הרמב"ם בהלכות דעות
פרק ו' כותב: "דרך ברייתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר רעיו וחבריו
ונוהג כמנהג אנשי מדינתו". ואם יידע האדם לגייס לטובתו את סביבתו יוכל בכך
להטיב את בחירתו, הא כיצד? על כך כותב הרמב"ם: "לפיכך צריך אדם להתחבר
לצדיקים ולישב אצל החכמים תמיד - כדי שילמד ממעשיהם. ויתרחק מן הרשעים
ההולכים בחושך - כדי שלא ילמד ממעשיהם" לכאורה דברים ברורים מאוד איך צריך האדם לנהוג ועם מי להתחבר, אבל שימו לב מה שהרמב"ם מוסיף מיד אחרי זה, הוא מצטט את שלמה המלך שאומר: 'הולך את חכמים יחכם
ורועה כסילים ירוע' פסוק שכל כך חשוב ללמוד בחיים מפני שפה מונח הכל, ואולי הרבה יותר נכון, גם הטעות של רבים וטובים הנופלים בפח הם מאמינים כי הם עושים טוב ולא קולטים כי בשל טעות אחת קטנה שלא למדו את הפסוק הזה, הם איבדו את כל חייהם
שימו לב מה אומר שלמה המלך: 'הולך את חכמים יחכם ורועה כסילים ירוע' אין זה משנה כלל במי מדובר ב'גדול' או מי שמכונה קטן, החבר או הרבי הגדול והקטן אם הוא חכם תחכים ואם הוא כסיל תרוע, אי אפשר לברוח מן הנקודה הזו, וזה מה שמסביר מדוע כל כך הרבה יהודים מאמינים כי הם עושים את הנכון ולא קולטים כי הם לא לקחו בחשבון עם מי הם מתעסקים האם מדובר בחכם או בכסיל וזה מה שמשנה מקצה לקצה
אחד הדברים הכי חכמים שמלמדים רב ואומרים לו בטרם הוא מקבל סמיכה, אין זה מספיק לדעת את ארבעת חלקי שולחן ערוך, צריך לדעת את החלק החמישי. מצאנו הרבה בקיאים אבל הם בגדר של חמור נושא ספרים, אין זה מספיק רק ללמוד בקיאות לדעת הרבה - שאיני מזלזל בזה, זה חשוב מאוד, ומבחינה מסויימת עדיף על רק ללמוד עיון - צריך גם להיות חכם, מפני שאז תדע איך להפיק ממה שלמדת נכון
ב'הגדה של פסח' אחד מחלקי 'אוצרות חיים' שחיברתי, אני עוסק במצבו של מי טוב או חמור יותר מדוע הרשע במקום השני ולא ברביעי, מפני שאם הרשע אינו תם ואינו שאינו ידוע לשאול מספיק רק סיבוב קטן והוא בדרך הנכונה, אבל מי שנולד תם ובמצב של שאינו ידוע לשאול אלו גם אם ירצו לא יהיו חכמים
גמרא אחרת אומרת לנו כי אין לרחם על הטפשים, ושם שאלתי מה אשמתו של הטיפש, הלא ארבעים יום קודם יציאת הולד מכריזים חכם יהיה או טיפש יהיה אז מדוע אין לרחם עליו, וההסבר לכך הוא, מפני שהוא חושב שהוא חכם וכאן הצרה. אם הוא היה יודע כי הוא טיפש חייבים לרחם עליו מפני שהוא לא יזיק, הבעיה היא כשטיפש חושב שהוא חכם, מכאן באים כל הצרות ובמיוחד בימינו כשכל כך הרבה אנשים נדבקים לטפשים ממש ואינם קולטים את מה ששלמה המלך הזהיר אותנו כי רועה כסילים ירוע
עם זה אנו מתמודדים בימינו, וכאן אני משתדל לפקוח עיני עוורים לקלוט ולהבין, את הנזק שבכסיל. חפשו את החכם ותחכימו, תרגישו את זה מכל צעד מחייכם, תברחו מן הכסילים, מפני שאלו מה שיעשו ירעו
שימו לב מה אומר שלמה המלך: 'הולך את חכמים יחכם ורועה כסילים ירוע' אין זה משנה כלל במי מדובר ב'גדול' או מי שמכונה קטן, החבר או הרבי הגדול והקטן אם הוא חכם תחכים ואם הוא כסיל תרוע, אי אפשר לברוח מן הנקודה הזו, וזה מה שמסביר מדוע כל כך הרבה יהודים מאמינים כי הם עושים את הנכון ולא קולטים כי הם לא לקחו בחשבון עם מי הם מתעסקים האם מדובר בחכם או בכסיל וזה מה שמשנה מקצה לקצה
אחד הדברים הכי חכמים שמלמדים רב ואומרים לו בטרם הוא מקבל סמיכה, אין זה מספיק לדעת את ארבעת חלקי שולחן ערוך, צריך לדעת את החלק החמישי. מצאנו הרבה בקיאים אבל הם בגדר של חמור נושא ספרים, אין זה מספיק רק ללמוד בקיאות לדעת הרבה - שאיני מזלזל בזה, זה חשוב מאוד, ומבחינה מסויימת עדיף על רק ללמוד עיון - צריך גם להיות חכם, מפני שאז תדע איך להפיק ממה שלמדת נכון
ב'הגדה של פסח' אחד מחלקי 'אוצרות חיים' שחיברתי, אני עוסק במצבו של מי טוב או חמור יותר מדוע הרשע במקום השני ולא ברביעי, מפני שאם הרשע אינו תם ואינו שאינו ידוע לשאול מספיק רק סיבוב קטן והוא בדרך הנכונה, אבל מי שנולד תם ובמצב של שאינו ידוע לשאול אלו גם אם ירצו לא יהיו חכמים
גמרא אחרת אומרת לנו כי אין לרחם על הטפשים, ושם שאלתי מה אשמתו של הטיפש, הלא ארבעים יום קודם יציאת הולד מכריזים חכם יהיה או טיפש יהיה אז מדוע אין לרחם עליו, וההסבר לכך הוא, מפני שהוא חושב שהוא חכם וכאן הצרה. אם הוא היה יודע כי הוא טיפש חייבים לרחם עליו מפני שהוא לא יזיק, הבעיה היא כשטיפש חושב שהוא חכם, מכאן באים כל הצרות ובמיוחד בימינו כשכל כך הרבה אנשים נדבקים לטפשים ממש ואינם קולטים את מה ששלמה המלך הזהיר אותנו כי רועה כסילים ירוע
עם זה אנו מתמודדים בימינו, וכאן אני משתדל לפקוח עיני עוורים לקלוט ולהבין, את הנזק שבכסיל. חפשו את החכם ותחכימו, תרגישו את זה מכל צעד מחייכם, תברחו מן הכסילים, מפני שאלו מה שיעשו ירעו
חיים שאולזון
תודה!!!
השבמחקהחכמת אותי, כמה יפה שאתה מכיר את עצמך!!!
כמה אתה חכם וטוב....
וכדי להסביר לך איך הגעת ל8 מיליון כניסות, אני היום נכנסתי 20 פעם.אני ממתין שתגיע ל13 מיליון,יותר ממה שיש יהודים בעולם ואז תגיד שגם הגויים מתעניינים בבלוג שלך.
אם הקב"ה שלח לך את ההארה לכתוב מה שכתבת, זה מרחמים עליך שתשוב בתשובה שלימה ערב חודש הרחמים, ויתן לך רחמים ורחמך.
נכנסת 20 פעם ביום ?
מחקכנראה שהאתר מרתק !!
כתב אחד, חכם כתיבה - סמי גרונימן - ותרגם אחר, חכם שירה, נתן אלתרמן:
השבמחק"כי בין דברי חכם לבין דברי טיפש, הבדל כאילו אין, הבדל בכל זאת יש!!"
ראוי לזכור.
המגיב הראשון
השבמחקאני מסתובב בכל העולם. בתחילה חשבתי כמוך שמדובר כאן בבלוג למשועממים
אבל בפגישות שלי עם עסקנים מנהלים אדמורים פוליטיקאים
נוכחתי לדעת שזה כבר מזמן לא בלוג למשועממים
וכי הבלוג של שאולזון הפך להיות מדובר על כל שולחן
ולכן הצעתי אליך תפנים ואל תזלזל
וזו עובדה
הנושאים ששאולזון מעלה הוא על סדר היום בכל הציבור החרדי ללא יוצא מהכלל
ובחלק גדול מהציבור אפי מברכים את התופעה
ורואים אותה בעיין מאוד חיובית
החרדים רובם ככולם,אין קשר ביניהם לתורת ישראל.ההבדל בין ארכי פושע לבין "ארכי חרד" למינהו הם הבגדים השחורים ברוח"ישראל סבא"או סנטקלאוס סבא.
השבמחק