רשימת הבלוגים שלי

יום ראשון, 31 במרץ 2024

"היום בתניא" יום א' כ"א אדר ב'

 

"היום בתניא" יום א' כ"א אדר ב'
תניא ליקוטי אמרים
 פרק ל"ח
שנה מעוברת

המצוות שבדבור:
כהמשך לפרק הקודם שבו למדנו אודות מעלת המצוות המעשיות. מציג התניא בתחילת פרק ל"ח, את הדמיון שבין המצוות שבדבור לכל המצוות המעשיות.
...
ההרהור אינו כדבור:
בנוגע לשאלה, האם במצוות שבדבור, יוצאים ידי חובה בהרהור (וציור) האותיות  במוח ובלב?
 כותב אדמו"ר הזקן: "פסק ההלכה הערוכה בתלמוד ובפוסקים הוא, שההרהור אינו כדבור".
פסק הלכה זה נכון: באמירת קריאת שמע (שכתוב בה במפורש "ודברת בם"), בברכת המזון (שהיא מהתורה), באמירת שאר הברכות (שהן מדרבנן), וכן בתפילה (המוגדרת כעבודה שבלב).
ובהתאם מובן, שאם יביע את המצוות הללו רק במחשבתו ובלבו, אף שיעשה זאת בכל כח כונתו, הוא לא יצא ידי חובת המצוה. ומחובתו, לחזור ולומר את כל הנ"ל בשפתיו בדבור ממש.
ונצין: כי בנוגע לכונה שנדרש לכתחילה לשלבה בקיום המצוות. הנה, בדיעבד, אם לא התכוין כראוי. יש מצוות שיצא ידי חובה, ויש מצוות שלא יצא. 
אולם,  בנוגע לביצוע המעשי של המצוות התלויות בדבור. הנה, תמיד (גם במצוות שהכונה לא מעכבת בדיעבד), מצווה האדם להוציא את הדבור בשפתיו, ואם לא עשה כן לא יצא ידי חובה.
...
לתיקון הנפש החיונית:
רבנו מבהיר,  שפסק  ההלכה הזו שההרהור אינו כדבור, יובן על פי המבואר בפרק הקודם אודות מעלת המצוות המעשיות.
שכן, כמעלת המצוות המעשיות, שבהם דוקא נפעל תיקון הגוף והנפש החיונית (שלמען תיקון זה ירדה הנשמה לעולם הזה). הנה כך גם נפעל תיקון זה באמצעות המצוות שבדבור, עם ההבעה כשהיא בחמשת מוצאות הפה דוקא (שהם דבור ממש).

חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.