רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 29 בפברואר 2024

ממתק לשבת


 ממתק לשבת פרשת כי תשא תשפ"ד
רבי נפתלי מרופשיץ הגיע הביתה עייף מאוד אחרי הדרשה שדרש בשבת הגדול שלפני חג הפסח. שאלה אותו אשתו: "מה עִייף אותך כל כך?"
אמר לה: "זו עבודה קשה לדרוש ולהציג בפני הקהילה את צורכיהם המרובים של העניים לכבוד חג הפסח, כי המצות ושאר צורכי החג התייקרו מאוד השנה וישנם הרבה אנשים שלא קל להם."
שאלה אותו האישה: "נו, והצלחת בדרשה שלך?"
ענה לה ר' נפתלי: "חצי מהעבודה בוודאי עשיתי – הצלחתי לשכנע את העניים לקבל עזרה. לגבי המחצית השנייה – שהעשירים ייתנו – זה אני עדיין לא יודע…"
בפרשת השבוע על המילים "זה ייתנו" אומר רש"י "הראה לו הקב"ה מטבע של אש ומשקלה מחצית השקל, ואמר לו כזה יתנו"
מטבע ואש הם לכאורה שני ניגודים הכי רחוקים, המטבע הוא החפץ החומרי הכי מוגבל, הוא חייב להיות במשקל מדויק ובצורה מדויקת ואם יחסר בו משהו יאבד את ערכו.
לעומת זאת האש היא ההיפך הגמור, לא רק שאין לה משקל היא מטבעה נוטה להתרומם למעלה ואין לה צורה קבועה, היא משנה את צורתה כל הזמן.
מסביר הרבי מליובאוויטש שצירופם של שני הניגודים האלו "מטבע של אש" מלמד אותנו איך יהודי צריך לתת צדקה, מצד אחד הנתינה צריכה להיות בבחינת "אש" בלי חישובים והסברים שמגבילים את הנתינה לזמנים מסויימים ומצבים מסויימים אלא נתינה בהתלהבות בלתי מוגבלת ובכל מצב וצורה שייצטרכו שיתן צדקה הוא ימשיך לתת בהתלהבות כמו האש.
מצד שני גם בנתינת הצדקה צריכה להיות בחינת מטבע, לשים לב מה הן הדרישות של מצוות הצדקה על פי התורה ומהי נתינה נכונה לפי הכלים של המקבל עם כל פרטי ההלכה של מצוות הצדקה.
כשיהודי נותן צדקה וכולל בתוכה את שני הקצוות האלו הנתינה שלו היא מטבע של אש שזה אומר נתינת הצדקה שלו הופכת להיות ההתנהגות הטבעית שלו, נתינה מתוך התלהבות וביד פתוחה.
ב"ה בחודשים המיוחדים האלו אנחנו זוכים לראות המון צדקה וחסד שנעשים בהתלהבות גדולה ובשמחה, עזרה לחיילים למשפחות המפונות, למשפחות החטופים ולכל מי שצריך ואת זה אנחנו צריכים להחדיר בתוכינו שהנתינה הזו תהפוך להיות טבע שלנו וגם כשתיגמר המלחמה בניצחון גדול על כל אויבינו נמשיך לתת ולסייע אחד לשני מתוך אחדות ואהבת ישראל ובזכות זה נזכה כבר לגאולה אמיתית ושלימה בקרוב ממש.
שבת שלום
הרב נחמיה וילהלם
בית חב"ד בנגקוק תאילנד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.