רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 3 ביוני 2022

מהנעשה בשחיטת 'בית יוסף'


 מאת שוחט

אני כמו הרבה אחרים בעיר החרדית נזקק לשירותי הסופרמרקטים למינהם , ללא שאציין את שמותיהם כל התושבים מכירים ויודעים אותם , ולא רק בעיר התורה והחסידות אלא גם בשאר חלקי הארץ. וכשאני מגיע לאיזור המקררים של הבשרים , אז ממש תאווה לעיניים מכל סוגי הבשרים לבישול ולצלייה, ובמבצעים לא רגילים , במחירים שאי אפשר להשאר אדיש ושווה נפש ולא להושיט את היד לקחת כמה מגשים של בשר , כמובן שמכל צד כתוב על זה ״חלק בית יוסף״ חתימה שנהפכה לשם נרדף כמעט לכל חתיכת בשר שנמצאת במקררים הנ״ל.

ואני בעיני רוחי , מיד שואל את המון האנשים המעמיסים את עגלות הסופר במגשי בשר מכל ההכשרים למינהם וכמובן את החותמת ״חלק בית יוסף״ ולא שכחו לבדוק שגם היא נוכחת.

על מי אתם סומכים כשאתם קונים וכמובן אוכלים , בשר ״חלק בית יוסף״ ?

מיד אני רואה אותם בעיני רוחי , עונים ואומרים , כולם פה אחד , על הבד״ץ פלוני ועל רב אלמוני , הרי הוא ידוע שהוא מומחה ומפורסם , וכשאני מתעקש ומקשה, האם ידוע לך מכלי ראשון מתי הרב עליו אתה סומך היה פיזית בבית המטבחיים ? או מה רמת ידיעותיו הפרקטיות בשחיטה ובדיקה לכל מקצועותיה הרחבים ?

כאן אני רואה אותם מהרהרים , אבל ממש תוך כדי הרהור הם עונים , אבל הרי כולם אוכלים ממנו , והרי זה ידוע שהעולם סומך עליו,

ואני במחילה רבה שוב מתעקש ושואל , הרי בדברים שנוגעים לחיי נפש לא יסתפקו בתירוץ שכולם עושים וסומכים , ובטח יעשו בירור מעמיק הרבה יותר , וכאן עונים אומרים כלאחר יד ובצורה החלטית , הרי אותו בד״ץ או רב ידוע , הוא בר סמכא , ואם הוא טועה וחס ושלום יש בעיה בבשר הרי העבירה עליו .

והשתיקה הרועמת שלי מפעפעת משהו ועוברת גם מגבולותי האישיים , והצד השני עכשיו תורו ללחוץ ולקבל אישור למחשבותיו , הלא לא כך הוא? מה אוכל לעשות ? וקובעים, בוודאי הרב אשם אם וכאשר.

בחרתי הפעם לא להשיב אלא לתת לכם לקרוא קטע מהספר ההלכה הידוע שהתקבל בכל תפוצות ישראל , הלא הוא ספר ״ כף החיים״ שחיבר הרב הגאון הגדול רבי יעקב סופר זצוק״ל , לפני כ80 שנה.

וכך הוא כותב בחלק יורה דעה סימן חי׳ סעיף קטן קט״ז.

וזה לשונו: ״אין ראוי למנות שו"ב אלא מי שהוא עניו ביותר לפי שמרוב ענותנותו הוא שואל על כל דבר ודבר ממציאות הטריפות שהוא מתחדש מדי יום ויום ולא יסמוך על דעתו לדמות מלתא למלתא. אבל הלובש מלבוש גאוה מלבד שאוי לו אוי לנפשו נוסף גם הוא שלפעמים מרוב גאותו יראה לו שהסכין חשובה והולך ושוחט בה בחשבו כי אליהו הנביא נתנה לו בדוקה כן ובפרט באיזה מקומות שיש להם שררה זאת של השחיטה ירושה מאבותיהם וסומכים על דעתם בכל מציאות הבא לידם בין כדין בין שלא כדין וטועים הם שכל החושב עצמו במדרגה זו ועושה מעשים כאלו וסומך על עצמו בלי ספק שהוא אפיקורוס ומאכיל טרפות לישראל. גם על בני עירו שלא הקיצו משנתם לעמוד ולבדקו ולאבד האשרה הזאת ממקומה עתידים הם ליתן את הדין ואינם יכולין לומר ולתלות עצמם כמו שאומרים ההמון שהם אוכלים על דעת המלמד שסמכו לזה ונתן לו שטר סמכה בידו והקולר תלוי בצוארו דאין זה כלום דאפשר שאותה שעה שסמכו היה יודע בטיב הדינים ובדיקת הסכין והיה עושה עצמו יר"ש ועניו ובשביל כך סמכו ואחר שיצא מלפניו חזר לסורו הרע ומה יעשה אח"כ זה הסומכו אם לא ידע מעניניו ולפעמים מרחיק נדוד לעיר אחרת בענין שאינו יכול לחזור ולבודקו. ועוד שאפשר שזה שסמכו הוא ע"ה ובור גמור ולפי שהאריך ימים ושנים באומנות זו חושב בדעתו שהיה לגאון באומנות זו ואין כמוהו בעולם וכל הרוצה ליטול סמכה יבוא ויטול ממנו בהרצאת ממון כמו שראינו כמה מקומות בעוה"ר. ולפ"ז אלו היודעים שיש מציאות כזה בעולם והם שותקים וסומכים על הסומכו ואוכלים ממנו ויש בידם יכולת לעוקרו ולא עקרוהו הם נתפשים בעבורו ואם אין בידם יכולת לעוקרו עכ"פ כל מי שנגע יראת ה' לא יאכל משחיטתו ואז תבוא עליו ברכת טוב״ .

עד כאן מילה במילה מועתק מלשונו, ואני מציע שלא תסמכו עלי , אנא תפתחו את ספר כף החיים ותקראו בפנים.

ועכשיו נראה מה ניתן להבין מכף החיים הנ״ל.

א. וותיקות במקצוע איננה סימן למומחיות.

ב. שוחט מוסמך מרב ידוע, אין זה אומר שהוא טוב ומומחה, ללא בדיקה נוספת מידי פעם.

ג. גם שוחט שהיה פעם מומחה וטוב אין זה אומר שזה המצב כיום.

ד. גם רב ידוע וותיק שמסמיך שוחטים ואחראי על הכשרות , אין זה אומר שהוא מומחה , כי זה הארכת ימים בלבד במשרתו איננה ראיה למומחיות.

ה. אלה שסומכים על כל מה שצויין למעלה ותולים את הקולר ברב הנ״ל, יתנו את הדין.

ו. תירוצים מהסוג של ,כולם סומכים, הוא ידוע כמומחה, הוא וותיק, ועוד, לא מתקבלים.

ז. גם תירוץ שאין לי אפשרות לבדוק כי אני לא מומחה , לא מתקבל .

ולכן העולה מכל האמור

א. אין לסמוך בצורה עיוורת ולאכול בשר.

ב. יש חובה לבדוק.

ג. באין אפשרות לבדוק מכל סיבה שתהיה , אסור לאכול .


העולה מכל האמור , שום סיבה ותירוץ לא מתקבל , חייבים לבדוק, או לחילופין לא לאכול. 


ועוד דבר לא פחות חשוב שקשור בקשר לא ינתק לכל האמור לעיל , גדול הלוחמים להכניס מודעות לציבור שצריך לאכול בשר ״חלק בית יוסף ״ הלא הוא מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק״ל. והוא מוקלט בקולו לא פעם אחת שמי שמוציא יותר מ20% מהשחיטה בשר ״חלק בית יוסף״ זה שקר וכזב כלשונו .

ונניח שלפעמים אפשר קצת יותר.

אבל האחוזים שרוב המקומות מוציאים היום הם בין 45-60% וזה וודאי נתון שאמור לעורר תהיות או שאלות , וגם העובדה הזאת הרבה יותר קלה לבירור ובדיקה , ואם כן כל אחד יכול להבין בקלות מה הוא אוכל.

ועוד לא דיברנו , על רמת בדיקת והעמדת הסכינים שהם דאורייתא , ומהירות השחיטה והבדיקה ועוד.

כותב שורות אלו מכיר טוב מאד את העובדות , וכואב את כאבם של המעטים המכירים את העובדות ולא יודעים איך וכיצד לפעול כדי לעורר את הציבור.

המסקנא שכל בן תורה צריך לקבל מפה וזוהי כוונתי: לבדוק, לבדוק, לבדוק, ואם לא הצלחת לבדוק אל תאכל בשר.

מאמר זה יוצא בעיקבות שיחה ארוכה שהייתה לי הכותב עם אחד מגדולי ישראל , יהודי שעבר מזמן את שנת ה90 לחייו , והוא ידוע כאחד מגדולי הדור , ומכיוון שלא קיבלתי את רשותו לא אומר את שמו.

והוא חותם על כל מילה שנכתבה פה. לכן כתבתי , וידי חובת מחאה יצאתי.

בברכה

אחד השוחטים הוותיקים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.