רשימת הבלוגים שלי

יום שני, 16 באוקטובר 2023

למה ומדוע יתקיים בנו פסוק "והיה כאשר דימיתי לעשות להם אעשה לכם"?


ואִם לֹא תוֹרִישׁוּ אֶת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם וְהָיָה אֲשֶׁר תּוֹתִירוּ מֵהֶם לְשִׂכִּים בְּעֵינֵיכֶם וְלִצְנִינִם בְּצִדֵּיכֶם וְצָרֲרוּ אֶתְכֶם עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם יֹשְׁבִים בָּהּ; וְהָיָה כַּאֲשֶׁר דִּמִּיתִי לַעֲשׂוֹת לָהֶם אֶעֱשֶׂה לָכֶם; במדבר פרק לג פסוקים נה-נו
מתמיד הייתי מתקשה בהבנת פסוק זה למה ומדוע יתקיים בנו פסוק "והיה כאשר דימיתי לעשות להם אעשה לכם"? וכי לא די לנו העונש הטבעי שאם נותיר אותם בינינו יהיו לשיכים ולצנינים?. ועוד מהו אותו "כאשר דימיתי לעשות להם" אך נראה כי בעצם פסוק זה הוא המשך לנאמר לעיל בפסוק נב: והורשתם את כל ישבי הארץ מפניכם, ושוב נאמר בפסוק נג והורשתם את הארץ וישבתם בה כי לכם נתתי את הארץ לרשת אותה: ונשאלת השאלה מדוע הכפילות הזו במילות "והורשתם את הארץ", בשני פסוקים, ונראה לי לבאר כך בהורשתם הראשון של פסוק ב ההורשה קשורה ליושבי הארץ עובדי עבודה זרה כפי שמבארת התורה ואבדתם את כל משכיותם ואת כל צלמי מסכותם תאבדו ואת כל במותם תשמידו. וכפי שנאמר בשמות כג לא "לא ישבו בארצך פו יחטיאו אותך לי", שהכל מעניני ע"ז השנואה מאוד אצל בורא עולם, אך הפסוק אחריו הוא כללי יותר "והורשתם את הארץ כי לכם נתתי את הארץ לרשת אותה", דהיינו אפילו באינם עובדי עבודה זרה על פי הגדרתה, אבל הם אינם בני עמכם אל תשאירו אותם כישות עצמאית, כי הם יהיו עויינים אותם שהם בני דת אחרת, כמו האיסלאם, שהוא עויין היהדות מאז ומעולם, ואם תחשוב מה בכך הרי אינם עוע"ז וישלימו עמי ויחיו בשלום, דע שאתה טועה טעות מרה, כי "אם לא תורישו" שפרושו תגרשו מאתכם ומעל פניכם, ויהיו בצידכם אז הם לא יניחו לכם ויהיו לשיכים בצידכם ולצנינים בעיניכם, וצררו אתכם על הארץ אשר אתם יושבים בהו כפי שאנחנו רואים מאז ומתמיד מאז הקמת המדינה. 
נחזור לשאלה הנצבת בראש דברינו מדוע הקב"ה מבטיח לקיים כאשר דימיתי לעשות להם אעשה לכם, דהיינו עונש נורא הבא מאתו, וכי לא מספיק השיכים והצנינים הללו, והתשובה, כי במציאות עם שיכים ועם צנינים, עם פיגועים, ועם התנכלויות, ניתן לקיים חיים, ויש שיטענו שיש להבליג למען השלום, אך אלו אינם חיים טובים שלוים ושקטים, דבר שכל אדם שואף לו, כמו כל אומה נורמאלית בעולם, כי יש ביניהם והם המובילים אותם, שמקיימים בנו "אני שלום וכי אדבר המה למלחמה" ואז הקב"ה אומר בתורה כדי להביא אתכם למצב הזה, שסוף כל סוף תגרשו אותם מעל פניכם, אם לא תתעוררו מעצמכם ולא תבינו את הדבר, אז כאשר דימיתי לעשות להם, כפי שנאמר שיש לעשות להם "לא תחיה כל נשמה", אז גם אגרום להם שיעשו לכם בפיגועים קשים ונוראים כאלה כדי שתתעוררו, ותבינו גם במאוחר מה שיש לעשות להם דהיינו להגלותם ולהרחיקם ממקום ישוב שלא יהיו כצנינים וכשיכים, אם לא, אתם תנטשו ישוביכם מפחד הפיגועים כפי שבעו"ה ראינו כל הישובים הנקראים עוטף עזה ננטשו מיושביהם, שזה מידה כנגד מידה, לא גירשנו אותם מעלינו והרחקנום עד למקום שלא יהיה בו מהם סכנה אז התרוקנו אותם הישובים מיושביהם מהפחד, ואפילו הערים הגדולות יותר מסביב התרוקנו, עד יעבור זעם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.