רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 30 בנובמבר 2023

"היום בתניא" יום ה' י"ז כסלו

 

"היום בתניא" יום ה' י"ז כסלו
תניא "קונטרס אחרון"
 פרק ח' (דיבור המתחיל "הנה לא טובה השמועה") עמ' 322
שנה פשוטה



"לא טובה השמועה":
פרק זה, הינו אגרת שנשלחה כתגובה לאחד מבתי הכנסת של אנ"ש - שבעקבות המצב שבו אחד המתפללים היה טרוד ביותר, וכדי לאפשר גם לו להתפלל במנין, החליטו חבריו לבא לקראתו ולהתפלל איתו במהירות (כשבמקביל, הם מסלקים מהעמוד את החזן שלא רצה לותר על תפילתו באריכות).
ואדמו"ר הזקן מסביר, ששיקול הדעת (ההלכתי) שלהם לא היה נכון.
שכן, כמאמר רז"ל אודות "המאריך בתפילתו", האריכות בתפילה מאריכה ימיו של אדם. ובמצב שאליו הם נקלעו, שבו, הטרוד יוצא כה וכה ידי חובת קדושה וברכו על ידי ה"שליח ציבור" המוציא את העם שבשדות. לא היה למנין כולו לוותר על התפילה באריכות, המאריכה חיים.
...
האריכות הנדרשת:
האריכות בתפילה (אודותיה מדובר כאן), מתיחסת לתועלת "ההתבוננות ועומק הדעת קצת" בסידור שבחו של הקב"ה בפסוקי דזמרה ובשתי הברכות שלפני קריאת שמע "יוצר" ו"אהבה".
לפנינו בעצם, התבוננות המביאה את ה"אהבה המסותרת (של הנפש האלוקית) הנמצאת בלב כל ישראל", שתהיה בו בשעת קריאת שמע "בהתגלות הלב" (בחללו השמאלי ובנפש החיונית הנמצאת בה).
באהבת ה' כזו, מתבטאת מצות האהבה שבפסוק "ואהבת", הנמנית ראשונה בתרי"ג המצוות כמו שכתב הרמב"ם. "והיא מיסודי התורה ושרשה, ומקור לכל רמ"ח מצוות עשה".
...
אהבת ה' ובירור הניצוצות:
בעומק יותר: עם ההתגלות הזו של האהבה המסותרת בנפש החיונית, נפעל גם בירור ניצוצות הקדושה (מה"תהו") שנפלו לעולם (עם "שבירת הכלים") והנמצאים גם בנפש החיונית - כמבואר ענינו של בירור זה ב"עץ חיים" וב"פרי עץ חיים" (מכתבי האריז"ל).
...
חבר  נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין  ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן  ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 

🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.