"היום בתניא" יום א" כט טבת
תניא לקוטי אמרים
תחילת פרק טו
שנה מעוברת
⛳
הקדמה:
פרק טו, מוקדש לביאור הפסוק (מלאכי ג,יח) "ושבתם וראיתם בין צדיק לרשע, בין עובד אלקים לאשר לא עבדו".
בין מפרשי הגמרא והנ"ך, ישנם פירושים שונים לפסוק. ורבנו מתיחס אל האישים השונים שבפסוק, כהתיחסותו בתניא בהגדרת האנשים ב"אמיתת שם התואר" - כשבאופן כללי, לדבריו, "עובד אלקים" "ואשר לא עבדו" הן שתי מדרגות שונות של "בינוני".
...
בינוני המוגדר כ"עובד אלקים" לעומת הצדיק:
בתחילה, מסביר רבנו את ההבדל בין בינוני שהוא "עובד אלקים" לבין הצדיק (הנקרא עבד ה').
"עובד אלוקים" - "עובד הוא לשון הוה" (לא זמן עבר ולא זמן עתיד, אלא הוה) - כהבעה לבינוני הנמצא כל הזמן במלחמה עם היצר הרע בעבודת בוראו.
מה שאין כן הצדיק נקרא עבד ה' - הבעה שניתן להגדירה כשם התואר, המתאים ליחסו לאדם שאין לו כבר שום מלחמה עם היצר הרע - שכן, כאמור לעיל או שהפך אותו לטוב או שהרג אותו, (וכמבואר בחסידות, עבודתו של הצדיק היא בעיקר, לא במלחמה עם הרע, אלא בתוספת אורות בעולמות).
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם", שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ג' שבט תש"פ - יהי זכרה ברוך.
===============
הוספה - אקטואליה
⛳
לא לעשות בחיים שטויות!
כל תוכנו של התניא הוא לומר ליהודי - "אל יהי שוטה"!
שח הרב ר' יואל כהן (ה"חוזר" של הרבי מליובאוויטש):
בפולין היה יהודי שקראו לו רבי שמעון זליכובר, הוא היה בקשר טוב עם הרבי הריי"צ, והיתה לו חמימות גדולה בלימוד התניא. הוא היה אישיות מיוחדת, ובעל השפעה על הרבה אנשים, והיה מרבה לדבר על כך שצריך ללמוד תניא.
פעם הוא אמר לאנשים שהוא בקיא היטב בתניא, ובאם רוצים, יכולים הם לבחון אותו.
הוא אמר להם, שיתחילו משפט בכל מקום שרוצים בספר התניא, והוא יאמר להם היכן זה נמצא.
הם התחילו לעשות כך. אמרו לו משפט מכאן ומשפט מכאן ומיד הוא אמר באיזה פרק זה כתוב.
בין המשפטים הם אמרו "אל יהי שוטה". אמר להם רבי שמעון: "ביטוי זה כתוב בכל שורה בתניא! נכון שבמפורש זה כתוב בפרק כ"ח, אך כל תוכנו של התניא הוא לומר ליהודי - "אל יהי שוטה".
("בדרכי החסידים" 139)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.