורוב הדברים שנלקחו מהמשרד הוחזרו. נותר עוד להשיב את בתי הדין הרבניים וכן תמיכות בחורי הישיבה ושירותי הדת המוסלמים והנוצרים. ברגע שבתי הדין הרבניים יעברו חזרה למשרד ולא יהיו נספח של משרד המשפטים זו תהיה פעולה מבורכת".
עוד אמר כי בכוונתו "להרחיב את בתי העלמין בארץ, כולל קבורה אזרחית. אנחנו עובדים על הצ"ח ממשלתית לבתי העלמין והקבורה בפרט".
הוא התייחס למקומות הקדושים ואמר כי הנושא קרוב ללבו. "המדינה עדיין לא עושה מספיק לכבד את המקומות האלו. חשוב שמדינת היהודים תטפל בהם כי יהודים מכל העולם מגיעים להשתטח וזהו גם מוקד תיירות. אגף המקומות הקדושים היה שנים במשרד התיירות ולא קרה איתו כלום"
 
השר אזולאי אפיין את משרדו: "יש כיום כ-132 מועצות דתיות וכ-2200 במועצות האזוריות, עם כ-500 עובדים בהתיישבות. הרבנים עושים באזורים אלו עבודת קודש במענה לזוגות צעירים. אני מתכוון להתמודד עם בעיות תקציב המועצות הדתיות, ש-90% ממנו הוא שכר ופנסיות ורק 10% לפעולות. טהרת המשפחה הוא אחד הנושאים הכאובים. קיימנו פה דיונים רבים בעבודת הבלניות שעושות עבודת קודש במסירת ונאמנות בשכר זעום של 1500 ₪. זה לעג לרש שחייב לבוא על תיקונו. אני מקווה להביא בשורות בתחומן ובתחום עובדי המועצות הדתיות כבר בישיבה הבאה של הוועדה". עוד ציין כי "לא יעלה על הדעת שמקווה נדרש לשלם כסף כה רב לתאגידי המים. נפעל יחד בנושא". ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "אנחנו נפעל להורדת מחירי המים ואתה תפעל להורדת מחירי המשתמשים שעלו בצורה מטורפת. במקוואות פרטיות המחירים נמוכים יותר מבציבוריות".
 
בהתייחסו לנושא הקבורה, אמר השר אזולאי כי "בישראל 35,000 נפטרים בשנה (כ-1200 בקבורה אזרחית) כ-1250 בתי עלמין ברחבי הארץ, כ-16 לקבורה אזרחית וכ-24 חלקות למסופקין וחסרי דת, הנותנות מענה נוסף לקבורה אזרחית. אני שואף למצב שאדם שקרובו נפטר יצטרך לעשות פעולה אחת – לחייג למוקד אחד, כמו שאזרח רואה תאונה ומטלפן למשטרה, רואה שריפה ומטלפן למכבי אש. במסגרת פניות הציבור במשרד, ראיתי את הפילוח וחלקן הגדול נגע לבתי העלמין. חברת קדישא עושים מלאכת קודש, אך לא תמיד זו השפה המצויה ויש נפגעים רבים".
ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד) העיר כי "נושא הקבורה האזרחית עקרוני ביותר. יש לך 300,000 עולים שלא מוגדרים יהודים".
 
לפי הנתונים שהציג השר אזולאי: כ-34,000 איש נרשמים לנישואין בשנה בכ-135 לשכות
יש 484 רבנים מכהנים- כ-108 רבני עיר (חסרים כ-17), 135 רבני שכונה, 60 רבנים אזוריים, 181 רבני ישוב, 21 רבנים אתיופים ו-81 קייסים.
ביחס לעדה האתיופית, אמר כי "במשרד יש תקציב של 9,860,000 לטובת העדה האתיופית- לרבנים, קייסים וקורסים למשגיחי כשרות, בלניות, שחיטה, גישור כללי ומשפחתי. גם כאן 90% לתקציבי שכר לקייסים ולרבנים, הם בעיה כאובה".
 
מנכ"ל המשרד לשירותי דת, עודד פלוס פירט על הרפורמה בקבורה: "החלום של אנשי הקבורה הוא לייצר רשות קבורה אחת. אך זה מהלך ארוך ומורכב. הקבורה מוסדרת במספר סעיפים בחוק שירותי הדת היהודיים. המגמה היא לייצר יחידת הסדרה מהשלב הראשון ועד לקבורה".
 
חברת הכנסת עליזה לביא (יש עתיד): הדוגמה של 90 / 10 משקפת את אי שירותי הדת בישראל. הכסף של רבני צוהר עובר לא לארגון שלהם, דמי האגרה של הזוג הולך למועצה הדתית. כל פתיחת אזורי הרישום מביאה יותר זוגות לבחור במסלול ההלכתי דתי. היא ביקשה לקיים דיון בנושא הקבורה והעלתה את השוויון במחירים לבנות המדרשה- בני ישיבה מקבלים הנחה של 40% בעוד בנות המדרשה לא". השר אזולאי, הגיב לטענתה בנוגע להצבת קרוסלות במקוואות: "לא אתן ידי לכך שאישה אחת לא תיכנס למקווה בגלל קרוסלה.
 
חברת הכנסת רחל עזריה (כולנו), ביקשה לקבל תשובות בנושא המקוואות ותחזוקתם. "חווית הטבילה הגוררת כעס רב מצד נשים".
 
ח"כ מקלב: "אתה איש בשורה. איש של הציבור ופניות הציבור וזה חלק מסוד שיפור הדימוי של המשרד, שסבל מדימוי לא טוב שנים. בנוסף לתעריפי המים, יש לטפל בנושא קבורת השדה, יש דרישה גדולה והמצוקה יצרה תופעות שליליות. הנושא של חלקת קבר בחיים מצריך סכומים שאי אפשר לעמוד בהם. זה דבר אלמנטרי אנטי חברתי".
 
צילום, דוברות הכנסת

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.