מאת הרב ישראל אהרן קלצקין
עש"ק פרשת שלח
בחו"ל קרח בא"י תשע"ט
לידידי ומכרי קוראי
ומתענגי 'מעדני הפרשה' הע"י
בגליון שבוע שעבר כתבנו מאמר בענין 'מצא אשה מצא טוב' 'ומוצא
אני מר ממוות' ושאלנו מדוע ב'מצא טוב' נכתב בלשון עבר, אך ב'מר ממוות' כתוב 'ומוצא'
לשון הווה? ותירצנו כמה מהלכים.
שלח לי הקורא הנאמן הרב יעקב רענן כדלהלן: משמיה דר' אריה לוין מטו, דמי ש'מצא'
את אשתו בלשון עבר, היינו, שלא בודק כל יום מחדש האם היא עומדת בצפיות שחיפש
בהיותו בחור ובקריטריונים ובסטנדרט שהציב לעצמו, הרי ש'מצא טוב' והוא מאושר במה
שיש לו.
אך מי שהוא כל יום הוא 'מוצא' מחדש את האשה, בוחן ובודק
שוב ושוב האם היא עדיין באותם המעלות שחפר ובדק לפני שהתחתנו, הרי שזה הופר להיות
לו מר ממות. כי את כל הבירורים יש לעשות רק לפני החתונה, אבל לאחריהם צריך לקבל את
האשה כמו שהיא.
ובהקשר למה שכתבתי שבני זוג הולכים באחדות יד ביד,
זה הופך להיות ידיד בגי' כ"ח ר"ת חתן לה, הוסיף אחייני
היקר סיפור:
פעם התחילו לרנן על אדם אחד בשכונה חרדית שמתהלך
ברחובות השכונה עם אשתו כשהוא מחזיק בידה. באו עסקני השכונה אל הרב וזעקו גיוואלד,
היתכן - פירצה כזו בתוככי שכונתינו? ביקש הרב לקרוא לאיש ההוא בעל הרננה ושאל אותו
האם השמועות נכונות?
הרכין האיש את ראשו בבושה, ואישר את הדבר.
שאל הרב: הלא יודע אתה כי בשכונה חרדית הנך מתגורר,
ומדוע הנך עושה כדבר הזה?
ענה האיש בעצב: "מה אעשה? אם אינני מחזיק בידה,
היא נכנסת לי לכל חנות...
בארץ ישראל קוראים כבר פרשת קורח ושם רואים תופעה
מעניינת, וציינתי אותה גם בתוך הגיליון, כדלהלן:
און בן פלת מוזכר בתחילת הפרשה יחד עם דתן ואבירם כמי
שהיה מעורב במחלוקתו של קורח נגד משה רבינו, אך לאחר כן אין מוזכר שמו עוד, ואמרו
חז"ל סנהדרין קט: 'און בן פלת – אשתו הצילתו', אמרה: יודעת אני 'כי כל העדה
כולם קדושים', מה עשתה? ישבה בפתח ביתה ופרעה שערותיה, וכל מי שבא לקרא לו וראה
אותה ושערה גלוי פרש והלך לו.
יש בזה לימוד עצום להבין מי היו החולקים על משה רבינו,
אנשים יראים שכאשר ראו אשה בגילוי ראש ברחו משם (ומסתמא גם ירקו עליה וצעקו שיקסה),
והם הם אשר לחמו נגד משה רבינו ואף חשדוהו באשת איש (סנהדרין קי.).
יחשוב כל אחד בהיגיון וישווה זאת לדורנו, כמה 'צדיקים'
יש שכאשר יראו אשה לא צנועה ידירו רגליהם משם, ומשם ילכו לבית הדפוס הקרוב להדפיס
מודעות נגד גדולי ישראל שאינם הולכים בשיטתם ובתלמם.
הגליון הנוכחי הוא
מס' 180, שהוא 10 פעמים ח"י
שוה להיכנס פנימה, יש
דברים מדהימים בס"ד
למשל: השערה הגיונית
באיזה תאריך פרצה מחלוקת קורח ? (הגר"ח קנייבסקי אמר על זה 'יפה')
כמה אנשים מנו קורח
ועדתו ?
ובפרשת שלח הבאנו 3
חידות מעניינות בסוף הגליון, כנסו ותהנו.
בברכת שבת שלום
ומבורך
ישראל אהרן קלצקין
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.