*אלאור רבינוביץ' - הרב שמואל עזריה*
תובנות על פרשת חיים ולדר.
בשעתו
המדינה סערה ורעשה על פרשת החייל אלאור אזריה, שירה והרג מחבל מנוטרל על
הרצפה לאחר שכבר לא היווה סכנה כפי טענת המדינה, וצד החייל טענו בתוקף שכן
היה חשש שהמחבל יפעיל חגורת נפץ. אלאור נחקר ונשפט והורשע.
המדינה
רעשה וגעשה, שמרשיעים חייל גיבור, כשללא ספק הוא ירה במי שהיה מחבל נתעב.
גם אם לכאורה לא במאה אחוז יושר. מחנה הימין תמכו בכל תוקף בגרסת החייל,
והשמאל תמכו כצפוי בצד בית המשפט.
"צה"ל איננה כנופיה" טענו בלהט
תומכי ההרשעה. אנחנו צבא מסודר וחוקי וערכי ולא "מלצייה עם נשק". "חייל
שסרח" כינה אותו שר הביטחון דאז.
הטיפול שטיפלו בחיים ולדר הוא חמור פי כמה וכמה במה שאלאור אזריה עשה.
אם נשווה את חיים ולדר למחבל מתועב. התנהלו בו ככנופייה פרועה לכל דבר ועניין.
לאחר
פרסום התחקיר הראשון האיש ישב ספון וסגור ומרוסק בבתו. מושהה מכל תפקידיו.
כולל ביתד נאמן. הוא כבר לא היווה שום סכנה. במדינה נורמלית לא מוציאים
אדם להורג כשהוא באותו עת כבר לא מהווה שום סכנה, אבל המשיכו להשמיץ
ולהכפיש להדליף הקלטות ( שבקלטת לא היה שום דבר פלילי שחוגי עיתון הארץ יש
להם בעיה עם כך. הלכתית בעיה גדולה, אבל שוב מה בין זה לעיתון הארץ ) פשוט
המשיכו לרדוף ולבייש אותו לדרוס אותו ולוודא הריגה. זה מה שאהרן רבינוביץ
עשה בפרסום הקלטת ההיא. ללא ספק זה היה המכה בפטיש שגרם לולדר לעשות מה
שעשה. יצא לו טיפת טעם אחרונה מהחיים.
ההתאבדות
הזו הוא כמעט הוצאה להורג רק שהמואשם לוחץ בעצמו על ההדק במקום כיתת יורים.
מן ביצוע גזר דין אלגנטי כפי שהיו עושים לקצינים בכירים שנחשדו בריגול
וכדומה, "תתכבד לירות בעצמך בכבוד, במקום שיעשה זה כיתת יורים בביזיון".
באופן אירוני ניתן להשוות את זה לנשים שעוברים אונס, שאומרים שהם נרצחים מן
מתים-חיים למרות שהם חיים עדיין, כנ"ל מי שעובר ביוש בריכוז כה קיצוני
ואגרסיבי שזה כמו להרוג אותו על אף שהוא עשה את לעצמו כשהיה כנראה אחוז
טירוף ואיבוד שפיות בעקבות הסערה בגינו.
מעניין שדווקא עיתון הארץ "הליברלי" זה שתמך בכל פה בצד המחבל נגד החייל אזריה, מקדם תפיסות אנרכיסטיות כאלה כשזה נוגע לעבירות מין.
וההשוואה
בין המקרים הוא גם לא מלאה, ולטובת ולדר. המחבל שעזריה ירה בו היה וודאי
מחבל, בזירת הפיגוע ממש, כשמול ולדר זה עדיין היה בשלב עדויות ותלונות, גם
אם אני מאמין להם, והאמנתי להם כבר, גם אם רבע מזה אמת ולדר חייב היה להיות
מוקע ומושהה מכל תפקידיו הציבוריים ( כפי שאכן קרה ), עדיין האיש טען שזה
עלילה, הוא לא נחקר, לא נשפט, לא היה לו הזדמנות להילחם על עמדתו. וככה זה
במדינה מתוקנת ונורמלית גם לפושע הגדול והמפורסם ביותר כשכולם יודעים שהוא
אכן פשע יש זכות למשפט והליך הוגן. נקודה.
גם
לטרור הפלסטיני יש היסטוריה ארוכה ורוויית דמים, הם פועלים בשם אידיאולוגיה
רצחנית לאומית במאבק רווי דמים בן מאה שנה. אותו מחבל היה חוליה קטנה
במלחמה העתיקה הזו, מה שלא ניתן להגיד על ולדר אישית, שלא פעל בשם
אידיאולוגיה רצחנית לאומית, אלא פעל בשם יצרו וחולשותיו הפראיים האישיים,
ועדיין האיש הזה עשה גם טוב בחייו, מה שלא ניתן להגיד על שום טרוריסט
פלסטיני, מיסכן ככל שיהיה.
על הרב שמואל אליהו
שתמך באלאור עזריה יש אותה תמיהה כיוון שבדין תורה בימינו אין עונש מוות.
סנהדרין שהוציאה פעם בשבעים שנה להורג הייתה "סנהדרין קטלנית". וכשאדם לא
מהווה פצצה מתקתקת, אין שום התיר למצוץ את דמו עוד טיפה ועוד טיפה, עד
שיתאבד.
הבית דין שהרב אליהו הקים הייתה בדיחה
לא מצחיקה, איש לא יכול לכפות על מישהו להישפט דווקא אצלו שהוא כבר האשים
אותו מעל כל במה אפשרית. והציע לו לבוא "לעשות תשובה" זה לא הליך הוגן. לא
מראית עין אפילו. זה בית דין שדה שתולה אנשים בכיכר העיר. אגרסיביות של
"כנופייה".
חיים ולדר לא רצה לשתף פעולה. הכחיש
את הכל בכלל. נכון. עדיין איש לא יכול לכפות עליו ללכת לבית דין מאולתר
שהקים מי לאחר שכבר החליט שהוא אשם. הליכים משפטיים יכולים לקחת שנים רבות.
מה החוסר סבלנות הזו ? יש מסלול איך דברים עובדים. תלונה, חקירה, חקירה
נגדית, כתב אישום וכו' וכו', טחנות הצדק אכן טוחנות לאט. אבל עדיף לאט מאשר
בית דין שדה כנופייתי אגרסיבי שמסתיים בהתאבדות ?! לאן הגענו ?!
*המאמר
הזה לא בא בשום אופן לנקות את ולדר. בשום פנים ואופן לא. ככל הנראה האיש
היה מפלצת נוראית. אדם עם פיצול אישיות קיצונית, ביד אחד פגע כשידע כאיש
טיפול בדיוק בדיוק מה זה עושה לאנשים הללו, וביד שנייה עבד כרופא נפשות. לא
נתפס.*
*המאמר גם לא בא להצדיק חלילה התאבדויות, שהם עבירה חמורה לעצמו. אם כי קשה לדון אנשים המגיעים לידי כך* .
*המאמר
בא להגיד שהדרך בו טפלו בפרשה הזו, ובפרשות הללו בכלל היא דרך לא
נורמטיבית. מסוכנת. כנופייתית. הקלטת האחרונה שפרסמו על ולדר היא קלטת
המוות ! לא הייתה שום הצדקה לפרסמה ! ויש למפיץ אותה דם על הידיים. שפיכות
דמים כפשוטו* .
הדרך לטפל בעבירות מהסוג הזה היא
חלילה וחס לא טיוח והדחקה. כיום בציבור החרדי יש מודעות גבוה לזה, וטיוחים
יש בכל מקום עדיין לצערנו. ארגון כמו פורום תקנה הוא דבר מבורך כיוון שהוא
מאפשר בירורים מצד אחד ולא עושה שיימינג מטורף מצד שנייה. והלוואי ויקומו
יותר פורומים כאלה מתואמים לציבור החרדי.
אבל מה
שגם צריך להיות ברור שרדיפה תקשורתית כשהאיש כבר מנוטרל, והקמת בית דין
שדה בידי גדול מבקריו ומאשימיו, הוא פרטיזניות של מיליציה חמושה, ולא
התנהלות של דיין אמת, ושל מדינה מתוקנת בו לכל אחד יש זכות להליך הוגן
ומכובד.
ודווקא צורת "טיפול" מטורף שקיבל ולדר
מכל "מתקני העולם" הללו שהסתיים בהתאבדות, יחזיר ברגרסיה אחורנית את האומץ
להתלונן וכו', כיוון שאף נפגע לא ירצה שהפוגע יתאבד והוא ירגיש אשם. הרי
תחושת האשמה המוטעית שנמצא בנפגעים זה החסם העיקרי שלהם לצאת החוצה
ולהתלונן, כעת נוסף להם חסם נוסף !
אם מגיזימים זה רק הורס.
מקיצוניות לא יוצאת שום דבר טוב. שום קורבן לא זכהפה לראות צדק. אולי
נקמה. אבל צדק לא. לא ראו אותו מואשם לא ראו אותו בכלא ולא קיבלו אפילו
התנצלות והודאה ( שחשוב להם יותר מכל עונש ונקמה ) ומי מדבר על פיצויים.
כלום מזה.
כך שצורת ההתנהלות הפראי של מתקני העולם הרב שמואל אליהו ואהרן רבינוביץ' הם נזק עצום למאבק בפגיעות מיניות !
כל
הפניית טענות ואצבע מאשימה כלפי יתד נאמן וההלוויה המוכבדת, ודברי הרב
אדלשטין, הינו שלא במקומה. קצת ענווה מכל הדוברים הדגולים שממהרים לשפוט
פה. הרב אדלשטין לא זיכה את ולדר אלא אמר בדיוק מה שכתוב פה, שהביוש והלבנת
פנים הרגו אותו. ואת זה אסור לאשר. איש לא אמר "שהוא זכאי" "וצדיק". קצת
מורכבות בחיים להבין.
יתד נאמן השהה את ולדר
מתפקידו עד שיתברר החשדות בעניינו. הרב סילמן ובית דינו כתבו מכתב מפורש
נגד ספריו גם עד שיתבררו הטענות. איש לא התעלם מכל הטענות נגדו. רק יש דרך
התורה איך להתנהל במצב כזה. עדיין לא תמה האנושיות במחננו. לא נרקוד לא על
הדם החי ולא על הגווייה המתה. וזה לא מתיר לשחרר כל רסן אנוש, בלהתגולל על
איש - שגם עשה גדולות ונצורות - כאילו וכבר היה משפט והכל הוברר כמאה אחוז
נכון.
לאחר מיתתו אין שום עניין להמשיך את מסע הציד הזה ולהמשיך
לפגוע במשפחתו ובילדיו שהם כעת שברי כלי על לא עוול בכפם. ואם לוויה
מכובדת עם הספדים נרגשים מכפר במעט על הטעויות שנעשו פה ועלו בחייו של איש,
ויחזקו טיפונת את משפחתו המרוסקת, זה שיקול צודק. ולדר בינכל לא חי,
משפחתו כן ! לחזק אותם זה גם מצווה.
אדם סתם שהתאבד זה דבר אחד.
ואדם כזה אכן לא צריך לקבל כבוד במותו. אבל אדם שהתאבד בנסיבות שיש
לציבור חלק מרכזי בכך, זה סיפור שונה שכן מותר לכבדו, יש כאן עניין לנסות
לתקן את העוול למשפחתו ( במנותק מהעוולות הנוראיות שלכאורה המנוח גם כן עשה
. עוול לא מכסה על עוול אחר ).
לא הרב שמואל
אליהו ילמד אותנו כללי התנהגות ונימוסין. שיעשה גם הוא חשבון נפש בעניין.
ולא המגזר הדתי לאומי בכלל. שכעת פצח בריקודי שנאה בעקבות המקרה הזה.
הסימביוזה המוזרה הזו בין עיתון הארץ להרב שמואל אליהו "הגזען ההומופוב
והחשוך" גם כן מעניינת... האירוניה מתה.
גם חרה לי ההון הפוליטי
שעשה מזה ח"כ בצלאל סמוטרי'ץ בראיון "הינה עוד משהוא שהציונות הדתית תורמת
לעולם החרדי בטוהר המחנה" כמה ציניות וטמטום במשפט אחד. טוהר המחנה
וציונות דתית יחד עם בנט ומתן כהנא כנראה..... יש גבול לריקודי השנאה הזו
על חשבון גווייתו של ולדר ! יש לציונות הדתית מספיק צרות ולכלוך משלכם.
אני לא משפטן אבל אולי יש מקום גם לתביעה נגד האישים הללו על גרימת מוות ברשלנות, לפחות כמו שהרשיעו את אלאור אזריה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.