"היום בתניא" יום ד' ח' אדר
תניא "ליקוטי אמרים"
סיום פרק ל"א (עמוד 80)
שנה פשוטה
⛳
לתשובה ולשמחה נעלים יותר:
כדי שהתשובה בה אנו עוסקים (השבת הנפש למקורה ושורשה על ידי קיום התורה והמצוות) תהיה חזקה יותר. וכן, כדי ששמחת הנפש הנובעת מתשובה זו, תהיה "בתוספת אורה ושמחה". מציע רבנו להתבונן בענין נוסף: מדוע בכלל הוא הגיע לגלות זו? מדוע בכלל נשמתו מלובשת בנפש הבהמית?
מתברר, שירידת הנשמה למטה לצורך עליה היא. ובקיום התורה והמצוות, לא רק שהוא מוציא את נשמתו מהגלות, אלא הוא אף פועל עליה בגורמי הגלות (בנפש הבהמית עצמה) - הצלחה המחייבת ש"שמחת הנפש תהיה התוספת אורה ושמחה".
...
"ולמה עשה ה' כזאת":
בהתבוננותו יאמר לעצמו "אך אני לא עשיתי את עצמי" - נכון כי דברים רבים פועל האדם במעשיו ובהתנהגותו. אבל את גופי המשוקץ והמתועב לא אני יצרתי! ועל שנפשי הבהמית יכולה להתהוות לדברים האסורים, אין להאשימני! ובכלל, כל ענין הגלות, ירידת הנשמה למטה והתלבשותה בגוף, זה דבר הנעשה מלמעלה, ואם כן "למה עשה ה' כזאת"?!
אלא שירידה זו צורך עליה היא - "להעלות לה' את כל נפש החיונית הבהמית שמקליפת נוגה", וכן את שלשת לבושיה שהן המחשבה דיבור ומעשה של נפש זו, על ידי התלבשותן "במעשה דיבור ומחשבת התורה".
ונציין, כי את העבודה הזו שבה פועל האדם את העליה לנפש הבהמית, יש לראות כתכלית בריאת העולם.
...
החלטת המתבונן:
לאחר שהתבונן במטרת ירידת נשמתו לעולם, הוא יגיע למסקנה: זאת תהא שאיפתי כל ימי חיי (חלדי) עלי אדמות, לכלול במחשבה בדיבור ובמעשה של התורה, את "חיי רוחי ןנפשי".
"וכמו שכתוב אליך ה' נפשי אשא" - ואת זה אבצע תמיד בלי הפסק ממש, ומתוך מסירות נפש בפועל.
הווה אומר, כי שאיפתו לא תהיה כמשאלת לב בלבד, אלא הוא יעשה את כל המאמצים לממשה - כאשר את מחשבתו ודיבורו הוא יקשר עם מחשבתו ודיבורו של הקב"ה ( המופיעות בהלכות הערוכות לפנינו), ואת לבוש המעשה שלו הוא יקשר עם מעשה המצוות (שהן המעשה של הקב"ה).
...
חבר נכבד:
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב יקותיאל גרין ע"ה מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
🕯️ לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.