רשימת הבלוגים שלי

יום שלישי, 2 במאי 2023

המציאות שבעיני הפוסק 3

 

מאת: חֲרֵדִי בְּעוֹלָמוֹ

 

את כתיבתי על חילחול המציאות לתוך ההלכה סיימתי בנבואה שיבואו ימים ובנות ישראל הכשרות לא תקבלנה את האשמתן במחשבות הזימה של הגברים.

כמובן  שלא יפסיקו, ח"ו, לשמור על צניעות ר"ל. אלא שהסיבה שישמרו על צניעות, לא תהיה תליית חטא הזולת בהן, אלא מפני שההלכה מחייבת צניעות. רוב הנשים כיום מקפידות שלא להסיר את כיסוי הראש בביתן – גם כשהן לבד. לא מפני שהן חוששות להחטיא את מעופפי הבית (לא אופתע אם בכת הסוטים טוענים שמחטיאות את החרקים...), אלא מפני שידוע ששמירה על צניעות מגבירה קדושה. וכשם שגברים שומרים על צניעות (לפי כללי הלכות הצניעות לגברים) לא מפני שהם חוששים להחטיא נשים, אלא מפני ששמירה על צניעות הנה דרך עליה וקדושה.

ברוב המקרים, השינויים שמתהווים בהלכה הם לא נקודתיים וחד זמניים, אלא 'הווה מתמשך' שלעיתים יכול לקחת דורות. פעמים רבות אין לנו, גם בדיעבד, אפשרות להצביע על נקודת הזמן בה שונו הדברים ויכולנו רק להצביע על כך שבשלב מסויים הפוסקים נוקטים בפשטות את המצב החדש. הבאנו דוגמאות כשדברנו על פרשת זכור, שפתאום מופיע בתוספות, כפשטות, שיש חיוב דאורייתא לקרוא פרשת זכור וכמו שבעבר ברור שמאריכים בדל"ת של 'אחד' ופתאום אין איתנו כמעט מי שמבין על מה מדובר בכלל. כלומר, ברור שיש שינוי, אבל אין לנו נקודת זמן לציין אותה. אותו הדבר לגבי נשים בהסיבה. התחלנו בכך שנשים פטורות מהסיבה, מפני שאימת בעליהן עליהן (באוזני חרדי בן המאה ה_21, זה נשמע כמעט מזעזע. יש מישהו כאן שמסכים שתהא אימתו מוטלת על מאן דהו? ועוד על אשת בריתו??) ועברנו באחת ל'נשים שלנו חשובות' הן (שוב, כשתוספות מסבירים את המציאות שנשים כן מסבות), עד שהגענו הלום  - שכאן קורה מהפך מוזר מאוד: האשכנזים, שחיים בתרבות שיותר מכבדת נשים, נוהגים שפטורות והספרדים, שבאים מתרבות שפחות נותנת מקום לנשים, דווקא הם מקפידים על הסיבת נשים. מה שאומר שאנחנו כנראה עדיין בתוכו של תהליך התמצקות השינוי וההלכה (מו"ר הרב משה שפירא ז"ל מאוד לא אהב שהייתי מדבר על האבולוציה של ההלכה וממש אסר עלי להתבטא כך בנוכחות אחרים. כמדומני שהבנתי מדוע ואכמ"ל).

אם אני מזהה נכון תהליכים, אנחנו נמצאים בתוך תהליך, שאמנם יארך דורות, אבל אם ימשיך בדרך הטבע, יסתיים בפוסקות הלכה חרדיות למהדרין. התהליך מתחיל בשרה שנירר, שמבינה את מצב הבנות וסוחפת את כל הרבנים (המתנגדים, אקטיבית ופסיבית) ללימודי נשים, ממשיך בח"ח שמוציא היתר ללמד נשים תורה, במה שנוגע להן, ממשיך בדורנו אנו, בו בנות בית יעקב לומדות חומש ביתר עיון מהגברים ומעמיקות חשוב הרבה מעבר לגברים, אבל עדיין מודרות מלימוד גמרא. אפשר לראות שאצל המזרוחניקעס כבר יש בתי מדרש ללימוד תורה לנשים. זה התחיל בשוליים שלהם, אבל כיום יש יותר ויותר נשים שמקדישות זמן ללימוד תורה (ואם לא תצטטו אותי אגלה לכם שיש ביניהן גם כאלה שכותבות 'חבורות'). 'אצלם' יש כבר 'יועצות הלכה' ואצלנו רבניות עדיין נזהרות מלפסוק הלכה, הגם שברור שלרבות מהן יש ידע הלכתי רחב. יש גם תחומים שההיגיון אומר שדווקא נשים צריכות לפסוק בהם ויש תחומים בתוך התורה, שלכאורה כשרונן של נשים מותאם להם יותר, אבל עדיין לא בשלה ההכרה לכך במחוזותינו.

בהתחשב בעובדה שמקומה של האשה בדעתנו (הלא מוצהרת) שונה לחלוטין מהעולם בו התעצבה ההלכה שדוחקת את הנשים, סביר מאוד להניח שעם השנים, מקומה של האשה יכירנה והיא תוסמך לעשות דברים שכיום איננה מוסמכת (כמו משגיחות כשרות למשל). כבר עלתה כאן האפשרות שאשה חרדית תכהן כח"כית. אדרבא, לפי הרפורמה החרדית, בה מקומו של הגבר הוא בביהמ"ד בלבד ומקומה של האשה בניהול ענייני העוה"ז, היה יותר נכון לשחרר את גפני חזרה לכוילל ושאשתו תנהל את ענייני העוה"ז עם החילוניים. לא כן?

ראינו גם נשים כמנהיגות ציבור – ובוודאי מנהיגות של הרבה פרטיים. בסאטמר (ועוד) היו נשים שכמעט הנהיגו חצר עצמאית. אמנם אין נראה - כרגע - שתהיה אדמו"רה, אבל איני רואה את הדבר כבלתי אפשרי (בויקיפדיה טוענים שכבר היה לעולמים), אלא כבלתי מתאים להיום.

מיותר לומר שאין בדברי משום היתר לנבלות-ברשות-התורה (לפי משוגי הזמן) המתלבשות ומתנהגות בדרך שנועדה לעורר יצרי איש. לצערנו הרב היחס אל יהודי כאל שותו"מ הוא לפי השתייכותו החברתית ולא לפי מהותו. וכשם שיש אנשים שמוגדרים אצלנו 'מחוץ למחנה' בעוד במציאות הם עובדי השם האמיתיים שבדור, כן יש הנוהגות בדרכים נגד התורה, אבל כל עוד עומדות בכללי הפסיקה המקובלים, נחשבות בתוך המחנה.

אין שום צד היתר בדבר והיודעת יודעת אם לעקל אם לעקלקלות.

כמו"כ אין כאן שום צד קולא לגברים. אדרבא, לטענתי הגבר לבדו אחראי על הרהוריו והאיסור של 'ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם', מוטל עליו ואין לו שום צד הקלה בכך שמישהי לא לבושה לפי הכללים הנוהגים באותה חברה, באותו מקום וזמן.

 

חרדי בעולמו

- - - - - - - - --

לא מוגה

להערות והארות ללא צרופות וללא לינקים:

haredibe@gmail.com


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.