רשימת הבלוגים שלי

יום שישי, 21 ביולי 2023

רגעים של השבוע - פרשת דברים-חזון

 

רגעים של השבוע - פרשת דברים-חזון

 

החנות הנוספת שהגדילה את הצרכנים / ביקור אצל זקן הרבנים / כבד הפה שנולד מחדש / החלקה בהר הזיתים שבה יתגלה המשיח

 

 

א. שלום ותחרות 

 

'אולי מתאים כאן הסיפור של האופניים', התערב לפתע בני, בעת שיחתי, כשיצאנו את דרכנו בליל שבת שעברה. 'חכו עוד מעט, נגיע קרוב לאזור החנויות ואשמח בע"ה לספר את הסיפור' עניתי להם, ובני שהזכיר על דבר הסיפור הוסיף לתאר: 'זה סיפור המלווה אותי הרבה, ואני נזכר בו בצמתים שונים בחיי'.

אווירת כניסת שבת המלכה בירושלים עיר המלוכה, יש בה סגוליות נעלית וקדושה נפלאה, קולות ילדים לבושים בבגדים מצוחצחים כמו נסיכים נשמעים בגיל, כשבידיהם מחזיקים 'פעקאלע' גדוש בממתקים שההורים המסורים הכינו להם, כדי להאהיב את השבת על ליבותיהם הטהורים. הרחוב כולו אומר שירה, מהעצים שבצידי הדרכים ועליהם ציפורים מצייצות, ועד הקולות העולים מאלפי בתי הכנסיות עם הנוסחאות השונות והמנגינות הערבות, איש על מחנהו ואיש על דגלו. 

שבת בעיצומם של ימי בין המצרים. שמנו פעמינו לעבר שריד בית מקדשנו. גמענו את הרחוב הראשי בשכונת 'גאולה', חלפנו את 'כיכר השבת', וכעת תורי לספר לבני לוויתי את שראיתי מקרוב לפני מספר שנים. את לקח הסיפור הם כבר יפיקו, כל אחד כפי מה הבנתו ושיגו.  

"כאן בצד שמאל הייתה פעילה חנות לתיקון וממכר של אופניים במשך שנים רבות. יום אחד, ממש ממולו, פתח מאן דהו חנות דומה. עמדתי אז ליד חכם מחכמי ופיקחי ירושלים, אליו בא בעל החנות הוותיקה לשיח את צרתו ולבכות על השוד ושבר העלולים - לפי דבריו - להמיט אסון על עסקיו בגין החנות החדשה. לאחר שהקשיב לו, ענה בחיוך: 'לא אסון ולא קונקורנציה כאן, אלא ברכה והצלחה רבה יש פה; ומכאן ואילך יתרבו הפונים והקליינטים ופרנסתך תהיה בעזרת השם בשפע'. וכי בנביא עסקינן? שאלתיו, והוא ענה כי תשובתו נובעת רק מפרספקטיבה בריאה, 'כי תוך ימים מועטים תצא השמועה על האזור כאן שמשופע בחנויות מעין אלו, ומטבע הדברים יגיעו גם אליו קונים חדשים'. 

לא חלפו הימים, ובעיניי ראיתי כי דבריו קיימים ונכונים. 

לאחר הליכה של כמחצית השעה, התגלתה לפנינו רחבת הכותל המערבי במלואה יופיה והדרה. חזרתי אל הסיפור וסיכמתי את דבריי, באמרה השנונה העתיקה: "על שלום עומד העולם, אך על התחרות היא נבנית"... 

היא נכונה בעסקים, כמו בבניית קהילה, מוסדות והרבה דוגמאות מחיינו. בראייה בריאה וחכמה אפשר לחסוך עוגמת נפש מיותרת, ובעיקר - למצוא אפשרות לגדול ולהתפתח. 

 

ב. בטוב ירושלים 

 

לא בכל יום נקרית לפני מצוות ביקור חולים וכיבוד תלמיד חכמים, בשילוב אפשרות לבקר קרוב משפחה נכבד.

הוא זקן רבני חב"ד בארצנו הקדושה, ובן-דוד שני של סבי ע"ה, ולפני תקופה קצרה שוחרר מאשפוז בבית הרפואה.

ומעל הכל, הוא מגדולי בוני חסידות חב"ד בירושלים, חוקר וסופר, מחבר פורה של ספרים וקבצים שונים, וקצרה היריעה לתאר את פועלו למען הכלל והפרט. ורק כדי לסבר את האוזן אציין מה שאמר לנו בעיצומו של נועם שיחו: "זכיתי וקיבלתי מהרבי 160 מכתבים"!

הרב ישב על כיסא מפאת זקנתו, אך במאור פניו המיוחד קיבל אותנו המארח, הרב החסיד רבי טוביה בלוי שליט"א, בדירתו הצנועה בירושלים, ביקור שתוכנן לדקות ספורות, אך נמשך זמן רב לשמחת המארח הנכבד, ואנו האורחים - אאמו"ר שליט"א, אחי ובנו ואנוכי.

הנושאים שעלו בזה אחר זה, הורכבו ושולבו מהיסטוריה חסידית, סיפורים ירושלמיים, עובדות משפחתיות משותפות, חקרי מנהגים ודקדוקי הלכות. זכרונו חד כתער, הוא שופע הומור ודיבורו קצר אך עשיר. "בלוי'ניק" אמיתי על כל רמ"ח איבריו וגידיו, מהמשפחה המפורסמת הנמנית על חוגי הקנאים מצד אחד, ומראשי אגודת ישראל מצד שני, ממנה נשאבה נשמתו לפני עשרות רבות של שנים אל חב"ד והרבי, ומאז הקדיש את חייו ואת חיי משפחתו לבניית והקמת מוסדות חינוך לנחת רוח הרבי, ובע"ה לחו לא נס עד מאה ועשרים. 

אחי הגיש לו מספר ספרים וחיבורים מפרי עטו, גם אני הבאתי לו מספריי, ובטעם של הוד ועוד, נפרדנו בברכות לגאולה קרובה ולשנה טובה ומתוקה. 

 

ג. כבד פה ולשון

 

בשבוע בו אנו מתחילים את חומש דברים, הפותח במילים "אלה הדברים אשר דיבר משה", פגשתי מישהו המזכיר במקצת את המסופר על משה רבנו.

חומש דברים מורכב ברובו מדיבורים שמשה רבנו חוזר בפני עם ישראל, על מה שלמדנו בארבעת החומשים הקודמים. הן על ההיסטוריה של עם ישראל בארבעים שנות המדבר, לצד שינון וחזרה של החוקים והמצוות השונות שנצטווינו. משה רבנו, שהעיד על עצמו כי היה 'כבד פה וכבד לשון', מדבר כאן במשך כמעט חומש שלם!

בשעת הצהרים של יום שני, פגשתי את השליח הרב מאיר שלמה בוטמן. הופתעתי מגילו הצעיר, שכן התוודעתי למוסדות הרבים שכבר זכה להקים ולנהל בחסד עליון ובנשיאות חן מיוחדת בשכונות נווה יעקב ועטרות, השוכנות באזור הצפוני ביותר בירושלים, במסגרת בית חב"ד שהקים לאחר נישואיו לבת המקום, ועם התפתחות המוסדות והפעילות, הוא מתפעל עוד שלושה שלוחים נוספים. הספק בהחלט מכובד, ועוד ידו נטויה בע"ה לפרויקטים רבים וגדולים. 

אך הרב בוטמן מתמודד עם אתגר לא פשוט, הוא מגמגם!

ולמרות זאת - הוא חזן, בעל קורא, מוסר שיעורים, לומד בחברותא עם אנשים שונים, וכל זה כשהוא נולד ככבד פה וכבד לשון. 

"כשיוצאים לשליחות זה כאילו שנולדת מחדש - אתה מקבל כוחות חדשים! וזה בדיוק מה שהרגשתי כשהתחלנו את השליחות שלנו אצלנו בשכונות. ומאז הכל יותר קל לי" - מסכם בפניי הרב בוטמן לאחר שיחתנו, בה אמרתי לו שאני לא שם לב כמעט לגמגום עליו סיפר, ובחן המיוחד שעל פניו חייך והסביר שוב, שהכל בזכות השליחות ובכך מתגבר הוא ב"ה על ההתמודדות איתה נולד.

 

ותמונות השבוע שלי: הציפייה לאחרית הימים

 

המערה בת אלפי שנים, חצובה בתוך סלע ענק ובה שלושים כוכים; בין שאר הקברים, טמונים שם לפי המסורת הנביאים האחרונים חגי, זכריה ומלאכי. רק קצת יותר מ-130 שנים חלפו מאז היא נרכשה על ידי הכנסייה הרוסית מטעמים מדעיים. מעליה משתרעת "חלקת הנביאים", החלקה הכי חשובה בהר הזיתים, מול מקום המקדש, שכמעט ואין קברים בחלקה זו. 

על דברי הפסוק "מדרך כף רגל" המוזכר השבוע בפרשתנו פרשת דברים, מביא רש"י את דברי המדרש: "עד שיבוא יום דריסת כף רגל על הר הזיתים, שנאמר (בספר זכריה) ועמדו רגליו וגו'". 

זוהי נבואת אחרית הימים של זכריה הנביא, המתארת התגלות גדולה של הבורא על הר הזיתים, ולאחריו בקיעת ההר, כאשר תהיה הגאולה על ידי משיח צדקנו.  

לרגל יום היארצייט של סבי היקר והבלתי נשכח, הגאון הצדיק רבי אברהם ברוך דייטש זצ"ל, עלינו ביום ראשון לפנות ערב למרומי הר הזיתים, אל חלקת הנביאים, בה הוא נטמן לצד הוריו ואחיו הצדיקים.

לאחר קריאת מזמורי התהלים כנהוג ואמירת הקדיש על ידי בניו שיחיו, נשאתי את מבטי קדימה. מצד שמאל נראית כיפת בית הכנסת "תפארת ישראל" בעיר העתיקה הסמוכה, בו זקנה של סבתי שתחי' שישמש בגבאות רבות בשנים ובתקופה זו המקום ההיסטורי משוחזר ונבנה מחדש; מאחוריו כיפת בית הכנסת 'החורבה', באופק ממול, מגדלים גבוהים ומודרניים שנבנים בזה אחר זה, ורק הר הבית עומד עדיין שמם ושועלים מהלכים בו.

וכולנו מחכים, מצפים ובטוחים, כי נבואתו של זכריה הנביא תתגשם עוד השנה, ולפני תשעה באב הקרוב. 

 

גוט שבת וגאולה קרובה!

שייע

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.