רשימת הבלוגים שלי

יום חמישי, 1 בדצמבר 2022

משה גפני טועה הוא גורם עוול לציבור כולו


חבר הכנסת משה גפני טועה וצודק בדרישה להקפאת הריבית על משכנתאות. הוא טועה כי הקפאת הריבית אולי תעזור בטווח הקצר אך לא תועיל בטווח הארוך. בטווח הארוך הנגיד נחוש להלחם באינפלציה ובשביל להלחם באינפלציה הוא יעשה כל מה שביכולתו לצמצם את כמות הכסף במשק. גם אם הריבית תעלה ל5-6%. גפני צודק שהמחיר הולך להיות איום ונורא. כבר עכשיו המחיר איום ונורא כאשר תשלומי המשכנתא מתייקרים במאות ואלפי שקלים. אולם כאשר כמות הכסף במשק תצטמצם היכולת להחזיר את תשלומי המשכנתא תאבד לאלפי אנשים שיאבדו את הדירה ברגע אחד. אם אין כסף, אין דרך לשלם על המשכנתא והתוצאה תהיה קשה. הנגיד הולך בדרך לפיצוץ בועת סאבפריים במדינת ישראל. 
בועת סאבפריים התפוצצה בארה"ב ב2008 לאחר שהחל מ2005 העלה הנגיד האמריקאי אלן גרינספן את הריבית כדי להתמודד עם אינפלציה. גם שם הנגיד היה בטוח שהכל יהיה בסדר. ואז הבועה התפוצצה ומיליוני אנשים מצאו את עצמם ללא בית. את הבנקים הצילו בארה"ב אבל אותם זרקו לרחוב. גם כאן יצילו את הבנקים אבל האנשים ימצאו את עצמם ללא דירה לאחר ששילמו במשך שנים על המשכנתא שלהם. 
הקריאה של גפני להקפיא את הריבית של המשכנתאות מצביעה על חומרת המצב. הלחץ מהשטח הגיע ללשכה של גפני ומחייב אותו לפעול. בפועל קשה להאמין שההצעה שלו תתקבל בממשלה וגם אם היא תתקבל היא לא תפתור את הבעיה היסודית של הצמצום בכסף שהנגיד מתכנן לנו. וזאת מבלי לדבר על הבעיות שיש בעצם ההצעה למשכנתאות עתידיות. הקפאת ריבית המשכנתא תביא למעשה לביטול מסלול המשכנתא בריבית משתנה ולהשארות עם ריבית קבועה שתהיה בהכרח גבוהה כדי לפצות את הסיכון. בדומה להתערבות בשוק הדירות להשכרה שמחריב את השוק (כמו שאמרו אפילו הפצצה לא מחריבה עיר כמו הגנה על שוכרים מפני פינוי) כך התערבות בשוק המשכנתאות עלול להחריב אותם בטווח הארוך. חזקה על אדם חריף כמו גפני שהוא יודע זאת. אם הוא בוחר בכל זאת לפעול כך זה רק בגלל הלחץ בשטח. אולם כפי שאמרנו את הבעיה המרכזית זה לא יפתור של צמצום כמות הכסף מול האינפלציה שמתכנן הנגיד. כדי להתמודד עם זה צריך לחשוב על פתרון נוסף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.