רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 22 באוגוסט 2024

"היום בתניא" יום ה' י"ח מנחם אב

 

"היום בתניא" יום ה' י"ח מנחם אב
"אגרת הקדש" 
המשך פרק ה' (עמוד ק"ח)
שנה מעוברת

החיות שבעולמות העליונים:
כאמור לעיל, למרות שבאופן כללי, ריבוי העולמות והמדרגות באצילות בריאה יצירה ועשיה, מתהוים  על ידי אותיות הדיבור שמקורם הוא ה' תתאה. בכל זאת, האור הנמשך ומתגלה בכל אחד מהם הוא שונה.
 וכמודגש בסוף הקטע (הרביעי) שלפנינו בשם תיקוני הזהר, שלעומת האור הנמשך באצילות בריאה ויצירה שהוא מהאותיות י'ה'ו', האור הנמשך בעשיה הוא מה' תתאה (הרי שבזה בולט ההבדל המהותי שבין עולם העשיה, לשלשת העולמות הגבוהים ממנו).
...
השגת הנבראים באלוקות:
מצב זה שבו גילויי האורות שהקב"ה השקיע בעולמות אינו שוה בהם. מוצא את ביטויו  בהבדל שבאופן השגת הנבראים הנמצאים בעולמות השונים.
כך, שהמלאכים והנשמות וכל הנמצאים בעולמות אצילות בריאה ויצירה. בדרך כלל "כולם בעלי חכמה ודעת ויודעים את בוראם, מפני היות חיותם מפנימיות האותיות הנמשכות מבחינת חכמה עילאה".
ולעומת זה, ב"עולם  הזה השפל" (עולם העשיה), שונה המצב: וכדוגמת בני אדם, שיש אדם שמסוגל לקלוט דברי חכמה, ויש אדם שמסוגל לקלוט רק "מילי דעלמא". 
הנה, כך גם "העולם הזה השפל עם הנבראים שבתוכו" הוא "קטן מהכיל ולסבול" את האור הפנימי המאיר בעולמות העליונים. 
אלא רק את ההארה וההשפעה שבחיצוניות הדיבור, הנקלטת בחומר ובגוף האותיות (שהוא הבל הדיבור העליון, ה' תתאה, כנ"ל).
להרחבת הבאור, הרבי באגרות קודש מוסיף:  כי נכון שגם על נבראים שבעולם העשיה נאמר "שכל הכוכבים והגלגלים, כולם בעלי נפש ודעה והשכל הם, והם עומדים ומכירים  את מי שאמר והיה העולם, וכל אחד ואחד לפי גדלו ומעלתו משבחים ומפארים ליוצרם כמו המלאכים..".  הנה ברור, שהמדובר כאן בתפיסא שכלית אחרת, השונה במהותה מהתפיסא השכלית של המלאכים והנשמות שבעולמות העליונים.
.....
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.