בס"ד, ערש"ק במדבר / נשא / חג שבועות תשפ"ב. לידידיי ומכריי קוראי ומתענגי הגליון 'מעדני הפרשה'.
לפני מס' שנים פגשתי חבר למחרת חג השבועות, שאלתי לשלומו, כי לא ראיתי אותו בליל חג השבועות בבית הכנסת, התנצל הלה וסיפר כי הוא מנהל סופר מרקט ועבד קשה מאוד בערב החג, ממש עד הרגע האחרון, ובליל יו"ט אחר ברכת המזון לקח את ה'תיקון' והתחיל לומר, אך ב'ויקרא' נפלה עליו תרדמה.
עודדתי אותו ואמרתי לו, תשמע, עד 'ויקרא' זה גם משהו, כמעט חצי התורה, לא?
חייך אלי האיש ואמר: התכוונתי ל'ויקרא אלקים לאור יום'...
האיש התנצל והסביר: איך בין צוזאם גיפאלן ווי א גישטארבענער' (נפלתי כמו מת), אמרתי לו: לפחות קיימת דברי הגמ' במס' בבא קמא 'מתה מחמת מלאכה'.
השנה, לא יהיה לו את התירוץ הזה, יש שבת ארוכה לפני ליל חג השבועות, ושינה בשבת תענוג, רק צריך להיזהר שכשהולכים לנוח בשבת אחה"צ לא לומר שעושים זאת כדי שיהיה כח להיות נעורים בלילה, שהרי אסור להכין משבת ליום טוב.
עמוד זוהר נתעלה היום מבינינו, הלא הוא הרב אורי זוהר זצ"ל. וכמה מתאים לו יארצייט ביום ראשון של שלשת ימי הגבלה.
מרגלא בפומיה דר' אורי 'אני לא דתי', כל אימת שראיינו אותו לתקשורת או חבריו מעולם הבוהמה היו שואלים אותו איך הוא מסתדר עם כל הדברים שקורא אצל הדתיים (שתמיד מקבלים ניפוח לגריעותא בתקשורת), היה עונה 'אני שומר תורה ומצוות ללא קשר לדת'.
את ר' אורי פגשתי לראשונה לפני למעלה משלושים שנה, כאשר אחי ר' משה שליט"א עשה סיום הש"ס, ור' אורי בא להשתתף ואף נתכבד לשאת דברים, אינני זוכר מה הוא דיבר, אני רק זוכר את העוצמה שבקולו והלהבה שבקעה מתוכו.
היום, כאשר שמעתי שהוא נפטר לעולמו, נזכרתי בסיפורו של 'נתן צוציתא', חז"ל מספרים לנו כי הוא היה גדול בעלי התשובה בדורו, שהתאווה מאד לדבר עבירה זמן רב, עד שחלה מרוב צער התאווה, אך לא היה בידו להגיע לזה, וכאשר באה ההזדמנות לידו וסוף סוף נתרצתה לו עקב לחץ כלכלי דחוק שהיתה שרויה, כבש את יצרו, תמך בה בכספו ולא חטא, ומאז היה יוצא עמוד אש מעל ראשו עד לשמים (וגם נתרפא מחוליו).
פניו של ר' אורי זהרו, וכבר היה רבי מאיר דורש בשמות ואמר 'שמא קא גרים', שמותיו 'אורי' ו'זוהר' פירושם אור וזוהרא, ולא היה צריך להיות בקי גדול בחכמת הפרצוף כדי לראות את האור והנהרא שזהר מפניו.
הג"ר מרדכי דרוק זצ"ל היה מספר על בעל תשובה בתחילת דרכו שנתפס כאשר מישש בכיסים של הבגדים במקוה, אמרו לו: הרי חזרת בתשובה? ענה: מזה עוד לא חזרתי.
ר' אורי היה מספר כי לא קלה היתה דרכו לעולם הרוחני, הוא לא עשה זאת בבת אחת, כאשר שוכנע באמיתות התורה הסכים לעשות רק המינימום שמחוייב מדאורייתא, כתפילין וק"ש לדקות ספורות, וביום שישי היה מכוון שעון שבת להדליק את המסך, שיוכל לצפות במשחק הכדורגל, וכל הזמן היה פוסח על שתי הסעיפים ולא יכול היה להתקדם מעבר לכך, רק כאשר לקח פסק זמן ונכנס לביהמ"ד ללמוד תורה, אז הכל השתנה, ממש כדברי חז"ל 'בראתי יצה"ר בראתי לו תורה תבלין'.
כאשר נשאל, מה היה המכה בפטיש שנתן לו את הדחיפה, ששומרי התורה והמצוות הנאמנים לדבר ה' אינם חבורת מטומטמים ופנאטיים (כפי שהחינוך הממלכתי והתקשורת מציגים אותנו)?
סיפר, כי ר' יצחק שלמה זילברמן זצ"ל ענה לו: הרמב"ם ורש"י ושאר חכמי ישראל היו אנשים פקחים לדעתך?
'ברור', עניתי לו, אז נראה לך שהם התעסקו בשטויות כל ימי חייהם? הלא את אותה תורה ומצוות שהם למדו וקיימו אנו מקיימים.
אמרו חז"ל יומא לה: ת"ר, עני ועשיר ורשע באין לדין, לעני אומרים לו מפני מה לא עסקת בתורה? אם אומר עני הייתי וטרוד במזונותי אומרים לו כלום עני היית יותר מהלל? וכו' עשיר אומרים לו מפני מה לא עסקת בתורה אם אומר עשיר הייתי וטרוד הייתי בנכסי אומרים לו כלום עשיר היית יותר מרבי אלעזר? אמרו עליו על רבי אלעזר בן חרסום שהניח לו אביו אלף עיירות ביבשה וכנגדן אלף ספינות בים ובכל יום ויום נוטל נאד של קמח על כתיפו ומהלך מעיר לעיר וממדינה למדינה ללמוד תורה וכו',
ולעניינו: הלל מחייב את העניים רבי טרפון מחייב את העשירים ור' אורי זוהר מחייב את כולנו, אם אדם במעמדו בגיל 43, עזב את הכל, כבוד יוקרה מעמד ממון ושאר תאוות העוה"ז שלא היה חסר לו כלום, ובסוף צמח לגאון שידע את כל התורה ואף זכה לתקן עולם במלכות שד-י, להרבות כבוד שמים ולהשיב רבבות לבבות מישראל לאבינו שבשמים, עדיין גם לנו יש סיכוי, וזה הזמן ערב מתן תורה לקפוץ למים ולהתחיל ברגל ימין, היא ימין ה' עושה חיל.
נ.ב. איזה 2 מסכות בש"ס מסתיימות בדף מלא עד סוף עמוד ב' ומה זה קשור לחג שבועות? איזה חידוש נתגלה לי בחלום ועל ידי מי? ולמה אני מספר את זה? אל תסתפקו במאמר הנוכחי בלבד, תדפיסו את הגליון ותראו את התשובות.
בברכת שבת שלום ומבורך וחג שבועות שמח:
ישראל אהרן קלצקין
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.