רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 31 באוקטובר 2023

הצצה גיאו פוליטית על המתרחש


 
מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ
 
 
 
דבר גדול התרחש בפאתי המערכה ואין משים על לב. ראינו ונפעמנו כיצד ארה"ב שולחת את כוחה הצבאי המרשים, כדי להגן על ישראל. בעינינו ראינו שכוחה זה אינו הצהרתי בלבד, אלא שימש בפועל להגנה על ישראל. בעת שהחותים שילחו בנו טילים וכטבמי"ם, האמריקאים הפילו ארבעה מתוך חמשת טילי השיוט ואת כל הכטבמי"ם.
 
בפעולה זו הצהירה ארה"ב שנוכחותה כאן אינה רק לשם מתן תמיכה מורלית, אלא כמשתתפת פעילה בהגנה על ישראל. עזרה זו נחוצה מאוד לישראל, משום שמבלעדיה אין לישראל יכולת להגן על חופיה מפני טילי החוף-ים שבידי החיזבאללה, טילי ה 820 C הסיניים וטילי היאחונט הרוסיים. ה 802 C זכור לרעה מעת שפגע, במלחמת לבנון השניה, באח"י חנית וכמעט הטביעה. טווחו של הטיל – 120 ק"מ, והוא מספיק כדי להטיל מצור מוחלט על נמל חיפה. היאחונט מוכר אף הוא וטווחו – 300 ק"מ – מאפשר לחיזבאללה להטיל מצור גם על נמל אשדוד. אין מענה לסוגיית המצור הפיזי על ישראל, משום שגם עם הגנה אמריקאית, אין בטחון הגנה של 100% ולא תמצא רב חובל שיסכים לסכן את אונייתו. וגם אם ימצא אחד כזה, תמנע זאת ממנו חברת הספנות, משום שלא תמצא חברת ביטוח בעולם שתסכים לבטח את הספינה, אחרי שנסראללה 'לא ימליץ על שבירת המצור על ישראל'.
 
אעפ"כ יש ערך עליון לנוכחות אמריקאית אקטיבית לחופי ישראל. הבעיה האקוטית היא שלטילי החוף-ים הנ"ל יש יכולת לפגוע גם במתקנים יבשתיים הסמוכים לחוף. לישראל מתקנים איסטרטגיים רבים הצמודים לחוף: תחנות כוח (שממוקמות לחופי הים, לצורך שימוש במי הים כמצננים לטורבינות) ומתקני התפלת המים הישראליים (רוב מוחלט של מי השתיה בישראל, מסופקים ממתקנים אלו). ללא הגנה על מתקנים אלה, תשאר ישראל ללא חשמל ומים (וללא מים, גם ביוב אין, מה שאומר שהסניטריה בישראל תדרדר מאה שנים לאחור). לישראל כמעט ואין הגנה מפני טילים אלו ויכולותיה המוגבלות תוקדשנה להגנה על אסדות הנפט ובסיסי חיל הים. לספינות חיל הים יש מערכות משבשות וכן הגנת-מה מפני טילים כאלה, אבל טווחן מוגבל מאוד. נוכחות צבאית-אקטיבית אמריקאית מעבירה את נטל הגנת חופי ישראל מחיל הים (שאינו ערוך לכך) לארמדות הציים האמריקאיים.
 
בשולי אותו אירוע משמעותי, התרחש אירוע נוסף, סופר משמעותי, שמשום מה לא תפס את מקומו הראוי בדיווחים ובפרשנויות-הלהג הבלתי נגמרות. מה קרה לטיל השיוט החמישי? זה שהאמריקאים לא הפילו? נפל לים? ובכן, טיל זה יורט ע"י הסעודים. תאמינו או לא, מי שהגנה על ישראל היתה לא אחרת מאשר ערב הסעודית! לסעודים חשבון פתוח ארוך עם החותים ובוודאי לא היו שמחים להצלחתם, אבל כזכור, הסעודים עצמם עמדו אין אונים מול מתקפת טילים וכטבמי"ם על שדות הנפש המרכזיים שלה, שעליה לקחו החותים אחריות. אבל, מכאן ועד הגנה על ישראל, המרחק רב מאוד.
 
פרט שולי זה מאיר את הזירה כולה באור אחר. המלחמה הזאת אינה נתפסת כמלחמה בין ישראל לחמאס ולא כמלחמה בין הישראלים לערבים, אלא כמלחמת גושים. הגוש שאנחנו אוהבים לקרוא לו 'ציר הרוע' (הם קוראים לציר שלנו באותו שם בדיוק, ואם נהיה כנים, זכות הראשונים שמורה דווקא להם) כולל את איראן וגרורותיה, רוסיה, צפון קוריאה, סוריה, כשסין תומכת מאחור ובמעודדות נמצא את קולומביה, וונצואלה (ויש דעות לגבי הונגריה ועוד) ועוד. מעורבותה של סין מצריכה מבט נפרד ורק נעיר שאם חלילה תתמצע סין לתוך הקלחת – וההנחה היא שלא מדובר בהתערבות צבאית ישירה, אלא בהספקת חימושים שחסרים לציר הרוע – הרי שכל המשוואה משתנית. לסינים טילים היפרסוניים, שמאיינים לכאורה את יכולותיה העיקריות של ארה"ב. ארה"ב בנויה על כוחה הימי וטילים היפרסוניים יודעים לכאורה להטביע נושאת מטוסים ענקית בטיל יחיד. עד כמה שידוע, כיום אין לאמריקאים מענה הגנתי מפני טילים אלו. אבל לא נגלוש כאן לנושאים גיאו פוליטיים עמוקים ורחבים. (אולי הערת שוליים אחת. הזכרנו כאן את סכנת כניסתה של מצרים למערכה. בהקשר הגיאו פוליטי צריך לזכור שמצרים ממוקמת כיום בגוש 'שלנו', כך שברגע שהמערכה הופכת להיות מלחמת גושים, מצרים תמצא את עצמה 'בצד שלנו', מה שמפחית מאוד את סבירות התערבותה הישירה במערכה. אם המילה 'סבירות' שווה עדיין את הדיו בה היא נרשמת).
 
 
 
חרדי בעולמו
 
- - - - - - - - --
לא מוגה
להערות והארות ללא צרופות וללא לינקים:
haredibe@gmail.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.