רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 31 ביולי 2023

"היום בתניא" יום ב' יג' אב

 
"היום בתניא" יום ב' יג' אב
תניא "אגרת הקדש"
תחילת פרק ה (עמוד 212)
שנה פשוטה
"ויעש דוד שם":

בפתיחת אגרת ה', מציג רבנו את הפסוק "ויעש דוד שם" ואת פירוש הזהר המביע בקצרה את הקשר שבין מצות הצדקה לעשית השם להקב"ה   - ענין המבואר בהרחבה לאורך האגרת בדרך הקבלה.

לאחר משפטי הפתיחה, לפנינו תוספת הבהרה, שענין זה יובן עם הקדמת ההסבר לדברי חז"ל שאמרו על הפסוק "כי בי-ה הוי' צור עולמים", שהעולם הזה נברא באות ה' והעולם הבא באות י' - הקדמה המשתרעת  לאורך ארבעת הקטעים הראשונים שבאגרת. ובהם נלמד בהרחבה אודות החיות אותה השקיע הקב"ה עם בריאת העולם בעולמות השונים, בגן עדן (העולם הבא), בעולמות העליונים "אצילות בריאה ויצירה", ובעולם הזה השפל.
...
מיד לאחר הפתיחה נלמד:

א. אודות מהות האור המאיר בגן עדן, ובו בא לידי ביטוי מה שאמרו רז"ל שבאות יו"ד נברא העולם הבא.

ב. כיצד "אבא יסד ברתא" - כיצד החכמה העליונה היא המקור להתהוות עצם אותיות הדבור  המעבירות את האור והחיות לבחינות השונות של גן עדן.
...
"עדן" ו "אבא יסד ברתא" :

רבנו מוסיף, כי החכמה העילאה שממנה נמשכה השפעת העונג לגן העדן, נקראת בשם "עדן" וכן נקראת "אבא יסד ברתא" (המבטאים שני ענינים):

בחינת ה"עדן" שבו נקראת החכמה העילאה, היא מבחינת התענוג העליון שעליו נאמר "עין  לא ראתה" (=שהיא בחינת "קדמות השכל קודם שבא לכלל גילוי של הבנה והשגה", שמעט מזעיר ממנה נמשך בהבנה ובתענוג).

והנאמר בזהר  ש"אבא יסד ברתא", פירושו, שבחינת "אבא" (החכמה) היא היסוד להתגלות ה"ברתא" , ה"בת", הרומזת  לספירת ה"מלכות" המביעה את דבר ה' - הוה אומר, שבחינת החכמה היא השרש והמקור להתהוות גוף ועצם האותיות שבדבר ה', שבהם ועל ידם נמשך בפועל הגילוי מ"חכמה עילאה" לגן העדן שבעולמות בריאה ויצירה.

ונצין, כי מאופן התהוות האותיות באדם (שאינם מתהווים במוצאות הפה),  מסביר רבנו ב"פירוש" ארוך ומפורט את אופן התהוות האותיות שלמעלה, בדבר ה'.
...
חבר  נכבד:

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.