רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 22 במאי 2020

מכתב חדש שנחשף על המאבק החרדי לפני 90 שנה נגד מסירת הכותל המערבי לבעלות ערבית‎

שיתוף הפעולה שמנע מסירת הכותל לערבים
מכתב שנחשף לקראת יום ירושלים מעיד על הקשר ההדוק בין הרב זוננפלד לרב קוק סביב המלחמה נגד ההכרה בבעלות המוסלמים על הכותל המערבי.

ערוץ 7

בעקבות מאורעות תרפ"ט, בהם נרצחו עשרות יהודים, הוקמה לפני כ-90 שנה בקיץ שנת תר"צ, 'ועדת הכותל', שדנה בהסדרים בכותל המערבי בין הערבים ליהודים.

ההסכמות שהובילה הוועדה בהסכמת נציגי המוסדות הלאומיים, היתה שהיהודים יצהירו שהכותל הוא קניין של הערבים, והערבים מצידם יכירו בזכות היהודים לגשת לכותל ולהתפלל ללא הפרעה.

במהלך המשא ומתן התגבשה בצד היהודי התנגדות חריפה להסכמות, בין היתר מצד גדולי הרבנים שפעלו באותה עת בארץ ישראל.

לקראת יום ירושלים נחשף מכתב דרמטי שכתב הרב נח גד וינטרוב לרבה הראשי לארץ ישראל הגאון הרב אברהם יצחק הכהן קוק ובו ביקש ממנו לא להסכים בשום תנאי להסכם לאחר שניסו והתאמצו להחתימו על ההסכם.

הרב נח גד וינטרוב הייתה דמות מוערכת בירושלים שלפני מאה שנים. איש סודו של הרב יוסף חיים זוננפלד והמקובל רבי חיים שאול דוויק הכהן. התחבב על כל גדולי ירושלים וכתב את דברי תורתם וחידושיו בכמאה ספרים וקונטרסים שהוציא לאור. כמו כן הקים הרב וינטרוב את היישוב החרדי מגדל עדר באזור גוש עציון של היום בשנת תרפ"ו.

המכתב של הרב וינטרוב לרב קוק הוא מיום י"ז אלול תר"צ וכך כותב הרב וינטרוב בין היתר: "מחמת ההתרגשות עצומה אין לי הכוח להאריך בתוארים, כי שמעתי בזו הרגע שקרוב הדבר לחתום על קושאן [בעלות] של הכותל שינתן להערבים מפחד שהממשלה תעשה פוגרומים".

"אוי לי אמי שילדתנו על עת כזאת לראות ולשמוע כזה, כי זה ממש כענין 'כתבו לכם על קרן השור', [שאין לכם חלק באלוקי ישראל].. ובוודאי מי שידו יהיה במעל הזה מרה יהיה באחריתו, כי סוף כל סוף ממשלת הזדון [ממשלת אנגליה] אם רוצה לערוך פוגרומים תעשה אפילו אם יחתמו. כי אם חס ושלום תשאר הרשעה הזאת בארץ [מלכות אנגליה] חלילה לא יישאר רגל ישראל בארץ", הוסיף.

בהמשך מבקש הרב נח גד וינטרוב מהרב קוק לא להיכנע למי שרוצים להחתימו על ההבנות שהושגו בוועדת הכותל "על כן אינני צריך להתרות בכבוד תורתו שליט"א, אבל בכל זה מצאתי עוז בנפשי לבוא בשורותיים על הגליון הזה כי הרשעים הצד האחר מתעקשים על כבוד תורתו ומתאמצים שיחתום. נא ידע אשר דעת הקהל הוא אחר, וקח גיליון וכתוב בחרט אנוש להם דברים קשים כגידין יתרחקו מעל גבול ישראל ולא יתהפך הטוב חלילה".

מדובר במכתב נדיר ביותר שלא נחשף עד כה בפרשת ועדת הכותל הידועה ותודתנו נתונה לארכיון בית הרב קוק שחשפו לאחרונה את המכתב.

"המכתב שופך אור חדש על הפעילות של כל החוגים הדתיים והחרדים בוועדת הכותל למנוע כל פשרה בבעלות היהודית על הכותל" אומר הרב שבתי ויינטראוב נכדו של הרב נח גד וינטרוב. "המכתב ששלח סבי לרב קוק ונחשף כעת לראשונה מוכיח עד כמה סבי מלבד זאת שהיה ענק בתורה היה מעורה בוועדת הכותל שהסעירה את העולם היהודי ופעל מאחורי הקלעים למנוע מהמוסדות הלאומיים להגיע לפשרה בנושא הכותל המערבי שריד בית מקדשנו".

יש לציין שבנושא זה היה שיתוף פעולה הדוק בין הרב קוק לרב זוננפלד להתנגד להסכמות של "וועדת הכותל", ושני הרבנים דחו את בקשותיהם של חברי המשלחות שביקרו אצלם.

הרב קוק ענה למשלחת המוסדות הלאומיים שביקרה אצלו: "...הואיל והדבר תלוי בי ובחתימתי, איך אני יכול לוותר על מתנת הקב"ה לעם ישראל?

הרב זוננפלד ענה למשלחת שביקרה אצלו במקביל למשלחת אצל הרב קוק "שאין הוא יכול להתכחש להבטחת הקב"ה, והוא לא יוותר על שעל אדמה מאדמת ארץ ישראל".

העמדה התקיפה של הרבנים הביאו את המוסדות הלאומיים ליישר קו בנושא הכותל המערבי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.