"היום בתניא" יום ה' כז מנחם אב
תניא אגרת הקדש
המשך פרק ח קטע ג' עמ' קיג
שנה פשוטה
⛳
"על דרך משל":
להבנת פעולת הצדקה (בכללותה) המהוה "אתערותא דלתתא" (התעוררות מלמטה) להמשכת האורות העליונים וגילוים למטה, גילויים שפעמים הם אף אינם בערך כלל למהותה של הצדקה הניתנת. מביא רבנו כמשל את הזריעה הגשמית, המעוררת את כח הצומח שבארץ ומביאה לצמיחתם של הפירות ומיני הזרעים האחרים.
בקטע שלפנינו, נקבל תמונה רחבה ומפורטת על הזריעה והצמיחה בגשמיות. ובקטע הבא, נראה כיצד פרטי המשל באים לידי ביטוי בנמשל, במצות הצדקה.
...
התהוות חדשה:
בראשית דבריו מצין רבנו את העובדה, שבכל זריעה וצמיחה, החומר הצומח אינו מתהוה מהגוף (מ"מהותו ועצמותו") של הפרי ושל החומר הנזרע. שכן, בכל סוגי הצומח, לאחר הזריעה לא תהיה שום צמיחה, אם החומר הנזרע לא יעבור תחילה תהליך של ריקבון בארץ - כך שאת החומר הצומח תמיד יש לראות כיצירה וכהתהוות חדשה ולא כחלק מגופו של החומר הנזרע שהתפשט או התרחב.
...
"כעין הזרע":
אף שהצמיחה באה מכליון ורקבון הזרע והגרעין והתאחדותו עם כח הצומח שבארץ, יש להדגיש, שעיקר הצמיחה באה מכח הצומח שבארץ. וכל הזריעה לא נועדה, אלא לעורר ולהוציא את "כח הצומח" שבארץ "מהכח אל הפועל", שיצמיח כעת פרי שהוא ממינו "כעין הזרע" הנזרע.
ויש להדגיש, שכל גרעין אינו מעורר את כח הצומח שבארץ, אלא להצמיח כדוגמתו - וכפי שאנו רואים, שמזריעת דגן אף פעם לא יצמח אתרוג. ואם צומחים חטים, הרי שהם ממש ממין החטים שנזרעו.
ויש להוסיף: שהגרעין הנזרע והנרקב, לא רק מעורר את כח הצומח שבארץ להצמיח כדוגמתו. אלא הוא גם המביא לידי כך שהצמיחה תהיה בריבוי - פרט חשוב ועיקרי במערכת הצמיחה וכפי שביטאו זאת חז"ל באומרם "כלום אדם זורע קב, אלא כדי להוציא ממנו כמה כורים".
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך.
בתודה ובברכה!
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד מחבר באור התניא "משכיל לאיתן" ועשרות ספרי "חסידות לעם", שניתן להשיגם אצל מפיצי תורת חב"ד.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.