"היום בתניא" יום ד' ח אדר א
תניא לקוטי אמרים
פרק כח כולו
שנה מעוברת
באור תחילת הפרק
⛳
כשנופלות בתפילה מחשבות זרות:
אם נופלים באדם (שלא מרצונו) הרהורי תאוות ומחשבות זרות, בעת שהוא עוסק בעבודת ה' בתורה או בתפילה.
תגובתו: מיד כשהם מופיעים, להסיח דעתו מהם.
בתפילה, צריך להיות בשמחה. ובשום פנים ואופן, לא יפול בעצבות, מזה שהיצר בא לבקרו (שכן, העצבות עצמה בשעה זו היא עצת היצר).
ואדרבה, כדרכם של הלוחמים זה בזה. שכאשר האחד מתחזק, הנה אז דוקא, הלוחם בו (המבחין בהתחזקותו), עושה את כל המאמצים לתגבר את עצמו. כן על המתפלל להבין, שהתגבור של היצר בזמן התפילה, דוקא מעיד שהוא מתפלל כראוי.
...
העלאת המדות הרעות:
הבה ונקדים, שבאופן כללי, כדוגמת עץ השדה, שיש קשר בין כל חלקיו, וכל נענוע בענפים מורגש בגוף העץ עצמו. הנה כך גם יש קשר רוחני והשפעה הדדית, בין הצדיק לשאר העם. הצדיק חש בעת עבודתו את המחשבות הזרות הנופלות בתפילה אצל המקושרים אליו. ולאידך, בעבודתו הוא משפיע אהבה ויראה גם למקושר אליו, ומסיע לו להתגבר על קשייו.
אם הצדיק חש בעת התפילה מחשבות זרות. בודאי הם אינם שלו, אלא של המקושרים אליו. והוא חיב לעסוק "בהעלאת המידות של המחשבה זרה" (כהדרכה המבוארת במקום אחר), ולסיע אל המקושר אליו שיצליח בעבודתו את ה'.
אולם, מי שאינו צדיק, גם אם הוא בינוני, שהמחשבות הזרות שנופלות בו, הם בודאי מהיצר הרע שלו. "אל יהיה שוטה" לעסוק בעבודה זו של "העלאת המידות", אלא יגיב לבואם של המחשבות הזרות, כהדרכה הניתנת כאן.
****
⛳
למעוניינים - תוספת ביאור לנאמר בהמשך הפרק עמ' לה
***
טעות העולם:
בעולם רווחת דעה מוטעית, האומרת, שמחשבות זרות בתפילה מהוות הוכחה שהתפילה אינה שוה כלום.
אדמו"ר הזקן אינו מסכים עימהם. ולדעתו, האמת היתה כדבריהם אם היתה ליהודי רק נפש אחת, שהיא המתפללת והיא המהרהרת במחשבות זרות. אבל מכיון שליהודי שתי נפשות (אלוקית ובהמית), אין הדבר כן.
...
המלחמה על מוח האדם:
למרות שבאופן כללי, שתי הנפשות נלחמות זו עם זו על הגוף וכל אבריו (כמבואר לעיל פרק ט'), את עיקר מאמציהן הן משקיעות תחילה לכיבוש המוח.
היות שהמוח שליט על הלב וכל האברים. הרי כל נפש שתצליח להגיע למצב שבו המוח יהיה מלא ממנה לבדה, מובטח לה שהגוף ואבריו יהיו סרים למשמעתה.
...
משל מרשע המבלבל:
ההתיחסות אל היצר הבא להפריע להתפלל, צריכה להיות כתגובה לאדם רשע שנעמד מולך בתפילה ומשוחח איתך בכונה כדי לבלבל אותך בתפילה.
נצין, שאם קורה שהגוי בא סתם באמצע התפילה לבקש איזה דבר, כדאי לתת לו את מבוקשו ולהשתחרר ממנו.
אבל אם בא גוי רשע, מדבר ומשוחח איתך, כשלנגד עיניו מטרה אחת ויחידה לבלבל אותך בתפילה. הנה, כאן תהיה התגובה "אל תען כסיל כאיולתו פן תישוה לו גם אתה" - אין מה להשיב לו, אין מה לומר לו. שכן, הוא כה וכה לא מעונין לשמוע.
כמו כן, כאשר היצר מעונין לבלבל את האדם בתפילה, אל ישית לב אליו, ויעשה עצמו "כלא יודע וכלא שומע" את ההרהורים שנופלים בו "ויסירם מדעתו". ולאידך "יוסיף אומץ בכח כונתו" (שתהיה כראוי וכנדרש ממנו).
והמתקשה להסיר ממנו את המחשבות הזרות מפני שהן מטרידות אותו בחזקה, יתחנן לפני ה' שירחם על נפשו האלוקית להצילה מהמים הזידונים "כרחם אב על בנים".
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה, לחבריך.
*בברכה ובתודה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
* לע"נ הורינו היקרים הרה"ח הגאון יקותיאל ז"ל נפטר ב' אדר א' תשפ"ב ומרת רחל ע"ה נפטרה ז' שבט תש"פ
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.