אם זה היה הפוך, ר' חיים קנייבסקי היה שולח לקרא למישהו, במיוחד מי שעומד בראש ארגון ציבורי כמו 'החינוך העצמאי', ומבקש לדבר עימו ולא היה מוכן לבא אליו, הליטאים היו משתוללים וטוענים כי מדובר בבזיון התורה והיתכן שעשה דבר כזה, היו יוצאים נגדו במאמרים ורשימות על החוצפה הנוראה. והנה זה קרה בכיוון הפוך. הרבי מבעלזא שלח לקרא ליו"ר החינוך העצמאי סורוצקין הוא ביקש לדבר עמו לנסות לשכנע אותו שיכניס את בעלזא ל'חינוך העצמאי' והוא לא הסכים בשום אופן להיפגש עמו, לא הועילו כל ההסברים והשכנועים
נימוקו של סורוצקין היה, כי מאחר והוא יודע מה הוא רוצה ממנו, ומאחר והוא יודע כי אינו יכול למלאת את מבוקשו, אז עדיף שלא להיפגש, הוא חשב שככה הוא שומר על כבודו. אבל האמת היא כי הרבי מבעלזא נעלב מאוד זה פגע בו, מזמינים אותו להידבר ולא מגיע? איש לא מחייב אותו לקבל, הוא אינו חסיד בעלזא שחייב לקבל את דעתו של הרבי מבעלזא, אבל פגישה רק בשביל לכבד אותו זו פגיעה אישית ובוטה
אין זה פלא מדוע הבעלזאים קיבלו את הדחיה הזו כפגיעה אישית בהם, אבל יחד עם זאת על הבעלזאים להבין כי במצבים אחרים היכן שבעלזא מתנגדת הם משחקים את אותו משחק, ועל כולם כל החנופה הבעלזאית לליטאים לא עזר להם, הם חשבו כי אם הרבי שלהם יילך לסיום הדף היומי הליטאי ולא לחסידי הם יזכרו לו זאת וכאשר יזקק להם הם יילכו לקראתו, אז הנה למדו בבעלזא כי האינטרס קודם לכל, והחנופה ביישה את בעלזא יותר מאשר הועילה להם
מה שחמור כאן זו ההתנהגות הליטאית, מפני שאצלם 'כבוד התורה' זו כל התורה כולה, וכאשר הם מתנהגים ככה שלא יבואו בטענות כשעושים להם את אותו דבר, אם לכם מותר לבזות את הרבי מבעלזא מותר לחסידים שלא לנהוג כבוד בליטאים, ולא חלילה מפני שזה צריך להיות ככה, אלא מפני שלא יתכן ש'כבוד התורה' זה רק ענין ליטאי, וכאשר עוסקים בחסידים כאן אין 'כבוד התורה'
חיים שאולזון
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.