"היום בתניא" יום ה' ד אלול
תניא אגרת הקדש
המשך פרק י עמ' 230
שנה פשוטה
⛳
"עיקר התשובה היא בלב":
בעוד שעיקר העבודה בתורה ובמצוות, הוא בדבור ובמעשה. הרי שעיקר התשובה שבה אנו עוסקים היא בלב.
כפי שלמדנו לעיל ב"אגרת התשובה", התשובה היא עבודה מסועפת הבאה לתקן ענינים שליליים רבים שנעשו בעקבות החטא. וכאן מדובר על תיקון המגרעות שנעשו בקדש העליון, כשהאור שהיה צריך להימשך בעשית המצוה נעדר (עקב העבירה ואי קיום המצוה).
באופן כללי: היות שהתורה נמשכה מחכמתו יתברך. לכן מי שלא נהג כראוי ופגם בתורה ובחכמה העילאה. תיקונו הוא, להמשיך את העומק העליון, את האור אין סוף ה"סובב כל עלמין" (שלמעלה ממדרגת החכמה שנפגמה), שעם הימשכותו מטה מתמלאים כל החסרונות והפגמים.
...
שילוב החרטה והצדקה:
בפרטיות יותר מבהיר רבנו, שתיקון המגרעות בקדש העליון שאודותיו אנו מדברים, נפעל בשילובם של שני הפרטים הבאים:
א. על ידי החרטה מעומק הלב (שאינה נובעת משיקולים שכליים, אלא ממעמקי הנפש הבלתי גבוליים) - שבכחה לעורר את "עומק אור העליון", את החסד העילאה הבלתי גבולי (המתקן את כל הפגמים הנ"ל).
ב. על ידי צדקה בלתי גבולית הניתנת לדל ולאביון שאין לו משלו כלום - עבודה, שבה הוא מוריד בפועל למטה אל העולמות העליונים והתחתונים את האור העליון (שהתעורר למעלה על ידי החרטה שהביע) - שעם הימשכותו של אור עליון זה למטה, נפעל כאמור בפועל תיקון כל המגרעות והפגמים.
...
הצדקה לעומת הקרבנות:
בעצם מתברר, שהתיקון הנפעל על ידי הצדקה הבלתי גבולית הניתנת באופן של פיזור. פועלת יותר מהכפרה הנפעלת על ידי הקרבנות ששיעורם מוגבל.
...
הצדקה באופן של פיזור:
רבנו גם מוסיף, שהוראת חז"ל ש"המבזבז (את כספו לצדקה) אל יבזבז יותר מחומש". אמורה באדם שלא חטא, או שכבר תיקן את כל הפגמים בתעניות וסיגופים. אבל מי שעדין צריך לתקן את פגמי נפשו, הרי פשוט, שהוצאה כספית זו אינה נופלת מכל הוצאה כספית (בלתי גבולית) שהאדם יהיה מוכן להשקיע לרפואת גופו.
...
חבר נכבד:
*קראת ונהנית, העבר את "היום בתניא" הלאה למכריך ולחבריך.
הרב יקותיאל גרין מחבר באור התניא משכיל לאיתן ועשרות ספרי חסידות לעם, שניתן להשיגם אמל מפיצי תורת חב"ד.
*לעילוי נשמת רעיתי היקרה מרת רחל ע"ה, נפטרה ז' שבט תש"פ. יהי זכרה ברוך.
🍷מנשר🍷
!!! אלול !!!
לאחי ורעי לומדי "היום בתניא"!
נמצאים אנו בעיצומו של חדש אלול, החודש המיועד לסיכום השנה החולפת והכנות לשנה החדשה הבאה עלינו לטובה, חודש המוקדש בקהילות ישראל להתעוררות - אם להתעוררות תשובה כפשוטה, ואם להתעוררות הבאה לידי ביטוי בתיקון המידות.
...
המלך בשדה:
חודש אלול הוא חודש הרחמים, שבו מאירים י"ג מידות הרחמים, ובו נפתחים שערי הרחמים העליונים לכל הבא אל הקודש להתקרב לעבודת הבורא.
ומסביר אדמו"ר הזקן:
שלעומת יום הכיפורים שבו הקב"ה דומה למלך הנמצא בארמונו. הנה, בחודש אלול דומה הקב"ה למלך הנמצא בשדה.
וכדוגמת מלך שנמצא בשדה, שלפני בואו לעיר, יוצאים אנשי העיר לקראתו ומקבלים שם את פניו. ולמעשה, כל המעונין רשאי לנצל הזדמנות זו ולהיפגש עם המלך - כשהמלך מקבל את כולם בסבר פנים יפות ומראה פנים שוחקות לכולם. כך בחדש אלול מקוים "יאר ה' פניו אליך", בהארת י"ג המידות לכל אחד ואחד.
...
במערכת המשפט :
מובא בחסידות, שבמשפטי המלכות, ישנן באופן כללי שתי הנהגות:
האחת, של בתי המשפט הפועלים לפי כל כללי השפיטה המקובלים.
והשניה, מצב חריג, שבו, גם הפושע הגדול ביותר, אם בשעה שמוליכים אותו לגרדום, הוא נתקל במלך ומבקש ממנו שיחון אותו. יכול המלך לבטל את דינו, להקל בענשו ואף לפטרו מכל עונש (שנגזר עליו בבתי המשפט הרגילים).
...
"מבטלים את רוע הגזרה":
בפיוט "ונתנה תוקף" הנאמר בראש השנה ויום הכיפורים מובא:
"בראש השנה יכתבון וביום צום כיפור יחתמון... מי יחיה ומי... מי במים ומי באש.. ומי במגפה... ותשובה ותפילה וצדקה מעבירים את רוע הגזרה".
אחי ורעי מבקשי ה', למה להמתין עד הימים הנוראים.
הבה ננצל את ההזדמנות שהמלך איתנו בשדה ומקבל אותנו בסבר פנים יפות. נבקש ממנו שיסיר מהעולם את הנגיף המאים על חיי כולם.
ובשעה שהאחראים על בריאות הציבור מנבאים שחורות ואינם יודעים מה ילד יום. אנו נפעיל את המירשם הבטוח, האומר, ש"תשובה ותפילה וצדקה מעבירים את רוע הגזרה".
ושנזכה לשנה טובה, שנה של בריאות נכונה, שנת ברכה והצלחה וכתיבה וחתימה טובה.
הרב יקותיאל גרין כפר חב"ד
אלול תשפ"א
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.