רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 6 באוגוסט 2024

השטחיות כבסיס לקבלת החלטות

 


מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ
 
 
השיקולים של הנערים שמובילים אותנו כאן באף, מפליאים אותי כל פעם מחדש. כאשר הם דנים בשיחרור מחבלים תמורת חטופים, השיקולים שהם דנים בהם הם משך המאסר שנגזר על המחבל. מן הסתם, ככל שהמאסרים ארוכים יותר, כן סביר שהפשעים היו גדולים יותר. אין שום שיקול כמה מסוכן המחבל. הרי יכול להיות שעל מישהו נגזרו מאסרי עולם, אבל מאז הוא שינה את דרכיו (אל תכעסו, אבל יש כאלה), או שנגזרו עליו פחות שנות מאסר כי הרציחות שלו לא הצליחו לו.
גם שופטי בתי המשפט שוקלים את גזרי הדין לעומת חומרת התוצאות, לא לעומת חומרת המעשים. בן אדם שפעל באכזריות נוראה וחפצו לא עלה בידו עד תומו והקורבן שלו שרד, יענש בפחות חומרה מאשר מישהו שאמנם רצח, אבל עשה זאת כמעט 'כמתעסק'.
כאשר מדובר בשיחרור מחבלים, לכאורה השיקול היותר משמעותי הוא מה הנזק שהוא עלול להביא בעתיד ופחות מה נזק שהוא הביא בעבר. נערים מנוערים אלו שוקלים שיקולים הרבה פחות משמעותיים ולפעמים השיקולים הם משניים לגמרי, כמו מה מעמד המחבל וכדו'.
 
ראו גם את שיקוליהם באיזה מקרה להשיב אש למחבלים. כל השנים הם היו מפציצים דיונות או 'משיבים אש לעבר מקורות הירי' (ירי סתמי למקומות שוממים) ואם פגעו בטעות באיזה גשר, היו מכריזים 'השמדנו תשתיות של החיזבאללה'.. התרגלנו כבר למחשבות המטופשות שלהם ובנושאם הילת מומחים לבטחון סברו חלקים גדולים בעם שאכן את המערכה מנהלים אנשים ברי דעת.
אדם לא מוטה, היה מן הסתם משיב מנה אפיים לא על נפגעים אלא על הפיגוע. כשבמקרה פגעה רקטה במגרש משחקים דרוזי (ברמת הגולן, הדרוזים שמסרבים להיות אזרחי ישראל ושומרים נאמנות לאסאד...), הם ראו בזה סיבה לתקוף בחוזקה בביירות, הגם שבכך הם מסלימים את המצב. – שלא הובן לא נכון, איני טוען שצריך להימנע מפעולות 'שעלולות להסלים את המצב', להיפך ולהיפך צריך לפעול בשום שכל וליצור פחד אצל המחבלים לסוגיהם. אבל הם משיבים אש אמיתית רק כשיש נפגעים, וכל עוד כיפת ברזל מצליחה למנוע את הפגיעה, מתייחסים לזה כאילו לא ירו עלינו.
כל כך הרבה שנים התרגלנו למחשבות השטות שלהם, עד שזה נראה לנו ניהול בשיקול הדעת.
עכשיו מתווספת לזה ארה"ב. כפי ששומעים, ארה"ב מנהלת מו"מ עם איראן שתפעל כך שלא יהיו נפגעים בישראל (כי מה שחשוב לביידן זה שקמלה האריס תבחר לנשיאות ומלחמה אזורית מקטינה את סיכוייה). את ארה"ב גופא ראינו כבר בקטנותה. עד כדי כך שבכל פעם שישראל היתה מכה בהם, הם היו  מתנקמים באמריקאים. עשרות עשרות של תקיפות בסיסים אמריקאים עברו ללא תגובה (כי לא נהרגו אמריקאים, וכשנהרגו - היו אלו אזרחים עובדי החייל ולא חיילים אמריקאים). עכשיו האמריקאים מנסים לסדר כך שתהיה תקיפה, אבל 'מתחשבת'. האיראנים טרם ענו להם, לא כי אין להם תשובה, אלא כי הם עצמם מסובכים עם תגובתה הצפויה-אפשרית של ישראל. ישראל המוזרה הזאת עלולה לרצות לנקום אם תהיה פגיעה באזרחי ישראל (השמועות אומרות שישראל מסרה לאיראנים שהיא 'מסכימה לקבל את העונש', אבל רק נגד בסיסים צבאיים - ואם יפגעו אזרחים, ישראל תגיב בחומרה).
 
איני יודע מה היכולות של ישראל לפגוע באיראנים, אבל ידוע לכל שהכלכלה האיראנית מבוססת על יצוא נפט וידוע שההגנה האווירית שלהם שווה קדחת. ישראל יכולה באבחה אחת לשתק את כל מקורות ההכנסה של האיראנים. מי שמתנגד לכך הם האמריקאים (שוב, שיקולי בחירות. אם הנפט האיראני יפגע, יפגע כל יצוא הנפט מהמפרץ. האיראנים הודיעו על כך מראש – וגם הוכיחו את יכולתם לשתק את שדות הנפט הסעודיים. שיתוק המסחר העולמי בנפט יזניק את מחיריו ומי שתשלם את המחיר היא שוב יקירת ליבו של ביידן). האם ישראל תמנע מלפגוע בשדות הנפט האיראניים, כי זה האינטרס האמריקאי? אולי גם הם ימצאו פתרון ביניים (יפגעו בשדות נפט, אבל לא פגיעה משתקת אלא פגיעה חלקית). לך תדע.
 
לא יודע מה יקרה (הגם שמשחרב ביהמ"ק ניתנה הנבואה לשכמותי), אבל כן יודע שאין לי על מי לסמוך בשיקול הדעת.
 
על מי יש כן לסמוך? אך ורק על אבינו שבשמיים. מי ששמר עלינו כל השנים, על אף קוצר דעתם של הנערים, הוא ישמור ויגן עלינו מהם, גם עכשיו.
 
 
 
חרדי בעולמו
 
- - - - - - - - --
לא מוגה
להערות והארות ללא צרופות וללא לינקים:
haredibe@gmail.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.