"היום בתניא" יום ב' ז אייר
תניא לקוטי אמרים
תחילת פרק מה
שנה פשוטה
עוד דרך שיש לעסוק בה:
הרעיון המרכזי בפרק מ"ה: הצגת דרך נוספת המביאה לעסוק בתורה ומצוות "לשמה".
נקדים, שאם עד כה למדנו, על גילויי אהבה שונים, הבאים על ידי התבוננות (המולידה או שמעוררת את האהבה). הרי שכאן מבוארת האפשרות, להשגת אהבה על ידי שמעורר רחמים רבים לפני ה' על ניצוץ האלוקות שבנפשו ועל השכינה.
...
על מה לעורר רחמים:
א. על ניצוץ האלוקות המחיה את נפשו (האלוקית). שירד למטה ממקורו הגבוה "חיי החיים אין סוף ברוך הוא". והתלבש בגוף המתואר כ"משכא דחויא" (= עור הנחש, שהוא מקליפת נוגה), "הרחוק מאור פני המלך בתכלית ההרחק".
ב. תוספת רחמים: בפרט, "כשיזכור על כל מעשיו ודבוריו ומחשבותיו מיום היותו, אשר לא טובים המה". אשר כדוגמת חבל שראשו אחד למעלה והשני למטה, שבהמשכת החבל מלמטה ימשך גם קצהו העליון. הנה, כך גם האדם בהתנהגותו השלילית, ממשיך את השפעת שם הוי' שבשרש נשמתו, להיכלות הסטרא אחרא - ענין שלילי, שיש לראותו כ"סוד גלות השכינה".
ג. לפנינו מצב שעליו נאמר "וישוב את ה' וירחמהו" - שבשוב האדם לה', עליו לעורר רחמים "על שם הוי' השוכן איתנו", על השכינה, שהיא ניצוץ האלוקות שבקרבו שהורידה להיכלות הטומאה.
...
המושג "משכא דחויא":
בארמית "חויא" הוא נחש, ו"משכא" הוא עור. כך שהתרגום של "משכא דחויא" הוא עור הנחש.
כמבואר בקבלה: הנחש עצמו מסמל את "שלשת הקליפות הטמאות", שהם רע גמור. ואילו העור שהוא המעטה החיצוני של הנחש (אבל גם בערך אליו), הוא שיך ל"קליפת נוגה" - וכמובן, שככל עור שניתן להפרידו מהחיה, כך גם ניתן להפריד את ה"משכא" מ"החויא" ולהעלות את העור לקדושה.
בהתאם לזה מובא ב"עץ חיים", שגופו של היהודי נקרא בשם "משכא דחויא" - שבזה מודגשת מעלתו, שאין הוא משלשת הקליפות הטמאות לגמרי, אלא מקליפת נוגה בלבד.
וכאן כאמור, מציע רבנו לעורר רחמים על ניצוץ נפשו האלוקית המלובש ב"משכא דחויא", כצעד שיש בו כדי להביאו לאהבתו יתברך.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה למכריך ולחבריך.
*המעונינים לקבל את "היום בתניא" ישירות לוואטסאפ שלהם, יתקשרו אלי: 0544960839
הרב יקותיאל גרין מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם, הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.