הרחק מן הזרקורים ובעיקר מן המצלמות, היו לאחרונה שרשרת של ביקורי רבנים אצל ר' שמואל אויערבך ואצל הרב שטיינמן. תופתעו שלשה רבנים חשובים מן המועצת של הרב שטיינמן הגיעו יחד לר' שמואל אויערבך והם ר' דוד כהן, ר' משה הילל הירש, ור' ברוך ווייסבקר הם דנו עמו באיך לנהל את המו"מ הזה, האם ללכת בשיטת לדורון לתפילה ולמלחמה או מיד למלחמה
בטרם ניכנס לענין הזה יום מאוחר יותר הגיע לבית הרב שטיינמן ר' יהודה עדס שהוא מקורב לר' שמואל אויערבך זה היה מעין מחווה שלא יקרה שרק צד אחד ניסה להידבר, אבל מאז קרו הרבה דברים ביניהם גם טרור על ראש ישיבת סלבודקה שבמשך שעתיים טרטרו אותו בטלפון, הוא שמע ושתק לא התייחס לטרור החבלני
פגישות מן הסוג הזה הן עדינות מפני שמיד נותנים להם פירושים כאילו שמכירים בכוחם של אלו או של אלו. אבל האמת היא כי הרב שטיינמן ביקש שהדברים ייעשו בצורה נכונה, אז שיסבירו לר' שמואל בפני איזה מצב אנחנו ומה היא עמדת רוב חברי 'מועצת גדולי התורה' איך להתמודד עם המצב הזה. כידוע, הרב שטיינמן נגד לפתוח במלחמה מיד, קודם צריך ללכת בשיטת הלדורון ולתפילה ואם זה לר עוזר אז למלחמה. שיטת ר' שמואל אויערבך שבכל מקרה צריך להלחם ואסור לשמוע הצעה כלשהי צריך לומר לא וזהו, לא רוצים לשמוע כלום, ואם צריך נלך לכלא
רוב חברי 'מועצת גדולי התורה' סבורים כי צריך להידבר ולנסות למצוא דרך איך הישיבות מתקיימות ולא מפריעים לבחורים ללמוד עד גיל מסויים, ואחר כך לאפשר לכל מי שרוצה ללמוד בכולל שימשיך ללמוד. החשבון הוא כי בין כה וכה אצל הספרדים כמעט כולם ואצל החסידים הרוב לאחר שנתיים מן החתונה הולכים לעבוד, אז ממילא יעשו שירות מקוצר, כך שהמכסה תשאר למי שירצו ללמוד ולא תהיה בעיה. שיטת ר' שמואל אויערבך שאסור בכלל ללכת לעבוד וגם מי שאינם לומדים צריכים לשבת בכולל, מפני שכך רצה הרב שך שיתרבו יושבי הכוללים וככה להחזיק חזק את הציבור תחת שליטה. החשש הוא שאם ייצאו לעבוד יאבדו את השליטה עליהם
הוויכוח הזה הוא לא חדש, השיטה המחבלית אומרת כי חייבים לחנוק כל בחור ישיבה עד לסוף, חייבים להחזיק אותו בגרון להבטיח כי אין לו כל דרך לזוז בלי שהמחבלים שולטים בחייו ומחליטים מה הוא עושה ומה לא, ככה להבטיח כח. רוב גדולי ישראל סבורים כי זה יגרום למרד ונאבד את הכל, וכל מי שאינו לומד שיעשה שירות מקוצר ויילך לעבוד
לדוגמא הרב שטיינמן סבור כי אלו שיושבים בכוללים ולא לומדים הם רודפים, מפני שבגללם מי שכן לומדים לא יכולים ללמוד. ר' שמואל אויערבך חולק עליו ואומר כי עצם הישיבה בכולל אפילו בלי ללמוד הוא ענין גדול
לאחר שאותם שלשת הרבנים היו אצלו והסבירו לו את עמדתם וביקשו לשמוע את עמדתו עזבו, והרב יהודה עדס בא למסור את הצעת ר' שמואל אויערבך שיודיעו כי אין כל מו"מ אלא מכריזים מלחמה מיד, הוא רוצה הפגנות ושמאות יילכו לבתי הכלא רק כך יבינו כי לא יצליחו לשבור אותם וכך יירדו מהם. הרב שטיינמן נגד הדרך הזו, הוא סבור כי אפשר להשיג הסכמה שתאפשר בסופו של דבר לכל מי שרוצה ללמוד לשבת וללמוד
יצויין כי גם ב'מועצת' של הרב שטיינמן ישנם מי שהם בעד פשרה מרחיקה יותר ומי בעד פחות, אבל הכל מסכימים כי הרב שטיינמן יכריע בנושא הזה וזה יקרה רק לאחר שיניחו בפניו את הקורה במו"מ הקואליציוני, מה יכול לעבור ומה לא. ועד אז הכל בהמתנה אין הכרעה של ממש. התקוה היא כי מן השמים יגלגלו את הקואליציה הבאה שתהיה כזו שיצטרכו את החרדים וייאלצו לחוקק חוק שיאפשר לכל מי שבאמת רוצה ללמוד לשבת וללמוד
בטרם ניכנס לענין הזה יום מאוחר יותר הגיע לבית הרב שטיינמן ר' יהודה עדס שהוא מקורב לר' שמואל אויערבך זה היה מעין מחווה שלא יקרה שרק צד אחד ניסה להידבר, אבל מאז קרו הרבה דברים ביניהם גם טרור על ראש ישיבת סלבודקה שבמשך שעתיים טרטרו אותו בטלפון, הוא שמע ושתק לא התייחס לטרור החבלני
פגישות מן הסוג הזה הן עדינות מפני שמיד נותנים להם פירושים כאילו שמכירים בכוחם של אלו או של אלו. אבל האמת היא כי הרב שטיינמן ביקש שהדברים ייעשו בצורה נכונה, אז שיסבירו לר' שמואל בפני איזה מצב אנחנו ומה היא עמדת רוב חברי 'מועצת גדולי התורה' איך להתמודד עם המצב הזה. כידוע, הרב שטיינמן נגד לפתוח במלחמה מיד, קודם צריך ללכת בשיטת הלדורון ולתפילה ואם זה לר עוזר אז למלחמה. שיטת ר' שמואל אויערבך שבכל מקרה צריך להלחם ואסור לשמוע הצעה כלשהי צריך לומר לא וזהו, לא רוצים לשמוע כלום, ואם צריך נלך לכלא
רוב חברי 'מועצת גדולי התורה' סבורים כי צריך להידבר ולנסות למצוא דרך איך הישיבות מתקיימות ולא מפריעים לבחורים ללמוד עד גיל מסויים, ואחר כך לאפשר לכל מי שרוצה ללמוד בכולל שימשיך ללמוד. החשבון הוא כי בין כה וכה אצל הספרדים כמעט כולם ואצל החסידים הרוב לאחר שנתיים מן החתונה הולכים לעבוד, אז ממילא יעשו שירות מקוצר, כך שהמכסה תשאר למי שירצו ללמוד ולא תהיה בעיה. שיטת ר' שמואל אויערבך שאסור בכלל ללכת לעבוד וגם מי שאינם לומדים צריכים לשבת בכולל, מפני שכך רצה הרב שך שיתרבו יושבי הכוללים וככה להחזיק חזק את הציבור תחת שליטה. החשש הוא שאם ייצאו לעבוד יאבדו את השליטה עליהם
הוויכוח הזה הוא לא חדש, השיטה המחבלית אומרת כי חייבים לחנוק כל בחור ישיבה עד לסוף, חייבים להחזיק אותו בגרון להבטיח כי אין לו כל דרך לזוז בלי שהמחבלים שולטים בחייו ומחליטים מה הוא עושה ומה לא, ככה להבטיח כח. רוב גדולי ישראל סבורים כי זה יגרום למרד ונאבד את הכל, וכל מי שאינו לומד שיעשה שירות מקוצר ויילך לעבוד
לדוגמא הרב שטיינמן סבור כי אלו שיושבים בכוללים ולא לומדים הם רודפים, מפני שבגללם מי שכן לומדים לא יכולים ללמוד. ר' שמואל אויערבך חולק עליו ואומר כי עצם הישיבה בכולל אפילו בלי ללמוד הוא ענין גדול
לאחר שאותם שלשת הרבנים היו אצלו והסבירו לו את עמדתם וביקשו לשמוע את עמדתו עזבו, והרב יהודה עדס בא למסור את הצעת ר' שמואל אויערבך שיודיעו כי אין כל מו"מ אלא מכריזים מלחמה מיד, הוא רוצה הפגנות ושמאות יילכו לבתי הכלא רק כך יבינו כי לא יצליחו לשבור אותם וכך יירדו מהם. הרב שטיינמן נגד הדרך הזו, הוא סבור כי אפשר להשיג הסכמה שתאפשר בסופו של דבר לכל מי שרוצה ללמוד לשבת וללמוד
יצויין כי גם ב'מועצת' של הרב שטיינמן ישנם מי שהם בעד פשרה מרחיקה יותר ומי בעד פחות, אבל הכל מסכימים כי הרב שטיינמן יכריע בנושא הזה וזה יקרה רק לאחר שיניחו בפניו את הקורה במו"מ הקואליציוני, מה יכול לעבור ומה לא. ועד אז הכל בהמתנה אין הכרעה של ממש. התקוה היא כי מן השמים יגלגלו את הקואליציה הבאה שתהיה כזו שיצטרכו את החרדים וייאלצו לחוקק חוק שיאפשר לכל מי שבאמת רוצה ללמוד לשבת וללמוד
איזה עיוות משווע, תראו איזה ראש עקום הוריש להם ״הרבי״ אפילו אם תסבירו להם אלף פעמים הם לא יבינו את מה שכל כלל ישראל יודעים ומבינים שאין שום היתר להתגייס לצבא וכל מה שעשו את זה כדיחוי לבני הישיבות היה אחיזת עיניים, וזאת עובדה שגם אחרי שעשו את חוק טל לא התגייסו רק חבדניקים וטובניקים הויכוח הוא רק בדרך המלחמה
השבמחקהגרמ"ה הירש ראש ישיבת סלבודקא כבר כמה שנים סובל מהתנכלויות והצקות על רקע הליכתו אחרי מרן הגראי"ל. וידוע הסיפור איך שצ. רוט ניסה להפיל אותו עוד לפני 6 שנים כאילו הוא עם ר' שמואל נגד הרב שטינמן אבל לא הלך להם!
השבמחקהרב שך צעק שמי שלוקח דיחוי מישיבה והוא לא לומד בא יש לו דין רודף. דהיינו שילך לצבא אז שכל המחבלים עם "ההשקפה הצרופה" לא יבלבלו במוח שהרב שטיינמן פשרן בנושא הגיוס. כי כך העת מרן הרב שך.
השבמחק