"היום בתניא" יום ה' יא שבט
תניא לקוטי אמרים
תחילת פרק כ
שנה מעוברת
⛳
"אנוכי" ו"לא יהיה לך":
את שני הדברות הראשונים שנשמעו מפי הגבורה במעמד הר סיני, יש לראות כ"כללות התורה כולה":
"אנכי ה' אלקיך" - הדיבור המביע את מצות האמונה בה', כולל את כל רמ"ח מצוות העשה.
ו"לא יהיה לך אלקים אחרים על פני" - הזהרת התורה שלא נאמין באל אחר זולת ה' יתברך, כוללת את כל שס"ה המצוות המפורטת ב"לא תעשה".
...
הקדמה למתבאר בפרק:
רעיון זה, מהוה (בין השאר), הקדמה למתבאר בהרחבה להלן:
א. שהאמונה שב"אנכי", באה בעצם לידי ביטוי, בכל אחת ממצוות ה"עשה".
ב. שאיסור העבודה זרה שב"לא יהיה לך", מתבטא גם (בדקות)
בכל אחת ממצוות "לא תעשה".
ובמישור הרחב יותר מובן: שאת תוקף האהבה המסותרת וכח מסירות הנפש שבה, צריך היהודי לעורר ולנצל, לא רק בקיומם של שני הדברות הראשונים, אלא גם בשמירת התורה כולה (כמבואר בהרחבה בששת הפרקים שלפנינו כ-כה).
...
"אחדותו של הקב"ה":
כדי להבין, כיצד בכל עבירה יש תסמונת של "עבודה זרה". מבהיר אדמו"ר הזקן, שיש צורך להזכיר בקצרה את "ענין ומהות אחדותו של הקב"ה" - שהקב"ה נקרא יחיד ומיוחד, כך היה לפני בריאת העולם וכך גם לאחר הבריאה. כנאמר "אני ה' לא שניתי" - שהתהוות העולמות, העליונים והתחתונים, לא פעלו בבורא שום שינוי. וזאת משום "דכולא קמיה כלא חשיב" - שכן, המשכת החיות ממנו יתברך להחיות את העולמות, היא (לא מבחינת עצמותו יתברך, אלא) מבחינת זיו והארה בלבד מאורו הגדול, מ"אור אין סוף". (שהוא כזיו השמש הנמשך מהשמש. ולא כמים המגיעים לברז בבית מהמאגר העירוני, שכל טיפה היוצאת מהברז מחסירה טיפה במאגר).
נצין, שענין זה מבואר בפרטיות בשלשת הפרקים שלפנינו כ-כב. ורק עם הידיעה המקיפה של הנושא בקצרה, נקבל את ההסבר להבנת הקשר של כל עבירה ל"עבודה זרה".
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם", שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ, יהי זכרה ברוך.
============
הוספה - קצת רקע והסטוריה
⛳
אדמו"ר הזקן ומצות אחדות ה':
באופן כללי הבה ונדע, כי "אחדות ה'" הוא אחד הנושאים המרכזיים המתבארים בתורת חב"ד.
וכפי שכותב אדמו"ר האמצעי: "נודע לכל באי שער אור תורת אמת, שהיה יוצא מפורש מפי קדוש עליון כבוד אדוני מורי ורבי ז"ל (= אדמו"ר הזקן), בכל דרשותיו מידי שבת בשבתו בכל ימי חיים חיותו, ברבים וביחידות ליחידי סגולה. הכל היה לקבוע אחדות ה' הפשוטה במוח ולב כל אחד כפי אשר יוכל שאת. בכל אחד לפום שיעורא דיליה (=לפי כושר קליטתו), בפנים מסבירות ומאירות בנפש השומע והמקבל".
והרבי המהר"ש אמר לבנו הרבי הרש"ב: "לאב הסבא (אדמו"ר הזקן), היה מסירות נפש שלחסידים תהיה הכרה והרגשה פנימית ביחודא עילאה והבנה בדעת עליון".
...
מילוי משימת חיים:
נקדים, כי בח"י באלול נולדו שני המאורות הגדולים, הבעש"ט ואדמו"ר הזקן: בשנת תנ"ח (=נחת) נולד ר' ישראל בעל שם טוב, ובשנת תק"ה (=קהת) נולד ר' שניאור זלמן מלאדי מיסד חסידות חב"ד.
ומספר הגאון הצדיק ר' יעקב יוסף "בעל התולדות":
בח"י אלול תק"ח (כשמלאו לבעש"ט חמישים, בעת הסעודה החגיגית ליום הולדתו), השמיע מורנו הבעש"ט דבר תורה מיוסד על מאמר רז"ל "בן שלש", הכיר אברהם את בוראו", באומרו, שלאברהם אבינו היתה מסירות נפש על דרך השם, להסביר לכל אחד את ענין אחדות ה' וההשגחה הפרטית.
_ובהמשך דבריו אמר הבעש"ט: ל"בעל הנשמה" בפולין (הכונה לילד שניאור זלמן) מלאו היום שלש שנים. אברהם אבינו בהיותו בן שלש, הכיר את בוראו. וגם הוא יצטרך לגלות את אותה המידה של מסירות הנפש, לשם הוראת דרך העבודה באחדות ה' ובהשגחה פרטית.
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.