מאת הרב חיים אמסלם
ביחס לשיטתו של כבוד הרב
עובדיה יוסף בגיור, באמת יש רבות מה לכתוב על דרכו בגיור דרך שהשתנתה
לעיתים וקבלה תפניות שונות בענין, והיא ראויה לעבודת דוקטורט בפני עצמה.
כי בתשובה מוקדמת ביביע אומר חלק א סי׳ י״ט אות י״ט הוא מעיד שדרכו היתה להקל.
ובחלק ג׳ אה״ע סי׳ ג הוא כותב שפשט המנהג לקבל גרים כאלה (לצורך נישואין, וסתם גיור כזה מובן איך הוא)...
אולם בתשובה בחלק ח יו״ד סי׳ כ״ד אות ח׳ נראה שיש תזוזה להחמיר ונדמה כמאמץ את גישת האגרות משה, בהגדרת קבלת מצוות.
מאידך,
הפרוטוקול משנת 76 בוועדת הפנים של הכנסת, מלמד על גישה מקלה מאוד, ושרק
מי שמתעקש בפירוש שלא לקבל על עצמו מצוה או מצוות, או מי שברור שיהיה לספחת
ולרועץ לישראל אי אפשר לגיירו, אך את כל היתר מקבלים.
כך
בראיון שנתן לירחון "מורשת" של המועצה הדתית תל אביב יפו משנת תשכ״ט, הוא
אומר בבירור ״אם יש למתגייר ידע סביר ביהדות ויש סיכוי שיקיים מצוות, יש
לגיירו״.
ושוב
בחתימתו הגורפת על גיורי צה״ל מתאריך ט' טבת תשע"א, שברור שהמתגיירים הללו
בפועל רובם ככולם אינם מקיימים מצוות, ובודאי לא כדרישת הרבנות הראשית
לכתחילה... כאן הראה שוב גישה מקלה, עד שנאלץ לתת מכתב הבהרה "סודי" בידי
הרב אלישיב, להרגיע את הקיצוניים שלא יצאו נגדו.
והוא
עצמו כשישב בדין כדיין מגייר, יש לנו תיעוד שהקל מאוד בגיור, ומבחינתו
קבלת המצוות הינה ההצהרה הפורמאלית של המתגייר ״בפה מלא״ שמסכים ומקבל על
עצמו את היהדות וכו׳, ובודאי לא כפרשנות החרדית בת זמננו, דהיינו התחייבות
לקיום מצוות, כי העיקר הוא בזה שמקבל והכל כפי ראות עיני הדיין.
אולם
למרבה הפלא את הרב יחייא בן הראש מקניטרא שהיה דיין ידוע במרוקו והיה
הסמכות עשרות שנים בעניני גיור, ואליו הפנו כל גדולי הדיינים והרבניםממרוקו
ומחוצה לה גיורים, הוא פשוט רדף וכינהו בכנויי גנאי עקב גישתו בגיור,
גישה שלדעתי לא היתה יותר מקלה משל הרב עובדיה בעצמו, זכיתי לראות את
ארכיונו המרתק של הרב בן הראש ואת התיעוד של מעשיו, אלא שהרב בן הראש עקב
גילו והיותו רחוק, לא היה בכוחו להשיב מלחמה שערה, במלחמתה של תורה, היה
טרף קל להתנפל עליו, מה גם שחלק מחכמי מרוקו המשתכנזים שבהם, התנערו ממנו
ולא אהבו את דרכו, והוא לא קיבל גיבוי וסיוע של ממש למעשיו, זה אולי שימש
לרב עובדיה כאליבי על עצם דרכו, לאמר ראו אני אינני מקל כל כך, האבסורד הוא
שלמעשה בכך פסל את גיוריו הרבים של הרב בן הראש אף בדיעבד, דבר הנוגד
לחלוטין את ההלכה, ואני קובע בהחלט מתוך המחקר והספר שהוצאתי עליו ספר ״ריח
ניחוח״ כי הרב בן הראש היה צדיק בדרכו, וכל מעשיו היו כדין וכהלכה והיו
לשם שמים.
מסקנה:
למעשה כשלא שמו עליו עיניים בוחנות הוא הקל ואפילו מאוד, אולם מחשש למעמדו
הרבני אצל החרדים ושלא ירדו לחייו ובעיקר שלא יפסלו את כל תורתו ופסקיו,
[כי הם מסוגלים לכל, ראה הרב גורן] ולכן הוא פרסם הודעות הבהרה והתנצלות,
למשל ״גילוי דעת״ בעיתון המודיע בקשר לגיורה של הלן זיידמן שהיתה גרה
בקיבוץ חילוני, ואושר גיורה על ידו, אך הוא הסביר שהיא היתה כביכול
״צמחונית״...
וכן
עדויות נוספות על מתגיירים מפוקפקים מאוד שבוצעו על ידו או שהיה חתום על
תעודת הגיור שלהם, יש בידינו כאלו [מפי השמועה אף שחקן הכדורסל האגדי ג׳ים
בוטרייט].
ולכן אין
להתפלא אם ימצאו מהרב עובדיה, פסיקות בעל פה מקלות כמו בספר ״מעין אומר״ או
עדויות אחרות לקולא מהרב עובדיה, הוא באמת הקל והמשיך מסורת ספרדית ידועה,
שגם אושרה ואומצה על ידי מרן הרב עוזיאל.
דהיינו
אם בית הדין מתרשם בכנות כוונתו של הבא להתגייר להיות יהודי, אם יש לו ידע
סביר ביהדות, אם מקבל על עצמו את המצוות כלומר את המשמעות הנובעת מכניסתו
ליהדות והפיכתו ליהודי לעניין מחוייבותו בשמירת מצוות ומסורת, הרי זה גר
ראוי, וכ״ש וק״ו אם הוא מזרע ישראל פסק מרן הרב עוזיאל שמצוה לקרבו
ולגיירו.
הפיכתו של הרב עובדיה עם הקמת ש״ס ועמידתו בראשה,
כמנהיג רוחני של מפלגה חרדית ואנטי ציונית, אילצה אותו ליישר קו עם הרוח
הכללית המחמירה, ולכן זו הסיבה שהוא יצא נגדי בענין הגיור, למרות שהלכתי
בדברי גם לאור פסיקותיו השונות...
בכנס רבנים ודיינים שעסק בגיור, הזהיר הרב עובדיה אם לא נקל יבואו הרפורמים!
לגבי
בניו זו כבר אופרה אחרת, מלבד שאין מה להשוות בין גדלותו בתורה לבינם, הנה
למשל בנו הרה"ר הוכחי, שמנסה לקבע ולשדרג מעמדו להיות מאן דאמר גם אצל
חרדים, מוכרח הוא לאמץ את הגישה המחמירה, ולא עוד אלא שהוא מסתיר ומעוות את
דעת אביו ואת דרכו, ואף הגדיל אפילו לסלף את דעת מרן הרב עוזיאל הידועה
והמפורסמת, וכפי שהראית יפה בספר ״ולא ידח ממנו נדח״.
אין
תימה, זו דרכה של החרדיות הקיצונית לזרוק בוץ בעגלת הגיור ואגב כך
להשתדרג, ואפילו לא מעט רבני חרד״ל, הבינו שכדאי להיות מחמיר בגיור...
לצערינו
אנחנו חיים בעלמא דשיקרא, ולא מעט גדולי תורה כשאני מראה להם את האמת שחור
על גבי לבן, ואת פסקי רבותינו הספרדים הם מודים, אך שותקים מפחד שמא יאונה
להם רע, מפאת אלימותם של הקנאים הללו...
אבל אנחנו ממשיכי מסורת אבותינו, בשם השם אלוקינו נמשיך להעמיד התורה על תילה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.