רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 7 באוגוסט 2020

'התורה אינה קנין הרמי"ם' זעק רבה של בריסק אבל הרב שך לא קיבל זאת ולחם בכל מי שהיה בו תורה ולא היה ליטאי

רבים שואלים היום ומבקשים להבין מה רצה הרב שך מהרב עדין שטיינזלץ זצ"ל שהלך היום לעולמו, אפשר לתמצת את הדברים בכמה מילים, שנאת הרב שך לחב"ד, אבל לא יהיה זה בכדי להכנס לעומק הדברים, מה הפריע לו באמת, ומדוע כאשר הרב שטיינזלץ יצא עם הש"ס שלו זה הקפיץ את הרב שך כאילו נשכו נחש

הנושא ירד מסדר היום לא רק מפני שהשתנו הדברים, אלא ובעיקר מפני שהרב שך הלך לעולמו ועמו כמה דברים שהיו חשובים לו מאוד והשקיע בזה את כל חייו, להוכיח כי התורה הוא קנין ליטאי ושייך לראשי הישיבות ואינה נחלת החסידים אותם כינה 'בעלי בתים'. בשעתו כתבתי באריכות גדולה כאשר עסקנו בפרטים מדוע הרב שך תקף ענין זה או אחר, הכל הסתובב על הרצון שהעולם הליטאי יהיה 'עולם התורה' ואילו החסידים 'בעלי בתים' שאין בהם תורה, ובכל פעם שחסיד יצא עם משהו שיש בו ניגוד להשקפת הרב שך הוא השתולל וקרא למלחמה. כך היה בעת שהרבי מחב"ד תיקן לחסידיו לימוד יומי של הרמב"ם וכך בעוד דברים אחרים

צריך כאן לחזור הרבה שנים לאחור. רבה של בריסק חש בדברים והוא לא מוכן היה לקבל זאת, הוא ראה איך שכמה ראשי ישיבות מבקשים להשתלט על ה'תורה' כאילו שזו נחלתם בלבד, ובמכתבו הידוע הוא כותב 'התורה אינה קנין הרמי"ם', הוא עושה ברור שהטענה כי רק לראשי ישיבה יש את הדיעה וההשקפה הוא לא מקבל זאת. דברים אלו כאבו מאוד להרב שך שטען כי היה קרוב לרבה של בריסק שלא קיבל את גישתו בענין זה

הרב עדין שטיינזלץ מסר נפשו על התורה. כל מי שלמד את מסכת חייו במיוחד בצעירותו כאשר אמו עשתה הכל שלא יילך לישיבה אלא לאוניברסיטה והוא לחם בכל כוחו רצה רק ללמוד תורה. הוא הפיץ תורה במקומות הכי מסוכנים בשעתו, מי שהכירו אותו שיבחוהו לא רק על גאונותו והתמדתו וידיעותיו בהרבה מקצועות התורה, אלא ובעיקר על השתדלותו להכניס רצון בציבור ללמוד תורה, וכאשר ראה כי רבים המבקשים ללמוד ש"ס מתקשים בהבנת הדברים הוא הדפיס ש"ס עם תרגום משלו להקל על הלומדים ובזה גרם שעוד אלפים רבים בזכותו ישבו ולמדו גמרא, ומי יצא נגדו, הרב שך, מפני שכאשר הרב עדין שטיינזלץ יצא עם הש"ס שלו זה שבר לו את כל ה'השקפה' שביקש להחדיר כי התורה שייכת ל'בני תורה' ואילו חסידים הם בעלי בתים אוכלי טשולנט וקוגל, הרב עדין שטיינזלץ העדיף את החסידים למרות שיכל להצליח הרבה יותר אצל הליטאים. אם הוא היה רב ליטאי הוא היה היום מגדולי הדור, הם היו עושים ממנו גאון עצום וכותבים עליו דברי שבח גדולים

כאן היתה בעיית הרב שך, אין זה משנה מי האיש ומהו, ואין זה משנה אם הוא גאון וידען עצום, מה שמשנה לאיזו מפלגה הוא משתייך, זה מה שקבע אצלו מה תהיה. יכולת להיות אפס אחד גדול לא להגיע לקרסוליו של הרב שטיינזלץ ויעשו ממך גדול ואפילו חבר מועצת גדולי התורה, ויכולת להיות גאון ועילוי עצום אבל אינך במחנה של הרב שך אתה לא שוה את הליטאי העם הארץ ביותר

זו היתה בעיית הרב שך בימי חייו ועם זה התמודדו. בלי נדר ארכז את החומר לספר רק על הנושא הזה, שם תלמדו איך שמיומו הראשון של הרב שך בציבוריות החרדית זה מה שהוא עשה

אתן לכם כאן דוגמא נוספת ממלחמתו של הרב שך. כאן אני הייתי חלק מן הלוחמים הגדולים בענין, בשליחות גדולי ישראל חסידים להציל אותם מציפרניו של הרב שך שהרס את חינך הבנות, הוא השקיע שהמחנכות יהיו רק ליטאיות או מי שמטפחות את הגישה הליטאית. לפיו, 'בן תורה' זה בחור מישיבה ליטאית, הוא יכל להיות בחור שמסתובב לעזרת נשים ושר 'אלה חמדה ליבי' ללכת עם בלורית חצי מטר גובה וזה לא הפריע כלל בשביל שיכנו אותך 'בן תורה', לעומת זאת יכולת להיות ירא שמים גדול, מתמיד עצום אבל למדת בישיבה חסידית אתה 'בעל הבית' ולא 'בן תורה'

לחמנו בהרב שך בענין הזה, ובסופו של דבר נאלצו לפלג את בתי הספר לבנות, כאשר עוד לפני כן טיפלנו במחנכות שגרמו לכל כך הרבה בחורים מישיבות חסידיות שלא יוכלו להתחתן. בנות למשפחות חסידיות רצו בחור עם בלורית מחברון מפני שהוא 'בן תורה' לעומת בחור תלמיד חכם ירא שמים מישיבה חסידית

אלו רק חלק מן הדוגמאות המסבירות את גישתו של הרב שך, ומדוע הרב עדין שטיינזלץ היה קרבן להסתה נוראה של הרב שך נגדו

חיים שאולזון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.