מאת הרוצה בעילום שם
מצורף פה הסתכלות על שיחתם של שני מאורי הדור בביקור, כפי שתואר אצלך.
כל דיבור ודיבור שיוצא מפי הצדיקים הוא רק לתועלת עם ישראל.
כתבתי בקצרה אבל מובן שאפשר להאריך בזה.
מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א: מה נשמע? - דהיינו מה אומרים שם למעלה
מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א: ברוך ה'. זה דור קשה אין
לך יום שאין קללתו מרובה משל חבירו, גומרים עם משהו אחד מיד מתחיל משהו אחר. –
מנסים להביא את הגאולה בכל דרך אפשרית. ואם צורת ניסיון אחת לא מצליחה, מתחילים
לנסות משהו אחר
במערכה על 'בני ישראל' מהודו הייתי אצל אביכם הסטייפלער שפעל בתוקף
לגדור את הפרצה, ואז עוד היה מדובר על ספק יהודים, אבל היום רוצים להעלות לארץ
כאלו האוחזים בדת הנוצרית ממש הנקראים "יהודים נוצרים". – בהמשך השיחה
יובן מה הקשר של זה לביאת המשיח
אנחנו צריכים לקיים "מאויבי תחכמני מצוותיך" – ללמוד
מהרשעים את דרכי המלחמה. החפץ חיים אמר "הם עובדים על השקר בדרך אמת, ואנחנו
עובדים על האמת בדרך שקר". –
המלחמה האחרונה של הס"מ בכוחות הקדושה.
מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א: "עקבתא דמשיחא".
– הגר"ח מנסה לטעון שלכאורה הכל כבר מוכן ואין לנו אלא להמתין והמשיח יגיע
לבד, אבל הרב שטרנבוך דוחה:
מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א: הגר"ח מלוואלז'ין
זצ"ל פירש מה שנאמר בסוף המשנה בסוטה "אין לנו על מי להישען אלא על
אבינו שבשמים, שזהו קללה בפני עצמה, שבדור עקבתא דמשיחא יראי ה' יתייאשו
וירפו ידיהם מללחום מלחמת ה' בחוטאים, עד שלא יהיה על מי להשען אלא על אבינו
שבשמים. – לפי הגר"ח מוולוז'ין, אמירה כזו של המשיח בפתח זוהי אמירה של
יאוש. וממילא אל לנו לשבת באפס מעשה אלא...
מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א: צריך להביא את משיח. –
איזה מעשה אפשר לעשות? כפי שאמר הגר"מ בתחילת השיחה, שכל פעם מנסים דרך אחרת
מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א: מוצאי שביעית עדיין לא
נגמר, "במוצאי שביעית בין דוד בא". (מגילה י"ז ע"ב).
– ואולי אפשר לנצל את זה כדי להביא את המשיח
מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א: "עבר קציר כלה קיץ
ואנחנו לא נושענו". (ירמיהו ח, כ'). – לא כ"כ מובן, ייתכן שכוונתו
שמוצאי שביעית תקף עד זמן מסויים.
מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א: לפי הסימנים של הגמרא
בכתובות, המשיח צריך כבר לבוא. –
הגר"ח מנסה לטעון שאולי עדיין נאמר שהמשיח בפתח לבד, וזאת מהגמרא הבאה...
מרן הגרח"ק הוציא מארון הספרים גמרא כתובות, והחל להקריא את
דברי הגמרא בדף קי"ב ע"ב "אמר רבי זירא אמר רבי ירמיה בר אבא, דור
שבן דוד בא קטיגוריא בתלמידי חכמים". – אכמ"ל שזוהי ראיה נכבדה לכך שהתהליך קורה
לבד, מעצמו, שהרי אין לומר שתלמידי החכמים מעצמם עושים את הקטגוריה, וזה לימוד
זכות עצום על כל החולקים: היות והתהליך קורה מלמעלה בלי ההתערבות שלנו... לכן יש
קטגוריה בת"ח.
מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א: ברמב"ם מכתבי יד
עתיקים מוסמכים מובא, שלפני ביאת משיח עתידים לבוא נוצרים וישמעאלים לארץ ישראל. –
לפי מה שנאמר בתחילת השיחה. הגר"מ אמר להגר"ח שהוא היה עם אביו, ולכאורה
אז במאבק היה נראה שאז הוא זמן הגאולה, אבל היות ולא באה הגאולה בזמנו, אולי היום,
זה שיש תכנית להביא גויים לא"י, ועלינו להילחם בזה.
מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א: "עתידין כל אילני סרק
שבארץ ישראל שיטענו פירות", (גמ' כתובות שם). כשיבוא משיח כולם יחזרו בתשובה,
והאנשים שהיו 'אילני סרק', יטענו פירות ויהיו תלמידי חכמים. – הגר"ח דוחה
את דברי הגר"מ ואומר שכיום אין ללכת במלחמות אלא בריבוי תורה, וע"י זה
תבוא הגאולה. וכך מגיעים למסקנה שני גדולי הדור, שהגאולה כן תלויה בעם ישראל
ע"י לימוד תורה.
מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א: כפי הנראה אנחנו עומדים
כבר עכשיו ב"דורו של משיח", ובעזרת ה' נתראה שוב פעם בביאת משיח
צדקינו שיבוא במהרה, ואז יתקיים בנו הפסוק "בשוב ה' את שיבת ציון היינו
כחולמים" – נראה שכל העולם שהיינו חיים בו עד ביאת משיח צדקינו, הוא רק בגדר
חלום. – יהי רצון שנזכה לזה במהרה
א גוט יאר און א גטוען יום טוב.
מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א: א גוט יאר און א גטוען יום
טוב, וברכה והצלחה לישיבה בירושלים. – הגר"ח מברך דווקא בקשר לישיבה
בירושלים, שזהו סיום הדיון ביניהם, כאומר, הרי לך השתדלות להביא את הגאולה – כי מציון
תצא תורה.

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.