ר' חיים שלום
לאחרונה חשבתי רבות על העניין הזה וזה מאוד הטריד אותי לכן חשבתי להעלות זאת על הכתב כחומר למחשבה והוא רחום יכפר עוון.
לאחרונה חשבתי רבות על העניין הזה וזה מאוד הטריד אותי לכן חשבתי להעלות זאת על הכתב כחומר למחשבה והוא רחום יכפר עוון.
כידוע
בעולם המערבי החופשי השאיפה הגדולה של האנשים היא להיות מפורסם (כמובן
ששאיפה זו נמוכה ורדודה ואין כל ערך בפרסום וודאי כשאינו נובע ממעשים
חיוביים אך זו המציאות) והמציאות הזו טבועה עמוק בנפש האנושית. לכל אדם
בעולם יש רצון טבעי לקבל תשומת לב וכבוד ולהיות מוערך (לעיתים מבלבלים בין
השניים אך זהו הטבע האנושי).
אך ישנם מדינות ועמים בהם
המציאות היא לא כזו כמו סין, אירן ועוד, במקומות אלו אנשים בורחים מפרסום
ולבד בכירים בודדים בממשלה לא ידוע כלל ארחם ורבעם של בני המדינה וכמעט
לעולם לא ניתן לשמוע אזרחים מדברים מול כלי תקשורת או מתראיינים. האם זה
נובע מצניעות וענווה? לא. זה נובע מפחד. רק הפחד יכול למנוע מאדם להביע את
דעתו ולהסתובב בצידי הדרכים לבל יראה ובל יימצא.
לאחרונה שמתי לב שיש עוד מקום
בעולם שבו המציאות הזו קיימת. מקום בו אנשים רגילים (שאינם מקורבים לשלטון
בצורה כלשהי) מהלכים בצידי דרכים, מקום בו סטייה קטנה מהמקובל גורמת
לחרמות, אי קבלה למוסדות חינוך ועוד היד נטויה. וזהו מה שנקרא הציבור
החרדי. לדוגמא ישבתי פעם בכנס של קהילה כלשהי נגד האינטרנט וחולקו בו טפסים
בהם על כל אחד לציין באם יש לו מחשב או אינטרנט חלילה, בבית, בעבודה,
חסום, פתוח, אמפי 4, או אפילו דיסקים כלשהם. ואם כן למה ולאיזה צורך.
(ואיני מגזים כלל על כל אלו היה צריך לדווח) טפסים אלו אמורים היו לעבור
לוועדת עסקנים מבני הקהילה שיכריעו אם מותר להחזיק מה ולמי.
לאחר אותו אירוע דיברתי עם ר"מ
חשוב באותה קהילה והוא אמר לי כי הרגיש מאוד מושפל מכל האירוע הוא שאל
אותי, "אני אמור לדווח לאברכים שלמדו אצלי מדוע ולמה אני מחזיק מחשב?!".
וכאן הבן שואל וכי אנחנו ילדים?! הזקוקים למשגיח ומחנך שיפקח עליהם? האין
מדובר באנשים מבוגרים שלפרטיותם נדחפים עסקנים בכח? ומה השלב הבא לשלוח
משגיחים הביתה לבדוק שאין חלילה מחשב ושהולכים לישון בזמן?! איפה הגבול???
לאחרונה נודעה תקנה חדשה בקהילה מסויימת לפיה כל אברך חשוב ככל שיהיה ובכל
גיל חייב לישון ב10:00. האין זה נשמע מופרך? היכן מצינו בכל חז"ל ורבותינו
דבר כזה? ולו תאמרו שזו קהילה קיצונית ואין היא מוכחת על הכלל כולו אך אין
זה נכון. אם היינו שפויים הציבור החרדי ומנהיגיו היו מוקיעים כזו תקנה
מבזה השתיקה וההבנה היא זו המוכיחה עד כמה הבעיה גדולה אצלנו. ולא רק
בקהילה אחת מדובר האם מעולם לא שמענו על ילד שלא התקבל לחיידר כיון שאביו
רח"ל עובד לפרנסתו? ודוגמאות יש רבות עד אין קץ. ונפשי בשאלתי האמנם זו דרך
התורה? האכן זהו רצונם של גדולי ישראל או שמא מחלתם של עסקנים ומנהלים?
האם כל לימדונו רבותינו שבכל הדורות?
המצפה לתגובתכם
אברך
חיים שאולזון:
אתה מבקש את תגובתי, והנה היא זו:
מצד הדין עלי לכתוב מילים אלו: והמשכיל בעת ההיא ידום, אבל מאחר וישנם מי שאינם מבינים את המשמעות של 'ידום' ומפרשים אותה חלילה אחרת, אז אכתוב לך ככה, רבים חשים את אותה תחושה וחוששים לבטאות אותה מחש שיאונה להם רעה, הזכרת את התקנה באותה קהילה ללכת לישון בעשר, שם אם מישהו רק יעלה איזה הרהור או רק ישאל שאלה אז אחת דתו הוא שרוף וגמור, בשביל זה אני קיים כאן שנושאים כאלו יעלו, מפני שזו בעיית הכלל
בנוסף הענין של נערים ילבינו פני זקנים צעירים מבקשים מיהודים שהם כפול בגיל דו"ח אם יש להם מחשב או כל כלי אחר זה יותר מחוצפה, אין להם את המינימום שכל שצריכים לשמור על פרופורציה למי מותר ולמי אסור, ואם כבר אז בני אותו גיל או מבוגרים יותר, אני מסכים איתך שזו השפלה נוראה
חיים שאולזון:
אתה מבקש את תגובתי, והנה היא זו:
מצד הדין עלי לכתוב מילים אלו: והמשכיל בעת ההיא ידום, אבל מאחר וישנם מי שאינם מבינים את המשמעות של 'ידום' ומפרשים אותה חלילה אחרת, אז אכתוב לך ככה, רבים חשים את אותה תחושה וחוששים לבטאות אותה מחש שיאונה להם רעה, הזכרת את התקנה באותה קהילה ללכת לישון בעשר, שם אם מישהו רק יעלה איזה הרהור או רק ישאל שאלה אז אחת דתו הוא שרוף וגמור, בשביל זה אני קיים כאן שנושאים כאלו יעלו, מפני שזו בעיית הכלל
בנוסף הענין של נערים ילבינו פני זקנים צעירים מבקשים מיהודים שהם כפול בגיל דו"ח אם יש להם מחשב או כל כלי אחר זה יותר מחוצפה, אין להם את המינימום שכל שצריכים לשמור על פרופורציה למי מותר ולמי אסור, ואם כבר אז בני אותו גיל או מבוגרים יותר, אני מסכים איתך שזו השפלה נוראה
חיים
השבמחקקודם כל תודה על הפרסום והתגובה. שנית רציתי להדגיש כי הנידון הוא אינו דווקא הגיל או המעמד אלא עצם העובדה שלאדם אין זכות להחליט עבור עצמו ללא התערבות עסקנים שונים וההתנהגות כלפי אנשים כאילו הם ילדים ללא זכות לדעה ובחירה. מעולם בכל ימי ההיסטוריה היהודית לא היה מצב בו עסקנים ומשגיחים מטעם עצמם מחטטים בחיים הפרטיים של אנשים ועושים ככל העולה על רוחם. אפילו הזמן שהייתה סנהדרין והיה בין דין הגדול הסמכות שלהם ע"פ התורה לשפוט אנשים שעברו עבירות דאורייתא בפרהסיה ולא אנשים ש(חלילה!) חשבו בעצמם או החזיקו מכשיר כזה או אחר שאין בו כל איסור הלכתי. לדעתי הדיקטטורה המחשבתית הזו חמורה ביותר, אמנם איני טוען שאין צורך לציית לדברי גדולי ישראל, ודאי שכן! אך מנין לעסקנים וטרוריסטים הזכות להתערב?! הרוחניות של אדם היא בינו לבין אלוקיו ולא בינו לשכנים!
צודק מאה אחוז גם אני מצטרף לנ"ל לצערנו היהדות החרדית מתנהלת כמו הנצרות ובמיוחד הקתולית בימי הביניים שהכמרים והבישופים למיניהם לקחו מונופול על הדת כגון שהתיפלות יהיו רק בלטינית (שהיא שפה עתיקה שדברו ברומא בזמן הקיסרות הרומית) ולא בשפה המדוברת באותו מקום וכן שכל צרכי הדת כגון הוראה וחוקים דתיים נישואין גירושין קבורה הכל עבר דרכם והעשיר את קופתם האישית והם עצמם עשו כל דבר אסור כיוון שידעו שהכל שטויות והבלים אבל דאגו להחזיק את המערכת כי השתלם להם אותו הדבר היום בשלטון העסקנים ידוע לי אישית מאחד מצאצאיו של הגרי"ש אלישיב זצ"ל שביתו התנהלה מערכת שלמה ומורכבת של "מלחכי פינחה וגחזים" למיניהם שהם החליטו מה איך מתי ואיפה יגיע אליו והרי אין לדיין אלא מה שעיניו רואות וכן הבן שואל איך אפשר לסמוך על פסק כזה כשאינך יודע על סמך איזה נתונים נפסק הפסק שלא לדבר על גור שכל דבר מאבק ותקנה בשביל ידישקייט תמיד יש להם מתן שכרה בצדו כגון פלאפונים כשרים שכבר דווח בבלוג זה על המרוויחים מהענין וכן המאבק ב שפע שוק ו am -pm על חילולי שבת וכמו כן אתרא קדישא והארגונים כדוגמתו שרק רוצים לעשות כסף ומשתמשים בדת בשביל זה וכהנה וכהנה רבות לדאבוני אנחנו צריכים להוקיע אנשים אלה ולהתחיל לחשוב היהדות היא דת של מחשבה כמו שכתוב : "וידעת היום והשבות אל לבבך" ולא ללכת כמו עדר כבשים אחרי כל העסקנים וגיחזים למיניהם וכמובן שלאותם "האנשים" נוח מאד וטוב מאד שניהיה עדר בורים ועוד יותר מזה שנהיה תלויים בהם בכל צרכינו הגשמיים והרוחניים כי רק ע"י כך הם נשארים בשלטון ויכולים לדאוג לעצמם למקורבים שלהם לג'ובים ולהטבות
השבמחקנ.ב יהודים יקרים אנא התעוררו פן יהיה מאוחר מדי